Collectieregistratie en digitaliseringstraject
Het Museum Mayer van den Bergh herbergt een omvangrijk historisch archief dat belangrijke informatie bevat over het ontstaan van de collectie en het museum, alsook over de personen achter de verzameling, Fritz Mayer van den Bergh (1858-1901) en zijn moeder, de museumstichtster Henriëtte van den Bergh (1838-1920). Door het internationale netwerk van de Mayer van den Berghs zijn bovendien heel wat relevante documenten bewaard in binnen- en buitenlandse archieven (93 stuks getraceerd). In 2021-2022 loopt in het Museum Mayer van den Bergh een project dat de beschrijving, digitalisering en valorisatie van het historische museumarchief en de gerelateerde, extern bewaarde documenten beoogt. De archiefstukken worden geregistreerd in een digitaal archiefbeheersysteem, gedigitaliseerd en de digitale beelden worden ontsloten via de digitale beeldbank van musea en erfgoed Antwerpen. Vervolgens ligt de focus op de verdiepende digitale ontsluiting en valorisatie van het historisch archief, en worden de gedigitaliseerde archiefstukken aan de digitale beschrijvingen van de collectiestukken gekoppeld.
Takenpakket
De stage bestaat uit twee complementaire luiken. Enerzijds assisteert de stagiair bij de praktische realisatie van het digitaliseringstraject. Dit houdt onder meer in:
- Registratie van de gedigitaliseerde archiefstukken in het DAMS
- Koppeling gedigitaliseerde archiefstukken in het DAMS aan de objectbeschrijvingen (metadata) in het archiefbeheersysteem
Anderzijds werkt de stagiair inhoudelijk, doet collectiegericht archiefonderzoek en vervolledigt de collectieregistratie. Dit houdt onder meer in:
- Onderzoek naar de kunstwerken en objecten die in de archiefstukken aan bod komen
- Transcriptie van archiefdocumenten
- Bijkomend herkomstonderzoek en integratie van onderzoeksresultaten in archief- en collectiebeheersystemen
- Aanvullen collectieregistratie met gegevens uit de correspondentie, en leggen van linken tussen het collectieregistratiesysteem en het archiefbeheersysteem
Daarnaast is er tijdens deze stage de mogelijkheid om mee te werken aan de valorisatie en de verspreiding van de resultaten van het project, bv. door middel van:
- Het schrijven van nieuwsberichten over het project voor de website, nieuwsbrief, sociale media, etc. van het museum en/of andere Belgische en internationale projectpartners
- Het uitwerken van meer gedetailleerde teksten die het verhaal van bepaalde collectie- en/of archiefstukken vertellen op basis van de resultaten van het digitaliseringsproject
Profiel stagiair
- Je bent geïnteresseerd in oude kunst en archiefonderzoek
- Je kan zelfstandig en nauwkeurig werken en hebt zin voor detail
- Goede (passieve) beheersing van de Franse taal
- Voorkennis van of vertrouwd zijn met archief- en/of collectie-registratiesystemen is meegenomen maar niet noodzakelijk: we voorzien voorafgaand een opleiding.
Periode
Voorjaar 2022 (februari-juli), zowel voltijds als deeltijds. De stage kan worden gespreid: te bepalen in overleg met de projectcoördinator
Procedure
Aan de stage gaat een procedure vooraf: je bezorgt ons een CV en een motivatiebrief; daarna word je uitgenodigd voor een – fysiek of digitaal – verkennend sollicitatiegesprek. Neem tijdig contact op met het museum: we kunnen maar een beperkt aantal stagiaires huisvesten.