Liberas

Stageplaats

liberas

Stagementor: Bart D'hondt, bart.dhondt@liberas.eu
Kramersplein 23, 9000 Gent
www.liberas.eu

 

Liberas is het erfgoedcentrum voor de geschiedenis van het vrijheidsideaal in al zijn facetten. De organisatie is in 1982 opgericht als bewaarplaats voor de geschiedenis van het liberalisme in Vlaanderen en België. Intussen is Liberas uitgegroeid tot een erfgoedinstelling die zich ook richt op personen, denkgroepen, (niet-zuilgebonden) beroepsorganisaties, vrije beroepen en allerlei andere groepen die een bijdrage lever(d)en aan het realiseren van het vrijheidsideaal. Liberas is een open huis met een dynamische publiekswerking die de basiswerking ondersteunt. Voor deze stageopdracht wordt nauw samengewerkt met de Koninklijke Maatschappij voor Landbouw en Plantkunde (°1808).

Stageopdrachten

1. Educatieve stage

Achtergrond

Het educatieve team van Liberas ontwikkelt en begeleidt workshops en educatieve pakketten. Kinderen en jongeren op creatieve en speelse wijze met archief en geschiedenis vertrouwd maken, is het uitgangspunt van onze educatieve werking. We bieden thematische workshops en rondleidingen, en de archiefworkshop Archief, Wablief?! aan in de gebouwen van Liberas. Met de erfgoedklasbakken begeleiden de medewerkers van Liberas leerlingen in de eigen klas. Daarnaast ontwikkelen we educatieve pakketten die gratis gedownload kunnen worden, zowel voor lessen in de klas als op afstand.

Taakomschrijving

Je onderzoekt een specifiek thema (dat jaarlijks wijzigt en gekoppeld wordt aan andere activiteiten binnen Liberas) en verwerkt dit op basis van de collectie op creatieve wijze tot een educatief pakket of workshop. Je werkt met primair bronnenmateriaal en vertaalt dit naar de leefwereld van leerlingen van het basis en secundair onderwijs en scherpt zo je pedagogische vaardigheden aan.

Wat bieden we je aan?

  • Je krijgt de kans om waardevolle praktijkervaring op te doen met één van de basisfuncties van een cultureel erfgoedorganisatie: presenteren/toeleiden, het delen van cultureel erfgoed met een specifieke doelgroep (leerlingen van het basis en secundair onderwijs met een diverse achtergrond).
  • Je krijgt permanente en professionele begeleiding met input vanuit zowel de werkgroep educatie als de werkgroep collectie.

Profiel

  • Je volgt bij voorkeur een opleiding (Kunst)geschiedenis of een lerarenopleiding en wenst als leergierige en gedreven student(e) je vaardigheden in de opmaak van educatieve pakketten en workshops (verder) te ontwikkelen.
  • Je wenst een erfgoedcollectie te valoriseren vanuit een wetenschappelijke educatieve werking.
  • Je kan zowel op zelfstandige basis als in team werken.
  • Je werkt nauwkeurig en consequent.

Interesse?

Contact: Kim Descheemaeker (kim.descheemaeker@liberas.eu) of Anouk Turnock (anouk.turnock@liberas.eu)

 

2. Stage publieksgeschiedenis: draag bij aan het magazine van het digitale verhalenplatform Liberas Stories

Achtergrond

Liberas Stories wortelt in toenemend gebruik van nieuwe en digitale media om over erfgoed te verhalen. Het digitale verhalenplatform van Liberas is opgebouwd aan de hand van verschillende pijlers. De stagiair zal werken aan een bijdrage voor het Magazine-gedeelte. Het Magazine van Liberas Stories is een uithangbord van een belangrijk deel van de collectie van Liberas, met name die archief- en erfgoedstukken verbonden aan de geschiedenis van het liberalisme (19de- 21ste eeuw) in Vlaanderen en België. Vanuit diverse hoeken wordt een mozaïek aan korte en iets langere stukken gebracht die als doel hebben om de lezers toe te leiden naar de collectie. Beelden en illustraties zijn in deze stukken belangrijk.

Taakomschrijving

Als stagiair werk je onder begeleiding en in overleg met je mentor aan een goed gestoffeerde bijdrage voor het Magazine waarbij je de historische (ontstaans)context van collectiestukken (affiches, foto’s, kranten en archiefstukken) op zowel wetenschappelijke als toegankelijke wijze belicht. Je maakt daarbij doordachte keuzes om je tekst met sprekend beeldmateriaal te illustreren.

Wat bieden we je aan?

  • Je krijgt de kans om als (toekomstig) beroepshistoricus en erfgoedprofessional je wetenschappelijke en kritische vaardigheden verder te ontwikkelen door bij te dragen aan de digitale publiekswerking van Liberas.
  • Je krijgt permanente en professionele begeleiding met input vanuit zowel de werkgroep publicaties als de werkgroep collectie.
  • Je werkt toe naar een concreet eindresultaat dat breed zal worden gevaloriseerd en gecommuniceerd.

Profiel

  • Je volgt een opleiding Geschiedenis en wenst als leergierige en gedreven student(e) je vaardigheden in publieksgeschiedenis (verder) te ontwikkelen.
  • Je hebt interesse voor de geschiedenis van de liberale beweging (19de – 21ste eeuw).
  • Je wenst een erfgoedcollectie te valoriseren vanuit een wetenschappelijke publiekswerking.
  • Je kan zowel op zelfstandige basis als in team werken.
  • Je werkt nauwkeurig en consequent.

Interesse?

Contact: Kim Descheemaeker (kim.descheemaeker@liberas.eu)

 

3. Onderzoeksstage bij Liberas. Het familiearchief Hennequin (18de-20ste eeuw) uitgelicht

Achtergrond

Liberas inventariseerde recentelijk het kleine maar waardevolle familiearchief van de Franse kunstschilder Philippe-Auguste Hennequin (1762-1833), leerling van Jacques-Louis David, met enkele aanvullende beschrijvingen op stukniveau. Het archief bestaat voornamelijk uit stukken die betrekking hebben op het bewogen leven van Philippe-Auguste Hennequin die naam maakte naam als kunstenaar in Lyon. Philippe-Auguste raakte al snel verzeild in de intriges van het Directoire in Parijs. Hij belandde als gevangene in de Tour du Temple en vestigde zich uiteindelijk, in 1809, in het toekomstige België. Het archief bevat nog een aantal archiefstukken van familieleden uit de negentiende en twintigste eeuw. Philippe-Augustes zoon Néoclès Hennequin werd advocaat in Luik en onderhield in de Vurige Stede contacten met liberale ‘founding fathers’ van de Belgische natiestaat. Kleinzoon Léon Hennequin maakte carrière in het Belgische leger. Voor meer info over deze intrigerende artiest en het familiearchief, zie https://www.liberas.eu/liberte-egalite-fraternite/.

Taakomschrijving

De stagiair verricht in Liberas, met behulp van wetenschappelijke literatuur en een werkbezoek aan de Archives et Musée de la Littérature (Brussel), een voorbereidend onderzoek dat de historische waarde van het archief van de familie Hennequin inschat. De stagiair zal in dit onderzoek nagaan in welke mate dit familiearchief waardevolle historische bronnen bevat die getuigen van bepaalde historische periodes, processen, ontwikkelingen en thema’s. De stagiair zet uiteen welke stukken een hoge historische waarde hebben op internationaal, nationaal, regionaal of lokaal niveau. De stagiair sluit de stage af met een bondige publiekstekst als afgeleide van het waarderingsrapport. Deze tekst zal gecommuniceerd worden via de website van Liberas.

Wat bieden we je aan?

  • Je krijgt de kans om als (toekomstig) beroepshistoricus en erfgoedprofessional je wetenschappelijke en kritische vaardigheden bij te schaven op basis van uniek documentair erfgoed.
  • Je krijgt permanente en professionele begeleiding met input vanuit zowel de werkgroep onderzoek als de werkgroep collectie.

Profiel

  • Je volgt bij voorkeur een opleiding Geschiedenis of Kunstgeschiedenis en je beschikt als leergierige en gedreven student(e) over een duidelijke interesse in de moderne geschiedenis van Frankrijk en België en de rol van de Franse Revolutie.
  • Je hebt ervaring met het doornemen van Franstalige handschriften voor historisch onderzoek.
  • Je werkt nauwkeurig en consequent.
  • Je kan op zelfstandige basis werken.

Interesse?

Contact: Christoph De Spiegeleer (christoph.despiegeleer@liberas.eu)

 

4. Stage Liberale boekhandels & uitgeverijen in Gent (1830-1940)

Van bij de uitvinding van de boekdrukkunst hebben drukkers, uitgevers en boekhandelaars de samenleving beïnvloed en veranderd. Zij speelden een belangrijke rol in de modernisering van de maatschappij en het emancipatiestreven van alle bevolkingslagen zonder onderscheid. Ook het liberale beschavingsoffensief met het daaraan gekoppelde vooruitgangsoptimisme en -denken in de negentiende en twintigste eeuw werd in sterke mate mee gedragen door deze – meestal – kleine ondernemers. Naast het evidente winstbejag was hierbij in veel gevallen evenzeer sprake van idealisme en engagement. Denken we maar aan de ontwikkeling van het verlichtingsidee en later de seculariseringgedachte die een katalysator vond in onder meer deze boekhandels én uitgeverijen, denken we maar aan de cruciale rol die de aan de winkels verbonden leeskabinetten hebben gespeeld in de geschiedenis van de Vlaamse Beweging. Zo mag onder meer ook verwezen naar hun rol als verdeler van de uitgaven van Vlaamsgezinde socio-culturele organisaties zoals het Willemsfonds.

In Gent vinden we hiervan een mooie staalkaart. Bekendst is ongetwijfeld de voormalige boekhandel op de hoek van de Veldstraat en de Volderstraat, waar Ignace De Vigne in 1824 een zaak startte, die in 1859 werd overgenomen door de vermaarde familie Hoste, later door de Hebbelyncks mee werd uitgebaat en tenslotte door de familie Herckenrath, die onder druk van de ketenconcurrentie na 175 jaar de deur definitief zou sluiten (zie https://hdl.handle.net/21.12117/16459727). Naast Hoste vond je in die periode op de as Veldstraat-Korenmarkt-Burgstraat ook nog de boekhandels en uitgeverijen van onder meer Vuylsteke, Rogghé, Van Goethem, De Busscher, Snoeck, Vander Haeghen en Van Doosselaere (zie hfdst.6 in https://hdl.handle.net/21.12117/16478379).

Deze boekhandels lieten een gemengd erfgoed achter. Hun bedrijfsarchieven overleefden amper de jaren en slechts fragmenten zijn bewaard gebleven, cfr. het familiearchief Hoste-Hebbelynck dat in Liberas wordt bewaard. Losse snippers in de vorm van briefwisseling, offertes en facturen vinden we terug in de verenigingsarchieven van klanten, in de iconografische collecties duikt af en toe een foto op, reclame in kranten of op porseleinkaarten vullen dit alles aan. Een tweede luik bestaat uiteraard uit de vele publicaties die ze lanceerden en waarvan een groot deel bewaard is gebleven. Aanvullend zijn er de ego-documenten waarin zij een kroniek van hun activiteiten neerpenden, denk hierbij onder meer aan de Gedenkbladen van Willem Rogghé.

Takenpakket

  • je verkent het beschikbare erfgoed en maakt een eerste inschatting van de valorisatie­mogelijkheden van de diverse stukken
  • met een frisse geest en los van vastgeroeste concepten denk je na over diverse pistes die een laagdrempelige toegang rond deze thematiek kunnen bevorderen en die verwoordt je in een gestructureerd verslag
  • samen met je stagebegeleider stel je een actieplan op waarin je je aanbevelingen, bedenkingen en valkuilen voor een publieksevent verwerkt
  • je sluit af met een verslag en presentatie van je bevindingen

Wij zoeken (een) student(en) die creatief, voor een ruim publiek, een erfgoedcollectie kan helpen valoriseren & die communicatief en sociaal vaardig is. Er is ruimte voor het uitwerken van eigen ideeën en voor persoonlijke inbreng. Daarnaast is een permanente begeleiding voorzien. Aan de toekenning van de stage, gaat een gesprek met de stage-verantwoordelijke vooraf.

Deze stage kan gecombineerd worden met een masterproef.

Interesse?

Contact: Bart D’hondt (bart.dhondt@liberas.eu)

Bloemenmarkt

‘Oorsprong van den Zondagsche Bloemmerkt: Dat Tontjen Verstuyft de eerste reys op de Vogelmerkt in Juny stond met een vente van zes potjens Balsaminen die Tieste van Borluuts hem verkogt hadde, en eenige struikskens kassauwen’. Dit bescheiden aanbod van planten, beschreven door een tijdgenoot, markeert het begin van een traditie die intussen niet minder dan een kwart millennium op de teller heeft. In die 250 jaar groeide de Gentse bloemenmarkt op de Kouter uit tot een floraal ijkpunt voor heel Vlaanderen, en tot ver daarbuiten. Bloemisten en boomkwekers presenteerden er, achter gesloten deuren in de Handelsbeurs waar een vakjury de kwaliteit beoordeelde, ontelbare nieuwe varianten die vervolgens in primeur aan de flanerende Gentse wandelaars werden aangeboden. Randactiviteiten zoals concerten op het plein en in de kiosk gaven een bijkomend feestelijk tintje aan het zondags bezoek aan Gents mooiste plein. Met andere woorden, the place to be voor zowel handelaars als Gentenaars van alle leeftijd en stand.

De geschiedenis van deze markt is een tot nog toe zo goed als onbeschreven blad. In de literatuur duikt sporadisch een korte vermelding op maar de geschiedschrijving as such ging nooit echt dieper in op dit evenement. Over het populaire Boomtown, dat tijdens de Gentse Feesten met succes op de Kouter resideert, werd intussen ongetwijfeld al meer gepubliceerd. Hoog tijd met andere woorden om voor een historisch evenwicht te zorgen en deze verjaardag onder de aandacht van een groot publiek te brengen. 

We gaan voor de feestelijke inkleding van een zonnig weekend in juli 2022. Centraal staat de verspreiding op grote schaal van een unieke en eenmalige editie van een Gazette van de Kouter. Maar het zou jammer zijn indien we ons daartoe beperken. We willen ook alternatieve pistes exploreren, van sociale media tot tentoonstellingen in de breedste zin van de term, en alles wat daartussen ligt. Kortom, een historisch appel, gericht op een zo breed en divers mogelijk publiek.

Takenpakket

  • je verkent het beschikbare erfgoed, maakt een eerste inschatting van de valorisatiemogelijkheden van de diverse stukken en werkt een historiek in grote lijnen van de markt uit
  • met een frisse geest en los van vastgeroeste concepten denk je na over diverse pistes die een laagdrempelige toegang rond deze thematiek kunnen bevorderen en die verwoord je in een gestructureerd verslag
  • samen met je stagebegeleider werk je de geselecteerde concepten uit en finaliseer je de publiekhistorische inkleding van de jubileumviering
  • gezien de aard van de opdracht wordt deze stage gespreid over een volledig academiejaar
  • het spreekt voor zich dat je een welgekomen gast bent op elk moment van het feestweekend

 

Wij zoeken een enthousiaste student(e) die creatief, voor een ruim publiek, een mooi stukje erfgoed wil helpen valoriseren & die communicatief en sociaal vaardig is. Er is ruimte voor het uitwerken van eigen ideeën en voor persoonlijke inbreng. Daarnaast is een permanente begeleiding voorzien. Gezien de omvang en de timing van het project wordt in overleg met alle betrokkenen een (of meerdere) eindproduct(en) afgeleverd. Aan de toekenning van de stage gaat een gesprek met de stagementor vooraf. 

Erfgoed en onderwijs

De leergierigheid van de mens en zijn zucht naar ‘weten’ en ‘kunnen’, naar talenten ‘ontdekken’ en ‘ontwikkelen’, naar skills ‘aanleren’ en ‘perfectioneren’ heeft doorheen de geschiedenis vorm, kleur en richting gegeven aan onze samenleving, zowel aan de fraaie als aan de minder fraaie kant.

Velen voelden zich in de loop van de geschiedenis geroepen om aan die vraag naar spreiding van kennis en kunde te voldoen en een of andere vorm van onderricht aan te bieden. Er waren de pragmatici: heersers hadden nood aan capabele ambtenaren van heel divers pluimage, religieuze leiders aan onderlegde bewakers van de juiste leer, politici aan overtuigende propagandisten, ondernemers en ambachtslui aan capabele werknemers, mannen aan gehoorzame en vlijtige huisvrouwen, de moderne samenleving aan onderlegde en creatieve vrouwen en mannen. Er waren even goed de dromers en idealisten die in de spirit van vooruitgangsoptimisme en emancipatie, van gelijkheid en recht op zelfontplooiing, vaardigheden wilden delen.

Al deze initiatieven lieten een myriade aan herinneringen en souvenirs, aan onroerend, roerend en immaterieel erfgoed na. In de collectie van Liberas nemen deze stukken een belangrijke plaats in. Oud-leerlingen schonken foto’s en diploma’s, scholen didactisch materiaal en pedagogische of administratieve stukken, onderwijzers brieven en dagboeken, uitgeverijen schoolboeken, naschoolse werken en patronages vlaggen, tijdschriften en affiches, inrichtende machten propagandamateriaal, socio-culturele organisaties cursussen van hun avond­onderwijs, politici beleidsdocumenten en kiesbeloftes, privéleerkrachten reclame op porseleinkaart voor hun muziek-, dans- of etiquettelessen, enzoverder.

Aanvullend was er een enthousiaste pers die deze initiatieven op de voet volgde en regelmatig verslag uitbracht.

Erfgoeddag wil daar in de toekomst een themadag aan wijden, en wij willen goed voorbereid zijn.

Takenpakket

  • je verkent het beschikbare erfgoed en maakt een eerste inschatting van de valorisatie­mogelijkheden van de diverse stukken
  • met een frisse geest en los van vastgeroeste concepten denk je na over diverse pistes die een laagdrempelige toegang rond deze thematiek kunnen bevorderen en die verwoord je in een gestructureerd verslag
  • samen met je stagebegeleider stel je een actieplan op waarin je je aanbevelingen, bedenkingen en valkuilen voor een publieksactiviteit verwerkt, met in het achterhoofd plaats voor een piste die ‘corona-proof’ is
  • je sluit af met een verslag en presentatie van je bevindingen

Wij zoeken (een) student(en) die creatief, voor een ruim publiek, een erfgoedcollectie kan helpen valoriseren & die communicatief en sociaal vaardig is. Er is ruimte voor het uitwerken van eigen ideeën en voor persoonlijke inbreng. Daarnaast is een permanente begeleiding voorzien. Aan de toekenning van de stage, gaat een gesprek met de stage-verantwoordelijke vooraf.

 

Gentse boekhandels

Van bij de uitvinding van de boekdrukkunst hebben drukkers, uitgevers en boekhandelaars de samenleving beïnvloed en veranderd. Zij speelden een belangrijke rol in de modernisering van de maatschappij en het emancipatiestreven van alle bevolkingslagen zonder onderscheid. Ook het liberale beschavingsoffensief met het daaraan gekoppelde vooruitgangsoptimisme en -denken in de negentiende en twintigste eeuw werd in sterke mate mee gedragen door deze – meestal – kleine ondernemers. Naast het evidente winstbejag was hierbij in veel gevallen evenzeer sprake van idealisme en engagement. Denken we maar aan de ontwikkeling van het verlichtingsidee en later de seculariseringgedachte die een katalysator vond in onder meer deze boekhandels én uitgeverijen, denken we maar aan de cruciale rol die de aan de winkels verbonden leeskabinetten hebben gespeeld in de geschiedenis van de Vlaamse Beweging. Zo mag onder meer ook verwezen naar hun rol als verdeler van de uitgaven van Vlaamsgezinde socio-culturele organisaties zoals het Willemsfonds.

In Gent vinden we hiervan een mooie staalkaart. Bekendst is ongetwijfeld de voormalige boekhandel op de hoek van de Veldstraat en de Volderstraat, waar Ignace De Vigne in 1824 een zaak startte, die in 1859 werd overgenomen door de vermaarde familie Hoste, later door de Hebbelyncks mee werd uitgebaat en tenslotte door de familie Herckenrath, die onder druk van de ketenconcurrentie na 175 jaar de deur definitief zou sluiten.

Deze boekhandels lieten een gemengd erfgoed achter. Hun bedrijfsarchieven overleefden amper de jaren en slechts fragmenten zijn bewaard gebleven, cfr. het familiearchief Hoste-Hebbelynck dat in het Liberaal Archief wordt bewaard. Losse snippers in de vorm van briefwisseling, offertes en facturen vinden we terug in de verenigingsarchieven van klanten, in de iconografische collecties duikt af en toe een foto op, reclame in kranten of op porseleinkaarten vullen dit alles aan. Een tweede luik bestaat uiteraard uit de vele publicaties die ze lanceerden en waarvan een groot deel bewaard is gebleven. Aanvullend zijn er de ego-documenten waarin zij een kroniek van hun activiteiten neerpenden, denk hierbij onder meer aan de Gedenkbladen van Willem Rogghé.

In het kader van Erfgoeddag 2019 (met als thema “Hoe maakt u het”) wil het Liberaal Archief/Liberas focussen op deze Gentse boekhandels annex uitgeverijen.

Takenpakket

  • je verkent het beschikbare erfgoed en maakt een eerste inschatting van de valorisatie­mogelijkheden van de diverse stukken
  • met een frisse geest en los van vastgeroeste concepten denk je na over diverse pistes die een laagdrempelige toegang rond deze thematiek kunnen bevorderen en die verwoord je in een gestructureerd verslag
  • samen met je stagebegeleider stel je een actieplan op waarin je je aanbevelingen, bedenkingen en valkuilen voor een ‘tentoonstelling’ verwerkt
  • je sluit af met een verslag en presentatie van je bevindingen

Wij zoeken (een) student(en) die creatief, voor een ruim publiek, een erfgoedcollectie kan helpen valoriseren & die communicatief en sociaal vaardig is. Er is ruimte voor het uitwerken van eigen ideeën en voor persoonlijke inbreng. Daarnaast is een permanente begeleiding voorzien. Aan de toekenning van de stage, gaat een gesprek met de stage-verantwoordelijke vooraf.

Gentse boekhandels

Van bij de uitvinding van de boekdrukkunst hebben drukkers, uitgevers en boekhandelaars de samenleving beïnvloed en veranderd. Zij speelden een belangrijke rol in de modernisering van de maatschappij en het emancipatiestreven van alle bevolkingslagen zonder onderscheid. Ook het liberale beschavingsoffensief met het daaraan gekoppelde vooruitgangsoptimisme en -denken in de negentiende en twintigste eeuw werd in sterke mate mee gedragen door deze – meestal – kleine ondernemers. Naast het evidente winstbejag was hierbij in veel gevallen evenzeer sprake van idealisme en engagement. Denken we maar aan de ontwikkeling van het verlichtingsidee en later de seculariseringgedachte die een katalysator vond in onder meer deze boekhandels én uitgeverijen, denken we maar aan de cruciale rol die de aan de winkels verbonden leeskabinetten hebben gespeeld in de geschiedenis van de Vlaamse Beweging. Zo mag onder meer ook verwezen naar hun rol als verdeler van de uitgaven van Vlaamsgezinde socio-culturele organisaties zoals het Willemsfonds.

In Gent vinden we hiervan een mooie staalkaart. Bekendst is ongetwijfeld de voormalige boekhandel op de hoek van de Veldstraat en de Volderstraat, waar Ignace De Vigne in 1824 een zaak startte, die in 1859 werd overgenomen door de vermaarde familie Hoste, later door de Hebbelyncks mee werd uitgebaat en tenslotte door de familie Herckenrath, die onder druk van de ketenconcurrentie na 175 jaar de deur definitief zou sluiten.

Deze boekhandels lieten een gemengd erfgoed achter. Hun bedrijfsarchieven overleefden amper de jaren en slechts fragmenten zijn bewaard gebleven, cfr. het familiearchief Hoste-Hebbelynck dat in het Liberaal Archief wordt bewaard. Losse snippers in de vorm van briefwisseling, offertes en facturen vinden we terug in de verenigingsarchieven van klanten, in de iconografische collecties duikt af en toe een foto op, reclame in kranten of op porseleinkaarten vullen dit alles aan. Een tweede luik bestaat uiteraard uit de vele publicaties die ze lanceerden en waarvan een groot deel bewaard is gebleven. Aanvullend zijn er de ego-documenten waarin zij een kroniek van hun activiteiten neerpenden, denk hierbij onder meer aan de Gedenkbladen van Willem Rogghé.

In het kader van Erfgoeddag 2019 (met als thema “Hoe maakt u het”) wil het Liberaal Archief/Liberas focussen op deze Gentse boekhandels annex uitgeverijen.

Takenpakket

  • je verkent het beschikbare erfgoed en maakt een eerste inschatting van de valorisatie­mogelijkheden van de diverse stukken
  • met een frisse geest en los van vastgeroeste concepten denk je na over diverse pistes die een laagdrempelige toegang rond deze thematiek kunnen bevorderen en die verwoord je in een gestructureerd verslag
  • samen met je stagebegeleider stel je een actieplan op waarin je je aanbevelingen, bedenkingen en valkuilen voor een ‘tentoonstelling’ verwerkt
  • je sluit af met een verslag en presentatie van je bevindingen

Wij zoeken (een) student(en) die creatief, voor een ruim publiek, een erfgoedcollectie kan helpen valoriseren & die communicatief en sociaal vaardig is. Er is ruimte voor het uitwerken van eigen ideeën en voor persoonlijke inbreng. Daarnaast is een permanente begeleiding voorzien. Aan de toekenning van de stage, gaat een gesprek met de stage-verantwoordelijke vooraf.

Stageopdracht 1: Gentse Feesten

De Gentse Feesten zijn ongetwijfeld het grootste publieksevent in Vlaanderen, volgens de organisatoren zelf in geheel Europa. De geschiedenis van dit stadsfestival start in de negentiende eeuw wanneer onder druk van het stadsbestuur én de Gentse industriëlen de meer dan tientallen over het jaar gespreide wijk- en buurtfeesten samensmelten in één groot gemeentefeest. Dit feest kende hoogte- en dieptepunten, dreigde soms te verdwijnen, maar evolueerde uiteindelijk, na een nieuwe start in 1969, tot het grote stadsfestival dat we vandaag kennen.

De geschiedenis van deze feesten was al onderwerp van enkele publicaties en publieksactiviteiten zoals tentoonstellingen, maar een laatste algemeen overzichtswerk dateert intussen alweer van 1993, de laatste grote overzichtstentoonstelling van 1968. In recentere jaren werd vooral gefocust op specifieke actoren zoals Trefpunt of MiramirO.

Een nieuwe en moderne presentatie van deze geschiedenis, 175 jaar in 2018, ligt dan ook voor de hand. Deze zal alvast bestaan uit een publicatie en een tentoonstelling, gecoördineerd en geconcipieerd door onder meer het Liberaal Archief.

Je stage-opdracht kadert in de voorbereidende fase van dit project. Het evenement zelf zal doorgaan tijdens de Gentse Feesten van 2018, en ook daarop ben je uiteraard welkom.

Takenpakket

  • je maakt je vertrouwd met de geschiedenis van de Gentse Feesten en zijn verschillende componenten
  • je verkent het beschikbare iconografische materiaal en bent verantwoordelijk voor de prospectie in een of meerdere bewaarplaatsen
  • met een frisse geest en los van vastgeroeste concepten denk je na over de diverse laagdrempelige pistes die kunnen worden gevolgd om dit jubileum in de verf te zetten voor een breed publiek
  • samen met je stagebegeleider stel je een actieplan op waarin je je aanbevelingen, bedenkingen en caveats verwerkt

Wij zoeken (een) student(en) die creatief, voor een ruim publiek, een grote publieksactiviteit wil helpen voorbereiden,  erfgoedcollecties kan helpen valoriseren & die communicatief en sociaal vaardig is. Er is ruimte voor het uitwerken van eigen ideeën en voor persoonlijke inbreng. Daarnaast is een permanente begeleiding voorzien. Aan de toekenning van de stage, gaat een gesprek met de stage-verantwoordelijke vooraf.

Stage-opdracht 2: Koninklijke Maatschappij voor Landbouw en Plantkunde

In 2016 bracht de Koninklijke Maatschappij voor Landbouw en Plantkunde (KMLP) haar bibliotheek en archief onder in de gebouwen van het Liberaal Archief. De KMLP, gesticht als de Société d'Agriculture et de Botanique de Gand, officieel opgericht op 3 november 1808, vermeldt in haar statuten van 24 december 1810 voor het eerst het bestaan van haar archief en bibliotheek. Naast boeken over planten en horticultuur in de breedste zin van het woord, worden in de collectie ook archivalia bewaard. Museale stukken zoals medailles, herbaria, enzoverder vervolledigen het geheel. In 1957 verscheen een eerste gedrukte catalogus die in 2002 vervangen werd door een digitale versie voor intern gebruik.

Uit deze collectie werd reeds meermaals geput voor de samenstelling van vooral klassieke tentoonstellingen en meerdere luxueuze publicaties maakten gretig gebruik van de iconografische pareltjes die zich in de collectie bevinden. Daarnaast werd dit patrimonium ook occasioneel gebruikt als aanvulling op hét publieksevenement van de KMLP, de vijfjaarlijkse Floraliën.

De valorisatie van dit erfgoed is met andere woorden nooit echt gemaximaliseerd en is te lang binnen een te beperkte kring opgesloten gebleven. We willen daarom dit jaar, samen met de KMLP, onderzoeken hoe en in welke mate we dit erfgoed een groter en algemener publieksbereik kunnen geven. Dit jaar willen we ons daarbij toeleggen op de rijke bibliotheek van de vereniging.

Takenpakket

  • je verkent de bibliotheek en maakt een eerste inschatting van de valorisatie­mogelijkheden van de diverse stukken en deelcollecties
  • met een frisse geest en los van vastgeroeste concepten denk je na over diverse pistes die een laagdrempelige toegang tot deze waardevolle collectie kunnen bevorderen en die verwoordt je in een gestructureerd verslag
  • samen met je stagebegeleider stel je een actieplan op waarin je je aanbevelingen, bedenkingen en caveats verwerkt
  • je organiseert een reflectiemoment om je bevindingen te toetsen aan de verwachtingen van het grote publiek
  • je sluit af met een verslag en presentatie van je bevindingen

Wij zoeken (een) student(en) die creatief, voor een ruim publiek, een erfgoedcollectie kan helpen valoriseren & die communicatief en sociaal vaardig is. Er is ruimte voor het uitwerken van eigen ideeën en voor persoonlijke inbreng. Daarnaast is een permanente begeleiding voorzien. Aan de toekenning van de stage, gaat een gesprek met de stage-verantwoordelijke vooraf.

In het kader van Erfgoeddag met als centraal thema ‘Zorg’ (23 april 2017) bereidt het Liberaal Archief een tentoonstelling over ‘Jeugdzorg’ voor. Hoe zag de (liberale) jeugdzorgsector er in het verleden uit? Hoe is dit doorheen de eeuwen geëvolueerd tot de jeugdzorg die we vandaag kennen? De rol van vakantiekolonies als ‘kweekplaatsen van gezondheid’ (Vermandere 2010, Bakker 2011) zal in de deze tentoonstelling centraal staan. Voor de inhoudelijke invulling worden bestaande archiefcollecties aangeboord (o.a. ‘Diesterweg’ , ‘Kindergeluk’, Van Crombrugghe’s Genootschap, Willemsfonds). Daarnaast zal de student ook een crowdsourcingsproject op poten zetten om nieuw archiefmateriaal, foto’s en mondelinge getuigenissen te verzamelen.

Takenpakket

  • je wordt ingeschakeld in de ontwikkeling en conceptualisatie van de tentoonstelling & je kan mee de inhoudelijke thema’s afbakenen (selectie van het tentoonstellingsmateriaal, schrijven van de tentoonstellingsteksten)
  • je ondersteunt de planning, communicatie en praktische organisatie van de tentoonstelling en van het crowdsourcingsproject
  • je organiseert activiteiten & workshops rond de tentoonstelling (vb. ontwerp van een educatief pakket, studienamiddag, avondlezingen)
  • je brengt het mondeling verleden over vakantiekolonies mee in kaart (mondelinge interviews + redactiewerk)
  • je bent de sturende kracht achter de social media campagne bij de tentoonstelling en schrijft items voor onze nieuwsbrief
  • je schrikt niet terug om rondleidingen te geven tijdens en na de Erfgoeddag

Wij zoeken (een) student(en) die zelfstandig & creatief een tentoonstelling (kan) kunnen helpen vormgeven voor een verschillend doelpubliek & die communicatief en sociaal vaardig zijn. Er is steeds ruimte voor het uitwerken van eigen ideeën en persoonlijke inbreng. Aan de toekenning van de stage, gaat een gesprek met de stage-verantwoordelijke vooraf.