Deze film schetst het verhaal van Homeros’ epos, de Ilias, dat handelt over de wrok van Achilles in de Trojaanse oorlog. We zien dat de Trojaanse prins Paris de mooie Helena ontfutselt uit de handen van haar echtgenoot, de Griekse koning Menelaos van Sparta, en haar meeneemt naar Troje. De woede bij Menelaos is compleet en hij schakelt zijn broer, Agamemnon, de oorlogszuchtige koning van Mycene, in om een Griekse oorlog te starten tegen het welvarende Troje aan de andere kant van de Bosporus. Een gigantisch Grieks leger trekt naar Troje om Helena terug te brengen naar haar wettige echtgenoot. In deze oorlog zien we Achilles strijden voor persoonlijke roem, we zien de lafheid van Paris en tenslotte ook de dapperheid van de Trojaanse prins Hector, die het durft op te nemen tegen Achilles.
De oorlog eist zijn slachtoffers: Hector vermoordt onwetend Achilles’ vriend Patroklos en moet dit met zijn eigen dood bekopen. Achilles zelf vindt de dood door de hand van de laffe Paris en het befaamde houten Paard van Troje, door Odysseus bedacht, zorgt uiteindelijk voor de ondergang van het eens zo glorierijke Troje.
Troy is het resultaat van een samenwerking tussen Warner Bros. Pictures en Plan B, de productiemaatschappij van Brad Pitt. De regie was in handen van Wolfgang Petersen. David Benioff zorgde voor het filmscenario.
De film is gebaseerd op het verhaal van Homeros over de Trojaanse oorlog, de Ilias, en op verscheidene andere bronnen. De prent verschilt evenwel op verschillende vlakken van de mythe. Zo eindigt de Ilias na de dood van Hector, terwijl het verhaal in de film wordt afgewerkt tot het einde van de oorlog, tot de ondergang van Troje, zoals beschreven in de Odyssee. Daarnaast wordt ook de activiteit van de goden in de film bijna volledig verwijderd. Zowel Benioff, als Petersen waren immers van mening dat de rechtstreekse inmenging van de goden op het menselijke gedrag in een hedendaagse adaptatie belachelijk zou lijken. Zelf zien zij echter geen graten in een dergelijke aanpassing. Homeros veroorloofde zich immers ook veel vrijheden. Hij schreef de Ilias en de Odysea zo'n 500 jaar na de val van Troje en baseerde zich op mondelinge overleveringen, liederen en legendes. De Ilias is dus niet hét verhaal van de Trojaanse oorlog, stelden ze, het is Homeros' versie ervan. De filmmakers hebben er nu hun versie van gemaakt. En dit maken ze ook aan de kijker duidelijk, getuige de disclaimer aan het einde van de prent, waarin Homeros' werk als "inspiratiebron" wordt betiteld.
De opnames van de film vonden vooral plaats op het mediterraans eiland Malta. De stadspoort van Troje werd in Mexico gereconstrueerd.
De meningen over Troy liepen sterk uiteen. Vooral de opmerkelijke verschillen tussen Homeros' werk en de film, vormden de voorbije jaren geregeld onderwerp van discussie. Hieronder volgen enkele treffende citaten van zowel 'voor'- als 'tegenstanders' van de prent:
Voor een meer diepgravende vergelijking tussen Homeros' Ilias en de film Troy verwijs ik echter graag naar een artikel van Hanna M. Roisman, getiteld Helen and the Power of Erotic Love: from Homeric Contemplation to Hollywood Fantasy, dat in 2008 werd gepubliceerd in het tijdschrift College Literature (cf. Bronnenlijst). Hierin focust zij op de representatie van Helena en de kracht van de erotische liefde in de Ilias enerzijds en in verschillende Hollywoodadaptaties anderzijds. Zij heeft hierbij oog voor mechanismen zoals actualisering, identificatie bij de lezer/kijker, enzovoort.
Troy is gebaseerd op het heldenepos van Homeros, de Ilias. Dit verhaal is geen historische werkelijkheid, maar een epos vol mythologische verwijzingen. De Ilias is echter het best gekende epos in de Westerse wereld en is een onderdeel van de lessen Grieks of Geschiedenis in het middelbaar onderwijs. Het is dus essentieel dat de leerlingen begrijpen dat een epos verfilmd werd en geen historische werkelijkheid. Voorts is het van belang dat zij inzien dat de filmmakers een eigen - meer eigentijdse - interpretatie van de Trojaanse oorlog in beeld wilden brengen en geen letterlijke adaptatie van Homeros' tekst (zie 'productiecontext' en 'receptiedebat').
Hieronder volgt alvast een bespreking van enkele treffende filmfragmenten, die - mits een kritische benadering - ook in de geschiedenisles kunnen worden behandeld:
1. De godenwereld - Mythologie
2. De dood in het Oude Griekenland
3. Oorlogsvoeren
4. Steden uit de Oudheid
5. Relatie man-vrouw in Oudheid
Troje was lange tijd enkel bekend uit de mythologische verhalen, totdat Heinrich Schliemann in 1870 op de juiste plaats begon te graven naar de historische stad. In totaal werden zo’n 9 lagen ontdekt, waarvan er dan 2 opnieuw verdeeld zijn in a en b. Laag VI of VIIa zou het Troje zijn uit de Trojaanse oorlog. De Ilias vertelt over het tiende en laatste jaar uit deze oorlog en werkt met vele flashbacks. Moderne historici nemen aan dat de Trojaanse oorlog niet fictief is en dat Grieken de stad rond 1180 v. Chr. vernield hebben. Myceense overblijfselen in de lagen van Troje lijken dit te bevestigen.
Het saga van Homeros met al haar mythologische personages is natuurlijk wel fictief en hoewel de film beweert gebaseerd te zijn op de Ilias zien we dat de filmmakers zich veel vrijheid gepermitteerd hebben. Zo sterft Ajax bij Homeros eigenlijk pas na Achilles en is het niet Agamemnon die Priamus doodt. Het verhaal wordt voor de doorsnee kijker, die het epos niet heeft gelezen, zo wel een stuk begrijpelijker omdat er minder personages in voorkomen. Ook wordt de vernieling van de stad nog getoond, alhoewel dit in de Ilias niet meer aan bod komt.
Om de gerelateerde filmfragmenten te kunnen bekijken, dient u zich eerst aan te melden. U kan inloggen via de link onderaan deze pagina.