Mondelinge geschiedenis beheren en bewaren, Erfgoedcel Gent
Erfgoedcel Gent is de cultureel-erfgoedcel in, voor en door Gentenaren. De erfgoedcel opereert vanuit het STAM. Tijdens de trajecten van De vierkante kilometer en Collectie van de Gentenaar werden heel wat interviews afgelegd. Dat gebeurde ook in kleinere projecten van de erfgoedcel (afbraak Ottenstadion, verhalen uit de materniteit van de Bijloke,…)
De interviews belanden na afloop van de trajecten in de collectie van het STAM. Als student onderzoek je de beste methodes om mondelinge geschiedenis te beheren en valoriseren in een museale context. Je maakt een workflow op van het registreren en bewaren van 'verhalendossiers', bestaande uit opnames, transcripties, foto's en aanvullende componenten. Samen met het team denk je na over het ontsluiten van de mondelinge geschiedenissen en de uitdagingen die hierbij horen zoals interviews met persoonlijke/gevoelige content, GDPR-gevoeligheden en het opmaken en opvolgen van schenkingsovereenkomsten.
Tijdens je stage
- maak je een inventaris van mondelinge geschiedenis projecten, interviews en opnames
- maak je bandinhoudsfiches op
- bekijk identificatiefiches en contracten
- evalueer je in in de diepte
- neem je bewegend beeld op
- werk je mee een aanpak uit
- …
Profiel
- Je bent student (Publieks)geschiedenis, Informatiebeheer of Erfgoedstudies
- Je houdt van nauwgezet werken
- Je werkt planmatig
- Je bent nieuwsgierig en enthousiast
Interesse
Met vragen kan je terecht bij marieke.vangheluwe@stad.gent
Ontwikkeling fietsapp de Terugweg, De vierkante kilometer
In het kader van de Vierkante kilometer-residentie Ledeberg werd de vraag gesteld naar de connectie tussen Gent en het hinterland via de twee steenwegen: de Hundelgemse en de Brusselse Steenweg. De eerste route werd uitgewerkt tot een fietstocht, de tweede route wordt een artistiek project door kunstenares Monali Meher. De opdracht van de student is om de (reeds uitgewerkte) fietstocht inhoudelijk en tekstueel op punt te stellen en te verwerken tot een interessante en toegankelijke applicatie waarmee Ledebergenaars, Gentenaars of bewoners van het land van Rode het hinterland kunnen ontdekken. Het uitdenken van een communicatieplan hierover om de app bekend te maken, behoort eveneens tot het takenpakket. Tegelijkertijd biedt de student ondersteuning aan Monali Meher bij de uitwerking van haar project door haar van beschikbare historische informatie te voorzien over de haltes op haar tocht (ondermeer St Lievens Houtem, Ninove, Oosterzele, Halle, …)
Tijdens je stage
- Werk je de tot coherente verhalen en content
- Zoek je naar de juiste app voor de route(s), en vult deze volledig uit
- ontwikkel je een communicatieplan
- Ondersteun je Monali beher
- Leer je heel wat spelers kennen
- Leg je contact met spelers in het erfgoed- en culturele veld.
Profiel
- Je bent student (Publieks)geschiedenis
- Je hebt een brede interesse in verschillende periodes
- Je bent digitaal vaardig
- Je hebt een vlotte pen en oog voor esthetiek
- Je stapt graag op de fiets
Interesse
- Met vragen kan je terecht bij tijs.deschacht@stad.gent
Ledeberg voor kinderen, De vierkante kilometer
Tijdens de residentie van de De vierkante kilometer in Ledeberg en andere wijken wordt veel historische informatie verzameld. Op vraag van de betrokken wijkbewoners (herinneraars) onderzoeken we ook de piste om zo veel mogelijk informatie voor de kinderen van de wijk beschikbaar te maken. Opdracht van de student is te onderzoeken op welke manier we de kinderen van de wijk best kunnen tegemoetkomen en bereiken. Dit door in gesprek te gaan met enkele stakeholders (leerkrachten, ouders, jeugdorganisaties, herinneraars) en samen met de erfgoedcel en historian in residence Tina De Gendt een plan uit te werken. Je neemt ook relevante literatuur door en haalt inspiratie uit andere praktijken. Op het einde van de stage geef je duidelijke richting en een stevige basis aan een educatief aanbod.
Tijdens je stage
- Bevraag je stakeholders stakeholders (leerkrachten, ouders, jeugdorganisaties, herinneraars)
- Ontwikkel je samen met het team een Proof of concept, en test je dit uit.
- Bekijk je relevante voorbeelden en literatuur
- Maak je de methodiek van de vierkante kilometer eigen
Profiel
- Je bent student sociaal-cultureel werk, publieksgeschiedenis, leerkracht of een educatieve master
- Je kan je verplaatsen in de leefwereld van kinderen (lagere school), en je hebt zin om het experiment met hen aan te gaan.
- Je gaat op een vlotte manier om met superdiversiteit
- je hebt een brede interesse in geschiedenis
- je bent flexibel en creatief, open-minded
Interesse
- Met vragen kan je terecht bij tinadegendt@telenet.be