1. Educatieve stage
Achtergrond
Het educatieve team van Liberas ontwikkelt en begeleidt workshops en educatieve pakketten. Kinderen en jongeren op creatieve en speelse wijze met archief en geschiedenis vertrouwd maken, is het uitgangspunt van onze educatieve werking. We bieden thematische workshops en rondleidingen, en de archiefworkshop Archief, Wablief?! aan in de gebouwen van Liberas. Met de erfgoedklasbakken begeleiden de medewerkers van Liberas leerlingen in de eigen klas. Daarnaast ontwikkelen we educatieve pakketten die gratis gedownload kunnen worden, zowel voor lessen in de klas als op afstand.
Taakomschrijving
Je onderzoekt een specifiek thema (dat jaarlijks wijzigt en gekoppeld wordt aan andere activiteiten binnen Liberas) en verwerkt dit op basis van de collectie op creatieve wijze tot een educatief pakket of workshop. Je werkt met primair bronnenmateriaal en vertaalt dit naar de leefwereld van leerlingen van het basis en secundair onderwijs en scherpt zo je pedagogische vaardigheden aan.
Wat bieden we je aan?
- Je krijgt de kans om waardevolle praktijkervaring op te doen met één van de basisfuncties van een cultureel erfgoedorganisatie: presenteren/toeleiden, het delen van cultureel erfgoed met een specifieke doelgroep (leerlingen van het basis en secundair onderwijs met een diverse achtergrond).
- Je krijgt permanente en professionele begeleiding met input vanuit zowel de werkgroep educatie als de werkgroep collectie.
Profiel
- Je volgt bij voorkeur een opleiding (Kunst)geschiedenis of een lerarenopleiding en wenst als leergierige en gedreven student(e) je vaardigheden in de opmaak van educatieve pakketten en workshops (verder) te ontwikkelen.
- Je wenst een erfgoedcollectie te valoriseren vanuit een wetenschappelijke educatieve werking.
- Je kan zowel op zelfstandige basis als in team werken.
- Je werkt nauwkeurig en consequent.
Interesse?
Contact: Kim Descheemaeker (kim.descheemaeker@liberas.eu) of Anouk Turnock (anouk.turnock@liberas.eu)
2. Stage publieksgeschiedenis: draag bij aan het magazine van het digitale verhalenplatform Liberas Stories
Achtergrond
Liberas Stories wortelt in toenemend gebruik van nieuwe en digitale media om over erfgoed te verhalen. Het digitale verhalenplatform van Liberas is opgebouwd aan de hand van verschillende pijlers. De stagiair zal werken aan een bijdrage voor het Magazine-gedeelte. Het Magazine van Liberas Stories is een uithangbord van een belangrijk deel van de collectie van Liberas, met name die archief- en erfgoedstukken verbonden aan de geschiedenis van het liberalisme (19de- 21ste eeuw) in Vlaanderen en België. Vanuit diverse hoeken wordt een mozaïek aan korte en iets langere stukken gebracht die als doel hebben om de lezers toe te leiden naar de collectie. Beelden en illustraties zijn in deze stukken belangrijk.
Taakomschrijving
Als stagiair werk je onder begeleiding en in overleg met je mentor aan een goed gestoffeerde bijdrage voor het Magazine waarbij je de historische (ontstaans)context van collectiestukken (affiches, foto’s, kranten en archiefstukken) op zowel wetenschappelijke als toegankelijke wijze belicht. Je maakt daarbij doordachte keuzes om je tekst met sprekend beeldmateriaal te illustreren.
Wat bieden we je aan?
- Je krijgt de kans om als (toekomstig) beroepshistoricus en erfgoedprofessional je wetenschappelijke en kritische vaardigheden verder te ontwikkelen door bij te dragen aan de digitale publiekswerking van Liberas.
- Je krijgt permanente en professionele begeleiding met input vanuit zowel de werkgroep publicaties als de werkgroep collectie.
- Je werkt toe naar een concreet eindresultaat dat breed zal worden gevaloriseerd en gecommuniceerd.
Profiel
- Je volgt een opleiding Geschiedenis en wenst als leergierige en gedreven student(e) je vaardigheden in publieksgeschiedenis (verder) te ontwikkelen.
- Je hebt interesse voor de geschiedenis van de liberale beweging (19de – 21ste eeuw).
- Je wenst een erfgoedcollectie te valoriseren vanuit een wetenschappelijke publiekswerking.
- Je kan zowel op zelfstandige basis als in team werken.
- Je werkt nauwkeurig en consequent.
Interesse?
Contact: Kim Descheemaeker (kim.descheemaeker@liberas.eu)
3. Onderzoeksstage bij Liberas. Het familiearchief Hennequin (18de-20ste eeuw) uitgelicht
Achtergrond
Liberas inventariseerde recentelijk het kleine maar waardevolle familiearchief van de Franse kunstschilder Philippe-Auguste Hennequin (1762-1833), leerling van Jacques-Louis David, met enkele aanvullende beschrijvingen op stukniveau. Het archief bestaat voornamelijk uit stukken die betrekking hebben op het bewogen leven van Philippe-Auguste Hennequin die naam maakte naam als kunstenaar in Lyon. Philippe-Auguste raakte al snel verzeild in de intriges van het Directoire in Parijs. Hij belandde als gevangene in de Tour du Temple en vestigde zich uiteindelijk, in 1809, in het toekomstige België. Het archief bevat nog een aantal archiefstukken van familieleden uit de negentiende en twintigste eeuw. Philippe-Augustes zoon Néoclès Hennequin werd advocaat in Luik en onderhield in de Vurige Stede contacten met liberale ‘founding fathers’ van de Belgische natiestaat. Kleinzoon Léon Hennequin maakte carrière in het Belgische leger. Voor meer info over deze intrigerende artiest en het familiearchief, zie https://www.liberas.eu/liberte-egalite-fraternite/.
Taakomschrijving
De stagiair verricht in Liberas, met behulp van wetenschappelijke literatuur en een werkbezoek aan de Archives et Musée de la Littérature (Brussel), een voorbereidend onderzoek dat de historische waarde van het archief van de familie Hennequin inschat. De stagiair zal in dit onderzoek nagaan in welke mate dit familiearchief waardevolle historische bronnen bevat die getuigen van bepaalde historische periodes, processen, ontwikkelingen en thema’s. De stagiair zet uiteen welke stukken een hoge historische waarde hebben op internationaal, nationaal, regionaal of lokaal niveau. De stagiair sluit de stage af met een bondige publiekstekst als afgeleide van het waarderingsrapport. Deze tekst zal gecommuniceerd worden via de website van Liberas.
Wat bieden we je aan?
- Je krijgt de kans om als (toekomstig) beroepshistoricus en erfgoedprofessional je wetenschappelijke en kritische vaardigheden bij te schaven op basis van uniek documentair erfgoed.
- Je krijgt permanente en professionele begeleiding met input vanuit zowel de werkgroep onderzoek als de werkgroep collectie.
Profiel
- Je volgt bij voorkeur een opleiding Geschiedenis of Kunstgeschiedenis en je beschikt als leergierige en gedreven student(e) over een duidelijke interesse in de moderne geschiedenis van Frankrijk en België en de rol van de Franse Revolutie.
- Je hebt ervaring met het doornemen van Franstalige handschriften voor historisch onderzoek.
- Je werkt nauwkeurig en consequent.
- Je kan op zelfstandige basis werken.
Interesse?
Contact: Christoph De Spiegeleer (christoph.despiegeleer@liberas.eu)
4. Stage Liberale boekhandels & uitgeverijen in Gent (1830-1940)
Van bij de uitvinding van de boekdrukkunst hebben drukkers, uitgevers en boekhandelaars de samenleving beïnvloed en veranderd. Zij speelden een belangrijke rol in de modernisering van de maatschappij en het emancipatiestreven van alle bevolkingslagen zonder onderscheid. Ook het liberale beschavingsoffensief met het daaraan gekoppelde vooruitgangsoptimisme en -denken in de negentiende en twintigste eeuw werd in sterke mate mee gedragen door deze – meestal – kleine ondernemers. Naast het evidente winstbejag was hierbij in veel gevallen evenzeer sprake van idealisme en engagement. Denken we maar aan de ontwikkeling van het verlichtingsidee en later de seculariseringgedachte die een katalysator vond in onder meer deze boekhandels én uitgeverijen, denken we maar aan de cruciale rol die de aan de winkels verbonden leeskabinetten hebben gespeeld in de geschiedenis van de Vlaamse Beweging. Zo mag onder meer ook verwezen naar hun rol als verdeler van de uitgaven van Vlaamsgezinde socio-culturele organisaties zoals het Willemsfonds.
In Gent vinden we hiervan een mooie staalkaart. Bekendst is ongetwijfeld de voormalige boekhandel op de hoek van de Veldstraat en de Volderstraat, waar Ignace De Vigne in 1824 een zaak startte, die in 1859 werd overgenomen door de vermaarde familie Hoste, later door de Hebbelyncks mee werd uitgebaat en tenslotte door de familie Herckenrath, die onder druk van de ketenconcurrentie na 175 jaar de deur definitief zou sluiten (zie https://hdl.handle.net/21.12117/16459727). Naast Hoste vond je in die periode op de as Veldstraat-Korenmarkt-Burgstraat ook nog de boekhandels en uitgeverijen van onder meer Vuylsteke, Rogghé, Van Goethem, De Busscher, Snoeck, Vander Haeghen en Van Doosselaere (zie hfdst.6 in https://hdl.handle.net/21.12117/16478379).
Deze boekhandels lieten een gemengd erfgoed achter. Hun bedrijfsarchieven overleefden amper de jaren en slechts fragmenten zijn bewaard gebleven, cfr. het familiearchief Hoste-Hebbelynck dat in Liberas wordt bewaard. Losse snippers in de vorm van briefwisseling, offertes en facturen vinden we terug in de verenigingsarchieven van klanten, in de iconografische collecties duikt af en toe een foto op, reclame in kranten of op porseleinkaarten vullen dit alles aan. Een tweede luik bestaat uiteraard uit de vele publicaties die ze lanceerden en waarvan een groot deel bewaard is gebleven. Aanvullend zijn er de ego-documenten waarin zij een kroniek van hun activiteiten neerpenden, denk hierbij onder meer aan de Gedenkbladen van Willem Rogghé.
Takenpakket
- je verkent het beschikbare erfgoed en maakt een eerste inschatting van de valorisatiemogelijkheden van de diverse stukken
- met een frisse geest en los van vastgeroeste concepten denk je na over diverse pistes die een laagdrempelige toegang rond deze thematiek kunnen bevorderen en die verwoordt je in een gestructureerd verslag
- samen met je stagebegeleider stel je een actieplan op waarin je je aanbevelingen, bedenkingen en valkuilen voor een publieksevent verwerkt
- je sluit af met een verslag en presentatie van je bevindingen
Wij zoeken (een) student(en) die creatief, voor een ruim publiek, een erfgoedcollectie kan helpen valoriseren & die communicatief en sociaal vaardig is. Er is ruimte voor het uitwerken van eigen ideeën en voor persoonlijke inbreng. Daarnaast is een permanente begeleiding voorzien. Aan de toekenning van de stage, gaat een gesprek met de stage-verantwoordelijke vooraf.
Deze stage kan gecombineerd worden met een masterproef.
Interesse?
Contact: Bart D’hondt (bart.dhondt@liberas.eu)