Museum voor Schone Kunsten Gent

Stageplaats

Logo MSK Gent

Stagementor: Bart Ooghe, Bart.Ooghe@stad.gent
Hofbouwlaan 28, 9000 Gent
www.mskgent.be

Stageopdrachten

1. Hoe kan het MSK nog beter bezoekers met specifieke noden bereiken

Het Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK) heeft een divers aanbod op maat van bezoekers met specifieke noden. Dit gaat om rondleidingen en workshops voor blinden en slechtzienden, aanbod voor anderstalige nieuwkomers, rondleidingen voor personen met dementie en hun mantelzorgers, en rondleidingen voor woonzorgcentra. Eén van de grote uitdagingen voor het museum is om de communicatie rond dit aanbod ook effectief bij het juiste doelpubliek te krijgen: welke kanalen bestaan er, hoe worden deze het best ingezet, en hoe bereikt het museum particulieren die interesse kunnen hebben in dit specifieke aanbod.

Binnen deze stage, begeleid vanuit de dienst communicatie en publiekswerking, voert de student een doorlichting uit van de bestaande communicatiekanalen gebruikt door het museum en identificeert op basis van zelfstudie en marktonderzoek mogelijke ontbrekende schakels. Vervolgens neemt de student contact op met de voornaamste partners (bv. OCMW, koepelorganisaties…) om per doelgroep een concreet plan uit te werken met de beste boodschappen, kanalen en timings om de beoogde doelgroepen op de hoogte te brengen van het resp. maat-aanbod en hen te enthousiasmeren om deel te nemen. De student signaleert mogelijke pistes om het adressenbestand uit te breiden en werkt – als de timing dit toelaat – mee aan deze uitbreiding, met de hulp van het museumpersoneel en/of vrijwilligers.

2. Hoe kan het MSK nog beter scholen naar het museum toeleiden?

Het Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK) heeft een divers aanbod voor scholen, gaande van rondleidingen voor kleuter, lager en middelbaar onderwijs, langs creatieve workshops, tot faciliteiten voor kopiisten en studenten beeldende kunst. Eén van de uitdagingen voor het museum is echter om docenten goed op de hoogte te houden van lopend aanbod, en om daarbij alle geledingen van het onderwijs te bereiken.

Binnen deze stage, begeleid vanuit de dienst communicatie en publiekswerking, voert de student een doorlichting uit van de momenteel gebruikte communicatiekanalen om het beschikbare scholenaanbod aan te prijzen. Op basis van zelfstudie, marktonderzoek en contactname met spelers binnen het onderwijsveld, werkt de student vervolgens een concreet plan uit met de beste kanalen en timings om docenten op de hoogte te brengen van het aanbod en te enthousiasmeren tot een bezoek, en dit zowel voor ASO, BSO, TSO als kunstonderwijs. Indien tijdens dit traject vanuit de gecontacteerden een vraag voor nieuw aanbod aan het licht komt, dan wordt dit ook doorgegeven aan het team publiekswerking. De student signaleert ten slotte de belangrijkste pistes om het adressenbestand uit te breiden en werkt – als de timing dit toelaat – mee aan deze uitbreiding, met de hulp van het museumpersoneel en/of vrijwilligers.

Deze stage wordt warm aanbevolen aan studenten van de EDUMA.