- Wikipedia is niet alleen de grootste, maar ook de meest geconsulteerde encyclopedie geworden. Naar aanleiding van Wiki Loves Heritage wil Schatten van Deurne ook in de toekomst op basis van https://nl.wikipedia.org/wiki/Deurne_(Antwerpen) verder bouwen aan een uitgebreide collectie leesbare artikels over alle aspecten van Deurne.
- De verzameling audiogidsen in Deurne breidt zich uit. Tot nu toe zijn het vooral wandelingen, maar je hebt ook de ontdekkingstocht door het districtshuis op kindermaat. Wat nog niet is gebeurd, maar wat perfect mogelijk is, is om de snelle-hap-info voor wie al wandelend wist-je-datjes wil verzamelen, doorlinken aan Wiki-artikels of stekjes op onze eigen website die thema’s verder uitdiepen.
- iziTravel en de Erfgoedapp zijn aan elkaar gewaagd als het erom gaat erfgoed digitaal te ontsluiten. De Erfgoedapp biedt meer features, iziTravel is gebruikvriendelijker, intuïtiever en heeft de meest aantrekkelijke interface. In Deurne hebben we beide apps lang naast elkaar gebruikt, maar kiezen steeds meer om onze routes via iziTravel aan te bieden. We willen nu ook werk maken van audiogidsen voor Museum Boekenberg, het VolXmuseum en Luchtvaartmuseum Stampe & Vertongen.
- Door het VolXmuseum waait een nieuwe wind. De stichter is gepromoveerd tot ere-voorzitter en het nieuwe bestuur wil, in samenwerking met Deurne en het MAS, de opstelling van de collectie thematiseren, moderniseren, wieden en verjongen. Daarbij zijn alle know how en nieuwe, frisse inzichten welkom.
- In het kader van ‘Buurten met Erfgoed’ zijn scholen voortdurend op zoek naar een aanpak op maat om kinderen hun omgeving te leren lezen. Waarom ziet mijn straat er uit zoals ze eruit ziet? Waar komt een straatnaam vandaan? Hoe past mijn eigen ‘geschiedenis’ in de geschiedenis van hun wijk of stad? Welke methodes kunnen juffen en meesters gebruiken om de blik van de leerlingen te richten, om hen heden en verleden aan elkaar te laten linken. Waar is de overlap tussen geschiedenis en milieueducatie, tussen lokale verhalen en duurzame ontwikkeling?
Dat is de speeltuin waarin we studenten publieksgeschiedenis graag loslaten en kijken welk speeltuig hen het meeste boeit. Er ligt veel werk op de plank en je kan niet alles tegelijk, dus zoeken we samen met de stagiaire één of enkele afgebakende opdrachten die passen in ons lokaal erfgoedbeleid en waar ze zelf kunnen in groeien en zich uitleven.
Zowel bachelorstudenten als masterstudenten zijn welkom. We zijn als stageplaats heel flexibel, verwachten ook flexibiliteit van de student. Maar toch vooral veel goesting en enthousiasme