1. Collectieonderzoek en publiekstekst schrijven
Binnen het afgebakende thema selecteer je zelf als student een drietal kunstwerken. Voor deze werken verricht je nieuw historisch onderzoek naar de herkomst, ontstaanscontext, het gebruik en/of de kunstenaar. Het object en niet het historische archiefmateriaal staat hierbij centraal. Als eindproduct stel je een wetenschappelijk verslag op (max. 5p./object) en schrijf je een publiekstekst (max. 1p./object). De publiekstekst wordt gebruikt om via verschillende kanalen het onderzoek kenbaar te maken (nieuwsbrief, website en sociale media).
De thematische mogelijkheden in het academiejaar 2022-2023 zijn:
- De marqueterie-collectie het Merghelynck Museum (semester 1 of 2)
Marqueterie is een vorm van inlegwerk waarbij verschillende delen als een legpuzzel op elkaar aansluiten. Naast hout werd er vaak gebruik gemaakt van schildpad, brons of ivoor. Meerdere 18de-eeuwse meubelstukken in het Merghelynck Museum zijn met deze kunstmethode gedecoreerd. Voor deze opdracht doe je een literatuuronderzoek over dit kunstambacht en selecteer je twee meubelstukken uit de collectie waarvoor je een detailstudie opstelt.
- Vrouwelijke kunstenaars uit de collectie (semester 1)
Tussen 19 november 2022 en 13 maart 2023 loopt in het Yper Museum de tentoonstelling Louise/Edith waarbij het oeuvre van Louise De Hem (1866-1922) aan het publiek getoond wordt. Hedendaags kunstenaar Edith Dekyndt zorgt voor de actualisatie. Een uitgelezen kans om ook de andere vrouwelijke kunstenaars uit de collectie in de aandacht te zetten. De meeste vrouwelijke kunstenaars in de collectie waren actief in de 19de en 20ste eeuw, maar ook twee 18de-eeuwse Franse graveurs behoren tot de mogelijkheden.
2. Koppeling eindtermen aan inhoud Yper Museum (semester 1 of 2)
De nieuwe eindtermen van de tweede graad secundair onderwijs brengen veel te weeg in het onderwijslandschap. Voor musea bieden ze nieuwe mogelijkheden om lespakketten, rondleidingen en ander educatief materiaal aan te bieden dat tegemoet komt aan deze nieuwe eindtermen. Tijdens je stage werk je nauw samen met de educatieve dienst en onderzoek je op welke manieren het Yper Museum aansluiting kan vinden bij deze eindtermen. Je kiest zelf welke eindtermen je centraal zet (bv. historisch bewustzijn, cultureel bewustzijn, of andere) en of je dit uitwerkt voor welke onderwijsvorm (ASO, BSO, KSO, TSO)