STAGE 1: participatief inventariseren van immaterieel erfgoed
Gezocht: Immaterieel-erfgoedjager/verzamelaar & creatief projectmedewerker.
De enorme rijkdom en diversiteit van immaterieel erfgoed in de samenleving zichtbaar maken, dat is waar we bij Werkplaats immaterieel erfgoed voor gaan. Daartoe breiden we onze collectie gebruiken, tradities, praktijken, rituelen, vakmanschap,… constant uit en maken die zichtbaar via immaterieelerfgoed.be.
Heb jij een hart voor de meest diverse mensen, een aangeboren interesse voor hun passies en erfgoedpraktijken, heb je overtuigingskracht en een vlotte pen? Dan ben jij de geschikte persoon voor deze stage.
Je contacteert personen, groepen en gemeenschappen met oog op het registreren van hun immaterieel erfgoed. Je motiveert, assisteert of schrijft in overleg. Je werkt met individuen, maar geeft ook infosessies en begeleiding voor groepen rond het registreren van immaterieel erfgoed. Zo verzamel je de meest diverse erfgoedpraktijken bij de meest diverse mensen binnen de verschillende domeinen van het immaterieel erfgoed: orale tradities (vertellen en taalgebruik), muziek en podiumkunsten, rituelen, feesten of gebruiken, sport en spel, natuur en landbouw of eten en drinken, maar ook ambacht, vakmanschap en techniek. Alles kan, maar de nadruk ligt in 2022 op het levende erfgoed van ambacht en vakmanschap in Vlaanderen, en in 2023 starten we de verkenning van immaterieel erfgoed in religie en wereldbeelden.
Denk je bovendien graag creatief na en schrikt het opzetten van een klein evenement of actie je niet af? Ook dan is stage bij Werkplaats immterieel erfgoed geknipt voor jou. Bedenk en probeer je zelf/samen met ons graag kleine acties uit waarbij mensen aangemoedigd worden om te registreren? Dat kan! Of ga je graag mee aan de slag rond het opzetten van kleine sensibiliserende evenmenten met ambassadeurs uit muziek- en podiumkunsten of vakmanschap? Ook dat is een optie.
Profiel:
- Je bent enthousiast en gaat geen uitdaging uit de weg
- Je bent communicatief vaardig, zowel schriftelijk als mondeling
- Je bent creatief en hebt een vlotte pen
- Je bent sociaal, mondig en assertief
- Je werkt zelfstandig en gestructureerd
- Je bent kritisch én constructief
- Je bent vertrouwd met ICT-toepassingen (website, databank) en sociale media, of staat klaar om ermee vertrouwd te raken
- Je bent leergierig, flexibel en nauwgezet
- Je bent overtuigd dat erfgoed niet alleen van lang geleden, maar ook van vandaag kan zijn
STAGE 2: Immaterieel erfgoed & educatie
Gezocht: enthousiaste stagiair-collega met een hart voor educatie en immaterieel erfgoed
Doorheen de tijden geven mensen tradities, kennis en gebruiken door. Het immaterieel erfgoed dat mensen dragen, beoefenen en beleven, is zo continu ingebed in leerprocessen, doorheen ons hele leven. Het gaat om levend erfgoed dat we aanleren, doen en weer doorgeven.
Vandaar de grote aandacht die in de UNESCO 2003 Conventie - waarin de internationale gemeenschap de krachten bundelt voor het borgen van immaterieel erfgoed - uitgaat naar educatie. Al in de eerste paragrafen van deze internationale verdragstekst (artikel 2.3) wordt het belang van ‘overdracht, met name door formele en niet-formele educatie’ aangehaald.
Sinds een aantal jaren exploreert UNESCO daarbij specifiek de plek van het formele onderwijs binnen die ruimere inzet om het immaterieel erfgoed van de mensheid duurzaam te borgen. Onderwijs kan een grote rol spelen bij het borgen van immaterieel erfgoed. En immaterieel erfgoed kan ook omgekeerd onderwijsprogramma's voeden, met het leren over, door en met immaterieel erfgoed. In 2018 ging UNESCO met pilootprojecten van start om samen met o.m. leerkrachten en scholen immaterieel erfgoed in curricula te verweven. En in de vernieuwde Vlaamse beleidsvisie voor immaterieel erfgoed (2022) is het versterken van de integratie van immaterieel erfgoed binnen onderwijs als één van de uitdagingen voor het komende decennium ingeschreven.
In Vlaanderen staan we in het onderwijsveld rond immaterieel-erfgoededucatie aan het prille begin. Daar kunnen we de komende jaren vele stappen vooruit zetten.
Daarnaast is er uiteraard ook een bijzonder breed en rijkgeschakeerd speelveld waar niet-formele (cultuur- en erfgoed)educatie, levenslang en levensbreed leren kunnen floreren (denk aan jeugdwerk, sociaal-cultureel volwassenenwerk, alles wat gebeurt in het erfgoedveld bij musea, verenigingen, …)
Werkplaats immaterieel erfgoed wil de inzet op educatie verder verkennen in de komende jaren. Dat kan bv. via verkenning en analyse van bestaande educatieve projecten rond immaterieel erfgoed, via studie van de geschiedenis en evolutie van (immaterieel)-erfgoededucatie in Vlaanderen (algemeen) of met gevalsstudies (bv. bij 1 specifieke traditie of bij een educatieve organisatie), dat kan ook via het opzetten van nieuw experiment en het vormgeven van een educatief initiatief, bv. samen met een erfgoedgemeenschap, een organisatie in het jeugdwerk of sociaal-culturele organisatie, een museum of archief, ... Op maat van jouw eigen interesses, netwerken en achtergrond verkennen we hoe jij een nieuw stapsteentje in deze exploratie van de kansen en mogelijkheden van immaterieel-erfgoed-educatie kan mee uitwerken!
Heb jij een hart voor de meest diverse mensen, voor hun passies en erfgoedpraktijken? Heb je interesse in de processen van educatie, leren en doorgeven van passies, interesses, cultuur...? En ben je vlot in de omgang en heb je een vlotte pen? Dan ben jij de geschikte persoon voor deze stage.
Profiel:
- Je bent enthousiast en gaat geen uitdaging uit de weg
- Je bent communicatief vaardig, zowel schriftelijk als mondeling
- je hebt interesse in erfgoed en in educatie
- Je bent creatief en hebt een vlotte pen
- Je bent sociaal, mondig en assertief
- Je werkt zelfstandig en gestructureerd
- Je bent kritisch én constructief
- Je bent vertrouwd met ICT-toepassingen (website, databank) en sociale media, of staat klaar om ermee vertrouwd te raken
- Je bent leergierig, flexibel en nauwgezet
- Je bent overtuigd dat erfgoed niet alleen van lang geleden, maar ook van vandaag kan zijn