Gent Gemapt - geeft geschiedenis een plaats

Gepubliceerd op 21-09-2023

Gent Gemapt geeft geschiedenis een plaats

De digitale stadskaart Gent Gemapt stapelt 20 historische kaarten en verbindt die met 4.000 plaatsen en 10.000 erfgoedstukken. Collecties en geschiedenis die doorheen de tijd verspreid geraakt zijn over musea, bibliotheken, archieven, verenigingen en huiskamers, komen virtueel opnieuw samen. Herenigd bieden ze een veelzijdig zicht op de stad en haar verleden. Ga zelf op verkenning via gentgemapt.be en ontdek Gent laag per laag, van de middeleeuwen tot vandaag.

Het cultureel-erfgoedproject Gent Gemapt is een samenwerking van Universiteitsbibliotheek Gent, STAM - Stadsmuseum Gent, Huis van Alijn, Industriemuseum, Archief Gent, Amsab-Instituut voor Sociale Geschiedenis, Liberas en Erfgoedcel Gent. Het werd ontwikkeld door het Ghent Centre for Digital Humanities van Universiteit Gent.

MEER WETEN

1. “De Kaart” is de kern van Gent Gemapt. Het is een innovatief presentatieplatform dat de pracht van de Gentse erfgoedcollecties ruimtelijk ontsluit. Je kunt er zoeken, zoomen en scrollen doorheen tijd en ruimte van de stad.
  2. “Gent Verrijkt” staat naast De Kaart en is de digitale toolbox van Gent Gemapt. Musea en archieven roepen hier de hulp in van vrijwilligers om hun collecties te helpen transcriberen, dateren, beschrijven en identificeren.
  3. Met het project innoveren de erfgoedpartners in digitale technologie. Gent Gemapt maakt gebruik van open source technologie Omeka S, Madoc, IIIF (International Image Interoperability Framework), Linked Open Data, en een nieuw Gents plaatsregister.
  4. Gent Gemapt wordt gefinancierd via een projectsubsidie van het Departement Cultuur, Jeugd en Media van de Vlaamse Overheid en via Clariah-Vlaanderen.
  5. Ook na deze lancering blijft Gent Gemapt groeien en bouwen de partners verder aan de erfgoedpresentatie en -verrijking via GentGemapt.be.

Lees Over Gent Gemapt en Over het project.

GentGemapt.be

Ghent Centre for Digital Humanities