Les 1: Inleiding

Inleiding

Wat kunnen we leren uit (mainstream) historische speelfilms? Welke kennis- en betekenisconstructie komt er tot stand? En hoe kunnen we dergelijke films gebruiken in de klas? Op basis van inzichten uit verschillende disciplines - gaande van filmstudies, over narratologie, semiotiek, structuralisme en  Cultural Studies tot historische kritiek - trachten we op deze vragen een antwoord te formuleren.

In de inleidende les schetsen we het theoretische kader waarbinnen onze visie op film is gegroeid. We verwijzen naar enkele invloedrijke studies en lichten twee belangrijke concepten toe, m.n. (historische) ‘representatie’ en ‘beeldvorming’.

Lesslides

Geluidsfragmenten

Onze bevindingen

Voor vele geschiedenisleraren-in-opleiding was deze inleiding een eerste kennismaking met concepten zoals ‘representatie’, ‘connotatie’, ‘denotatie’, ‘polyinterpretabiliteit’ en ‘beeldvorming’. Aangezien deze concepten centraal staan in onze filmdidactische werkwijze was het noodzakelijk ze toe te lichten en tot op zekere hoogte te problematiseren. Daarbij was het echter niet de bedoeling onze studenten eindeloze theoretische beschouwingen voor te schotelen. De terugkoppeling naar het medium film werd dan ook steeds bewust gemaakt.

[Deze bevindingen kaderen in het onderzoeksproject Film en/als Geletterdheid (AUGent)]

Gerelateerde filmfragmenten

Om de gerelateerde filmfragmenten te kunnen bekijken, dient u zich eerst aan te melden. U kan inloggen via de link onderaan deze pagina.