Maximus is een machtige Romeinse Generaal, geliefd door het volk en de ouder wordende keizer, Marcus Aurelius. Voor zijn dood duidt de keizer Maximus aan als zijn opvolger, in plaats van zijn eigen zoon, Commodus. Commodus vermoordt daarop zijn eigen vader en besluit Maximus en zijn familie te doden. Dit laatste lukt, maar de generaal zelf weet aan zijn dood te ontsnappen. Uitgeteld en gebroken door het leed dat hem wordt aangedaan, wordt hij gevangengenomen door een slavenhandelaar. Zo komt hij terecht in de arena als gladiator, eerst in de provincies, later in het Colloseum te Rome. Hier wordt Maximus na een reeks gevechten door de keizer bezocht en gedwongen zijn identiteit te onthullen. De keizer, die dacht dat Maximus dood was, raakt in paniek en probeert Maximus uit te schakelen door middel van gevechten in de arena voordat Maximus te populair wordt bij het volk. Maximus plant samen met de zus van Commodus, Lucilla, en met senator Gracchus een militaire coup om Commodus van de troon te stoten en de macht terug aan het volk (de Senaat) te geven. Lucilla wordt echter onder druk gezet door Commodus en ze verraadt alles waardoor het plan mislukt en Maximus gevangen genomen wordt door de keizer. Commodus besluit tegen Maximus te vechten in de arena maar hij steekt Maximus voor het gevecht in zijn zij, en laat de wond bedekken door een harnas. Maximus slaagt erin keizer Commodus te doden, maar laat ook zelf het leven. Zijn laatste wens is om Rome weer in oude staat terug te brengen (republiek), zoals Marcus Aurelius het gewild zou hebben.
Gladiator is gebaseerd op een script van David Franzino, dat later werd herwerkt door o.m. John Logan en William Nicholson. Franzoni kreeg de deal met DreamWorks op basis van zijn vorig werk, Steven Spielberg's Amistad. Hij werd geïnspireerd door het boek Those about to die van Daniel P. Mannix.
Ridley Scott werd door de producers Walter Parkes en David Wick benaderd. Zij toonden hem het schilderij van Jean-Léon Gérôme Pollice Verso (duimen omhoog) en vroegen hem de film te regisseren. Scott wilde al lang iets doen rond het antieke Rome. Naast Gladiator (2000) maakte Scott nog een aantal andere films m.b.t. historische thema's, waaronder 1492: Conquest of Paradise (1992), Black Hawk Down (2001) en Kingdom of Heaven (2005). Tot op zekere hoogte kan ook zijn recentse werk, Robin Hood (2010), aan dit rijtje worden toegevoegd.
Gladiator werd opgenomen op drie grote locaties tussen januari en mei 1999. De openings(gevechts)scènes werden opgenomen in Bourne Woods, bij Farnham, Surrey in Engeland. De scènes over slavernij, de reis door de woestijn en de gladiatoren-oefen-school werden opgenomen in Ouarzazate, Marokko. De scènes in het Antieke Rome werden opgenomen in Malta, waar een grote reconstructie van het oude Rome werd gemaakt. Dit bestond onder meer uit een replica (1/3) van het Colloseum. De rest van het Colosseum kwam tot stand met behulp van de meest geavanceerde grafische computertechnieken. Het budget van de film bedroeg ongeveer 103.000.000 dollar.
Er werd historisch advies ingeroepen bij academische experts met kennis over het Antieke Rome in een poging de film een historisch correcte look te geven. Er werd daarbij vooral veel energie gestoken in de accuraatheid van wapens, kledij, architectuur, ... Gevechtsspecialist Nicholas Powel, die onder andere Braveheart op zijn palmares heeft, was verantwoordelijk voor de choreografie van de gevechten.
Over de historische betrouwbaarheid van Gladiator is er heel wat te doen geweest. Het filmverhaal bevat enkele historische waarheden, maar is verder sterk gefictionaliseerd. De film kan dan ook worden beschouwd als een schoolvoorbeeld van ‘faction' (= een samenvoeging van de termen 'fact' en 'fiction'). Door de keuze voor ‘faction' wilde de regisseur zijn film tegen de ‘defenders of Clio' beschermen. De band van de film met het verleden bestaat evenwel uit meer dan occasionele verwijzingen naar Romeinse namen en gebeurtenissen. Zo bestempelt historicus en filmspecialist Robert Brent Toplin de prent als "a lively form of entertainment that often deals with history through metaphor rather than fact".
[Voor een uitgebreide analyse van de vermenging van feiten en fictie in Gladiator, zie: http://www.exovedate.com/the_real_gladiator_one.html ]
Toen de film in de zalen verscheen, werd hij door verschillende critici geïnterpreteerd als propaganda in dienst van het Amerikaanse imperialisme. Een kritiek, die overigens ook werd geuit n.a.v. twee andere Scott-film; Black Hawk Down en Kingdom of Heaven.
Anderen nuanceren deze stelling. Zo schrijft Simon Dalby van de Carleton University: "Scott works closely with Hollywood which makes his movies part of the American industry, but the fact that he is not an American, frequently uses actors who are not Hollywood stars, and works in England as well as in Hollywood, dilutes any claim that this is an investigation of a specifically American movie phenomenon." Niettemin stelt ook Dalby - m.b.t. zowel Gladiator, als Black Hawk Down en Kingdom of Heaven - dat "the three movies explore the morality and identity of warriors. They do so in exotic landscapes and settings that emphasize the confrontation with danger as external and frequently unknowable; political violence is presented as something that has both simple and very complicated geographies. The public discussion of the necessity for warfare and "intervention" in Western States is enmeshed in discourses of moralities, rights and "just war". The professional Western warrior, whether a special forces operative or garrison soldier in peacekeeping mode, is a key figure of the post September 11th era, physically securing the West, and simultaneously securing its identity as the repository of virtue against barbaric threats to civilization".
Ook anderen zijn van mening dat de film meer zegt over de huidige samenleving, dan over de verbeelde periode. Zo vat Lasse Thomassen van de University of London de boodschap van de film alsvolgt samen: "dictators are bad, and democracy and the rule of law are the best way to organize a society. As such, the film reflects the dominant view across the world today. In addition, we learn from the film that the institution of democracy and the rule of law only requires an agent with the right attitude."
Zoals ook in de andere delen van deze filmbespreking meermaals werd benadrukt, kan Gladiator bezwaarlijk als een goede historische speelfilm worden beschouwd. Veeleer gaat het om een 'faction'-film met een fictief verhaal, dat in een historische setting werd geplaatst.
[Voor een uitgebreide analyse van de vermenging van feiten en fictie in Gladiator, zie: http://www.exovedate.com/the_real_gladiator_one.html ]
Daarnaast kunnen in de prent ook talloze andere fouten en anachronismen worden ontwaard.
[Voor een opsomming van al deze fouten en anachronismen, zie: http://www.imdb.com/title/tt0172495/goofs ]
Niettemin bevat de film enkele sequenties die zeer bruikbaar zijn voor klasgebruik. De openingsscène met de veldslag tegen de Germanen is grandioos en vermoedelijk historisch correcter dan veel van de oudere films, waaronder Spartacus. Romeinse legioenen werden gesteund door een indrukwekkende artillerie van ballista's, katapulten e.d. Die zie je hier in actie en met veel spektakel. Ook enkele van de gladiatorengevechten zijn geschikt, bijvoorbeeld het allereerste in een provinciale arena, of de zogenaamde reconstructie van Scipio's gevecht tegen Hannibal. Hieronder volgt een lijst van de voornaamste thema's die in de film worden behandeld, waarbij telkens wordt verwezen naar de scènes waarin deze voorkomen. Veel van de thema's komen verspreid over de hele film voor.
1. Romeins leger - Germaanse stammen
2. Politiek, intrige, gekonkel, verraad
3. De stad Rome en het Colloseum
4. Slavenhandel
5. Gladiatoren
6. De goden, het hiernamaals
In 180 n.C. stierf de vijfde en tevens laatste adoptiefkeizer Marcus Aurelius. Hij was het toonbeeld geweest van een rechtvaardig en menselijk heerser. De zoon van Marcus Aurelius, Commodus, volgde hem op als keizer, na eerst drie jaar als medekeizer van zijn vader te hebben geregeerd. Commodus bleef uiteindelijk twaalf jaar aan de macht (in de film spreekt men slechts over 3 jaar), maar genoot een slechte reputatie. Net als Caligula voor hem, leed hij aan verregaande hoogmoedswaanzin - hij herdoopte Roma in Colonia Commodiana - en werd vermoord. Naar alle waarschijnlijkheid gebeurde dit echter niet in de arena. Zijn dood was het gevolg van een complot dat door de senaat was beraamd.
Commodus trad wel herhaaldelijk op als gladiator. Dit gebeurde naar verluidt getooid met een leeuwenhuid en gewapend met een knots, uitgedost als Hercules (er is een borstbeeld van hem bewaard in deze uitrusting).
Het filmpersonage Maximus is hoofdzakelijk een uitvinding van de Hollywood-filmmakers. Hij doet evenwel denken aan Septimius Severus, die enkele maanden na de dood van Commodus keizer werd. Severus verklaarde dat hij de zoon was van Marcus Aurelius.
‘Gladiator: ‘Blood, sand and celluloid': over het Romeinse epos in de Hollywoodfilm en de making of Gladiator
http://www.exovedate.com/the_real_gladiator_one.html
Dalby (S.), 'Warrior geopolitics: Gladiator, Black Hawk Down and The Kingdom of Heaven', Political Geography, 2008, Vol. 27, pp. 439-455.
Thomassen (L.), 'Gladiator, Violence, and the Fouding of a Republic', PS: Political Science & Politics, 2009, Vol. 42 (1), pp. 145-148.
Toplin (R.B.), Reel history. In defense of Hollywood, Lawrance (Kan.), University Press of Kansas, 2002, pp. 92-97
Sanello (F.), Reel vs. Real. How Hollywood turns fact into fiction, Lanham, Taylor Trade, 2003, pp. 14-17
Om de gerelateerde filmfragmenten te kunnen bekijken, dient u zich eerst aan te melden. U kan inloggen via de link onderaan deze pagina.