The Young Victoria toont het verhaal van de eerste jaren van Victoria als koningin van het Verenigd Koninkrijk. Hoewel ze vooral bekend is omwille van haar lange regeerperiode die het Victoriaanse tijdperk wordt genoemd, wordt hier een vooruitstrevende jonge vrouw geportretteerd met een sterke eigen wil. Dat is al duidelijk in 1837 wanneer Victoria (17 jaar) bij haar moeder en diens raadgever woont. Zelfs wanneer ze ziek te bed ligt, weigert Victoria een document te tekenen dat instemt met een regent. Ook haar oom Leopold I, koning der Belgen, tracht macht uit te oefenen op haar via zijn neef Albert die klaargestoomd wordt voor een huwelijk met de Engelse kroonprinses. Victoria houdt het been stijf en wordt het volgende jaar al koningin. Ze weigert onmiddellijk te trouwen. Ze heeft immers net haar vrijheid herwonnen na een geïsoleerde jeugd. Wel laat ze zich leiden door de eerste minister, Lord Melbourne. Wanneer echter door haar ondoordachtheid de ‘Bedchamber Crisis’ (1839) ontstaat, vraagt ze de Duitse prins Albert alsnog om langs te komen op het paleis. Ze vraagt Albert ten huwelijk, maar hij kan zich niet zo goed aanpassen aan het Engelse hofleven. Hij mag niet meeregeren en zelfs in het huishouden heeft hij niets te zeggen. Wanneer prins Albert tijdens een van hun ruzies echter plots wordt neergeschoten, beseft Victoria dat ze haar man meer moet toevertrouwen. Albert zal haar altijd blijven steunen en samen krijgen ze negen kinderen.
Het idee voor het maken van een film over koningin Victoria kwam van Sarah Ferguson, de hertogin van York en een van de producers van The Young Victoria. Ze legde haar project voor aan Graham King die op zijn beurt Martin Scorsese en Tim Headington erbij haalde. Samen vormden ze het team van producers en weldra diende scenarioschrijver Julian Fellowes, bekend van Vanity Fair, Gosford Park en Mary Poppins, zich aan. Deze laatste was altijd al geïnteresseerd in het leven van koningin Victoria en schreef het script in minder dan zes maanden tijd. Jean-Marc Vallée werd als regisseur aangesteld.
Hoewel oorspronkelijk werd overwogen om de film in Oost-Europa op te nemen om de kosten te drukken, besefte men al snel dat het originele Engelse decor nodig was voor de authenticiteit van de film. Uiteindelijk werd er gefilmd op maar liefst zeventien verschillende locaties in Engeland waaronder Blenheim Palace, Arundel Castle, Hampton Court Palace, Lincoln Cathedral, Lancaster House, Ham House, Wilton House, Belvoir Castle, Balls Park en Ditchley Park.
Om de historische accuraatheid van de prent te verhogen werd Alastair Bruce erbij gehaald als historische raadgever. Hij had vooral aandacht voor het aanwenden van de historisch correcte decorstukken, kostuums, make-up, juwelen, houding, etiquette, uitspraak, enz.
Het historische drama rond het leven van ‘Queen Victoria’ werd over het algemeen goed ontvangen. Hoewel de film genomineerd was voor verschillende filmprijzen, bleek het niet evident één van deze nominaties te verzilveren. Op de BAFTA (British Academy of Film and Television Arts) Awards in 2010 won de film echter wel een award voor beste kostuum ontwerpen en beste haar en make- up.
De voornaamste kritiek die de film te verduren kreeg was, hoewel de film voortdurend onderhoudend is, dat the Young Victoria net te dikwijls geromantiseerd werd en te weinig aandacht besteedde aan bepaalde belangrijke plotwendingen. Bovendien werden bepaalde gebeurtenissen verfraaid om het dramatische effect van de film kracht bij te zetten en is de film niet altijd even historisch correct. Het historische drama blijft uiteindelijk zowel in zijn politieke als romantische plotlijn steken op een te oppervlakkig niveau. Desalniettemin wordt de film vertolkt door een sterke cast en zorgt een effectieve montage, sfeervolle muziek en het gebruik van authentieke sets voor een levendig en indrukwekkend geheel. Jean- Marc Vallée en Julian Fellowes slagen erin af te rekenen met het stoffige imago van Victoria, zonder afbreuk te doen aan de zwijmelwetten van het kostuumgenre.
De film wordt vaak vergeleken met Shekhar Kapur’s “Elizabeth”. Beide films volgen namelijk het leven van jonge vrouwelijke monarchen, vanaf hun kindertijd tot het moment waarop de zware verantwoordelijkheden van het regeren op hun schouders vallen.
De film zorgt voor een visuele grandeur, zowel door de kostumering als door het gebruik van authentieke locaties. In dit geval gaat het hier om zeventien verschillende locaties, in acht provincies van het Verenigd Koninkrijk.
De film weerspiegelt een nieuw ‘zedelijk’ regime. Decadentie en overspel komen er niet in aan bod. Dagboekfragmenten van koningin Victoria bevestigen deze trend. In deze egodocumenten wordt duidelijk dat Victoria zich steeds gedistingeerd gedraagt, en het ideaal van huiselijkheid en trouw hoog in het vaandel draagt. In tegenstelling tot haar voorgangers houdt Victoria er een afkeurende visie tegenover onzedelijkheid op na. Albert weerspiegelt als trouwe echtgenoot het nieuwe 19de-eeuwse burgerlijke ideaal.
Alexandrina Victoria (°Londen, 24/05/1819 - †Osborne, 22/01/1901) was koningin van Groot-Brittannië en Ierland van 1837 tot 1901 en keizerin van India van 1877 tot 1901. Zij was het enige kind van hertog Eduard van Kent en prinses Louise Victoria van Saksen-Coburg. Victoria werd sterk beïnvloed door haar oom Leopold van Saksen-Coburg, die in 1831 koning der Belgen werd. Via haar vader was ze een kleindochter van koning George III. Op 20 juni 1837 volgde zij op 18-jarige leeftijd koning Willem IV op en op 10 februari 1840 huwde zij haar neef Albert van Saksen-Coburg. Uit dit huwelijk werden negen kinderen geboren.
Victoria achtte het haar plicht de slechte reputatie waarin het koningschap was komen te verkeren door onder meer het gedrag van George IV, gekenmerkt door aristocratische losbandigheid, om te buigen en zelf een voorbeeld voor haar volk te zijn. Het is de jong gestorven prinses Charlotte die in deze context beschouwd kan worden als de overgangsfiguur tussen de losbandigheid van haar vader, George IV, en de huiselijke monarchie van Victoria. Bij aanvang van haar koninginschap volgde de nog onervaren Victoria de raadgevingen van haar eerste minister, Lord Melbourne, daarna die van haar man Albert van Saksen-Coburg. Uit haar gepubliceerde brieven komt enerzijds haar hechte band aan het licht met Lord Melbourne, anderzijds kan uit deze brieven duidelijk worden afgeleid dat het ging om een liefdeshuwelijk tussen Victoria en Albert, ondanks de huwelijkspolitiek die eraan voorafging. Victoria manifesteerde haar antipathieën en sympathieën, zoals voor Lord Melbourne, zo duidelijk dat zij de grenzen soms overschreed die gepermitteerd waren voor een constitutionele monarchie. Een voorbeeld hiervan is de zogenaamde bedchamber crisis van 1839, waarbij Victoria weigerde haar Whig gezinde hofdames te laten vervangen door andere die behoorden tot de nieuw aan de macht gekomen Tory partij onder Robert Peel.
Haar lange regeerperiode, ook wel aangeduid als het Victoriaanse tijdperk, werd gekenmerkt door de grote ontplooiing van het politieke en economische liberalisme, door expansie buiten Europa en door een, door Victoria geïnspireerde, strenge, puriteinse levensopvatting.
Zie voor een lessenreeks 'Historische kritiek' over deze film de bijlage bovenaan deze pagina.
Om deze lessen te kunnen geven, moeten de leerlingen al enige voorkennis hebben. De kennis over koningin Victoria mag eerder beperkt zijn. Het is vooral belangrijk dat ze reeds weten hoe een historische speelfilm geanalyseerd moet worden. Men moet bekend zijn met de verschillende termen (zoals vogelperspectief, symbolische laag…).
De uitwerking van deze les is heel praktisch aangevat en biedt een reeds ingevulde cursus voor de leerlingen. Deze kan op verschillende manieren ingezet worden: als een individuele taak, als groepswerk, als klassikale oefening…
CLAESSENS (H.). Leven en liefdes van Leopold I. Tielt, Lannoo, 2002, 433 p.
CLARK (A.). Scandal. The sexual politics of the British constitution. Princeton/Oxford, Princeton UP, 2004. pp.1-18 en pp. 177-223.
DAVIDOFF (L.) en HALL (C.). Family Fortunes. Men and women of the English middle class 1780-1850. Londen, Routledge, 1997, pp.149-192.
HIBBERT (C.), ed. Queen Victoria in het Letters and Journals. New York, Viking, 1985, XVIII + 557 p.
HILTON (B.). A mad, bad and dangerous people? England 1783-1846. New York, Clarendon Press, 2006, XXV + 757 p.
LOTZ (J.). Queen Victoria: een biografie. Roeselare, Roulartabooks, 2007,190 p.
OKIN (S.M.). ‘Gender, the public and the private’. In: Philips (A.). Feminism and politics. Oxford, Oxford UP, 1998, pp.116-141.
PLOWDEN (A.). The Young Victoria. Stroud, Sutton, 2007, 279 p.
WILLIAMS (K.). Becoming queen. Londen, Arrow Books, 2009, 414 p.
DE SCHUTTER (S.). Recensie “The Young Victoria”. In: www.kutsite.com/recensie/the-young-victoria , geraadpleegd op 28.01.2011.
ELFFERS (C.). Recensie “The Young Victoria”. In: www.filmtotaal.nl/recensie.php?id=13907, geraadpleegd op 15.12.2010.
GK FILMS. The Young Victoria production notes. In: www.thecia.com.au/reviews/y/.../young-victoria-production-notes.pdf , geraadpleegd op 15.12.2010.
GREENWOOD (G.). Queen Victoria, her girlhood and womanhood. In: www.gutenberg.org/cache/epub/6469/pg6469.html, geraadpleegd op 23.12.2010.
IDE (W.). The Young Victoria. Young love and royal duties make for a pretty picture. In: entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertainment/film/film_reviews/article5845713.ece, geraadpleegd op 28.01.2011.
LAVALLEE (E.). Top 100 Most Anticipated Films of 2011: Jean-Marc Vallée's Café De Flore. In: www.ioncinema.com/news/id/5626, geraadpleegd op 28.01.2011.
SIMKIN (J). Spartacus educational.Queen Victoria. In: spartacus.schoolnet.co.uk/PRvictoria.htm, geraadpleegd op 28.01.2011.
STEVENS (M). Edward Oxford (1822-1900). In: berkshirerecordoffice.org.uk/documents/Edward_Oxford.pdf, geraadpleegd op 28.02.2011.
STOCK (F.). Oscar winning writer Julian Fellowes on re-inventing Queen Victoria. In: www.bbc.co.uk/radio4/arts/filmprogramme/filmprogramme_20090306.shtml, geraadpleegd op 28.01.2011.
WAARDENBURG (A.). The Young Victoria. In: www.vorige.nrc.nl/film/article2246825.ece/The_Young_Victoria, geraadpleegd op 16.12.2010.
BOTH (M.J.), ed. “Victoria [Groot-Brittannië]”, in: Encarta ® Winkler Prins (cd-rom), 2006.
Om de gerelateerde filmfragmenten te kunnen bekijken, dient u zich eerst aan te melden. U kan inloggen via de link onderaan deze pagina.