Op veertienjarige leeftijd komt Marie-Antoinette, dochter van de keizer van Oostenrijk, in een verstandshuwelijk terecht met Lodewijk Auguste van Frankrijk. Marie-Antoinette wordt gedwongen afstand te nemen van al haar persoonlijke bezittingen en een nieuw leven te beginnen in Versailles. Maar de prinses voelt zich niet thuis in Frankrijk: enerzijds beschouwt de Franse adel haar nog steeds als vreemdeling en anderzijds slaagt ze er niet in om zwanger te raken, tot ongenoegen van beide families. Uiteindelijk wentelt de piepjonge Marie-Antoinette zich in de luxe van Versailles en geeft zich over aan vele buitensporigheden: ze raakt onder meer verzeild in een affaire met een Zweedse edelman. Ondertussen sterft de oude koning en wordt Lodewijk de nieuwe koning van Frankrijk. Beetje bij beetje groeien Marie-Antoinette en Lodewijk naar elkaar toe. Bovendien wordt Marie-Antoinette zwanger. Maar net nu alles goed lijkt te gaan, wordt ze geconfronteerd met het misnoegde volk en de dood van één van haar kinderen. Ze komt terecht in een negatieve spiraal, die enkel onderbroken wordt door de balkonscène, waar Marie-Antoinette moedig de furieuze bevolking tegemoet komt. Het beeld van de dappere Marie-Antoinette is ook het slotbeeld, waar ze gelaten haar tragische lot lijkt te aanvaarden.
De film werd geproduceerd door de productiehuizen "A film" en gedistribueerd door "Pathé Films". Sofia Coppola nam zowel het scenario als de regie voor haar rekening. Haar vader, Francis Ford Coppola, was de uitvoerende producer van de film.
Coppola kreeg als eerste filmregisseuse ongelimiteerde toegang tot Versailles. Ook de Parijse Opera, Vaux-le-Vicomte, Château de Chantilly en Hôtel de Soubise fungeerden als historische locaties. Deze schitterende setting zorgde voor een prachtige enscenering. De verantwoordelijke van Versailles, Dominique Avart, en de directeur van Versailles, Arizzoli gaven hun zegen aan de productie omdat Coppola de gevoelsmatige figuur van Marie-Antoinette belichtte, en niet bleef steken in een sec historisch tafereel. Alle decoratieve elementen en meubelen moesten wel zelf voorzien worden: hiervoor stond onder andere Milena Canonero in. De prachtige kostumering met het pastelkleurige palet werd eveneens door deze dame ontworpen. Lance Acord, de director of photography, kleurde tot slot de gehele film volgens dit zoete en smeuïge palet in.
Het filmverhaal is grotendeels gebaseerd op een biografie, geschreven door Lady Antonia Fraser. Net zoals in de film, wordt Marie Antoinette in dit boek geportretteerd als een vrouw die voortdurend op zoek is naar vrijheid en identiteit.
Sofia Coppola focust in haar prent quasi uitsluitend op de emoties van haar hoofdpersonage. Ze geeft een persoonlijke visie op de Franse koningin weer; een onschuldig meisje dat op veel te jonge leeftijd in een gouden kooi werd opgesloten en het slachtoffer werd van haar eigen naïviteit en de benauwdheid van haar omgeving. Om de emoties van Marie Antoinette te actualiseren, koos Coppola bewust voor een moderne soundtrack met liedjes van Bow Wow Wow, Siouxsie en the Banshees, The Cure, enzovoort.
Sofia Coppola verkreeg haar bekendheid niet enkel door haar beroemde vader en regisseur Francis Ford Coppola. De Amerikaanse regisseuse vergaarde ook roem door het ingetogen, dromerige "Virgin suicides" (1999) en het spraakmakende "Lost in Translation" (2003), waarmee ze één Oscar en drie Golden Globes in de wacht sleepte. De verwachtingen waren dan ook hoog gespannen voor "Marie Antoinette".
Bij de release in Cannes werd Coppola echter bedolven onder een golf van kritiek, de film werd zelfs op boegeroep onthaald. Hiervoor kunnen twee redenen worden aangehaald. De eerste reden was wellicht het vrije interpretatievermogen van Coppola, en de klemtoon op emoties in plaats van op historische gebeurtenissen. Onder andere de filmrecensente van het Franse ‘Libération", Agnes Poirier, maakte de film met de grond gelijk: "History is merely decor and Versailles a boutique hotel for the jet set, past and present, all we learn about Marie Antoinette is her love for Laduree macaroons and Manolo Blahnik shoes."[1] Coppola meende echter dat het niet haar intenties waren om een volledig historisch correct relaas neer te zetten, dat ze daarentegen focuste op "haar" Marie Antoinette: "It is not a lesson of history. It is an interpretation documented, but carried by my desire for covering the subject differently."[2] Vooral de Franse hoek fulmineerde dus. Deze is echter vermaard voor het neerkogelen van buitenlandse producties over de Franse geschiedenis.
Een tweede beweegreden voor de kritiek had betrekking op de regie van Coppola zelf. Verschillende recensenten noemden "Marie Antoinette" een lege film: veel glitter en glamour, maar geen echte inhoud. Coppola sloeg met deze film duidelijk een andere weg in: van ingetogen films met een boodschap naar extraverte films zonder een duidelijke boodschap.
[1] http://film.guardian.co.uk/interview/interviewpages/0,,1891161,00.html
[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Marie_Antoinette_%282006_film%29
"Marie Antoinette" is geen pure historische film. Coppola focust immers op persoonlijke gevoelens, terwijl de historische context er eerder "toevallig" wordt bij vermeld. Toch betekent dit niet dat de film geen meerwaarde bezit voor het geschiedenisonderwijs: vooral de enscenering van de decadente hofcultuur te Versailles is de moeite waard. Daarenboven worden enkele hallucinante barokke taferelen in beeld gebracht: doeltreffend illustratiemateriaal voor het vierde jaar secundair onderwijs. Volgende scèneselectie beargumenteert de waarde van "Marie Antoinette" voor het geschiedenisonderwijs.
1. De cultuur van Versailles
2. Positionering van Frankrijk tegenover Oostenrijk
3. Positionering van Frankrijk tegenover de Amerikaanse revolutie
4. Positionering Marie-Antoinette tegenover het Franse volk
In 1770 werd Marie-Antoinette van Oostenrijk uitgehuwelijkt aan de toekomstige Lodewijk XVI van Frankrijk. Ondertussen woedde er in Frankrijk ongenoegen bij het volk: revolutionaire krachten begonnen samen te spannen tegen de Franse kroon. Het Franse volk ageerde tegen de vele wantoestanden, waaronder de sier en praal tentoongesteld te Versailles. Belangrijke katalysatoren in deze opstanden waren echter niet enkel het Franse volk, maar ook de adel en de burgerij, die misnoegd waren over hun politieke inspraak. Geïnspireerd door Verlichtingsconcepten als "rede", "natuurlijke rechten" en "historische vooruitgang" klaagden ze de adellijke prerogatieven en misbruiken aan. Het nieuwe Franse koningskoppel bleek geen antwoord te kunnen bieden op de spanningen. Lodewijk XVI koos in het dispuut tussen adel en burgers de kant van de adel, terwijl de koning traditioneel het feodalisme afwees én Lodewijk het jaar voordien bijna ten oorlog was getrokken tegen de adel. Hij maakte dus geen gebruik van de loyaliteit die de bourgeoisie en de gewone mensen voor hem voelden[1].
In deze film staat Marie-Antoinette centraal. Volgens sommige historici had Marie-Antoinette een belangrijke invloed op de politiek die haar man voerde. Bijnamen als Madame déficit werden meermaals in de mond genomen. Ook zou haar Oostenrijkse afkomst haar niet populair gemaakt hebben bij de bevolking: voor het Franse volk bleef Marie-Antoinette een vreemde. Deze Oostenrijkse banden redden haar ook niet van de guillotine: haar broer, de keizer van Oostenrijk Leopold II kon niet verhinderen dat in 1793 zowel Lodewijk als Marie-Antoinette naar de guillotine werden gebracht. Verschillende historici rapporteren dat Marie - Antoinette geen moment van angst toonde tijdens de weg naar de guillotine, dit in schril contrast met Madame Du Barry, de maîtresse van Lodewijk XV, die al schreeuwend haar lot tegemoet ging.
[1] Palmer, A history of the modern world (New York: Mc Graw hill, 2002), p343-387.
Zie voor een lessenreeks 'Historische kritiek' over deze film de bijlage bovenaan deze pagina.
Deze les historische kritiek stelt tot doel om samen met de leerlingen het hofleven te Versailles, de internationale politiek met betrekking tot Frankrijk, de rol van de koningin en de beeldvorming rond Marie Antoinette en de aanloop naar de Franse Revolutie te analyseren aan de hand van de film Marie Antoinette van Sophia Coppola. We staan kritisch stil bij de fragmenten en kijken wat we eruit kunnen leren voor het geschiedenisvak en de historische speelfilm.
Deze lessen zijn conform aan de leerinhouden van het vierde jaar ASO, waar de leerlingen het Ancien Régime leren kennen (waaronder vorstelijk absolutisme) en stilstaan bij de (aanloop naar) de Franse Revolutie.
Making of Marie- Antoinette: enscenering (historische setting, locaties, kostuums, decoratie, etc.), en interpretatieschets door Sofia Coppola.
Weggelaten scènes.
http://film.guardian.co.uk/interview/interviewpages/0,,1891161,00.html: interview met Sofia Coppola
http://en.wikipedia.org/wiki/Marie_Antoinette_%282006_film%29: situering film
http://www.pathe.co.uk/: distribuering film
http://www.imdb.com/title/tt0422720/ recensie film
http://www.sonypictures.com/homevideo/marieantoinette/index.html: officiële website
Palmer. A history of the modern world. New York: Mc Graw Hill, 2002.
Fraser. Marie - Antoinette: The journey. S.l, Chivers Press, 2003.
Om de gerelateerde filmfragmenten te kunnen bekijken, dient u zich eerst aan te melden. U kan inloggen via de link onderaan deze pagina.