Schatten van Deurne

Stageplaats

 

Stagementor: Jan Pandelaers, Jan.pandelaers@stad.antwerpen.be
Maurice Dequeeckerplein 1, Frans Messingstraat 36, 2100 Deurne
https://www.schattenvandeurne.be/

 

Schatten van Deurne is het erfgoedplatform van Deurne, district van Antwerpen. In nauw overleg met de Antwerpse musea en de lokale erfgoedpartners vertelt en ontsluit Schatten van Deurne de geschiedenis en het erfgoed van de stadsrand ‘tussen Kempen en Koekenstad’. Het platform is altijd in beweging. De (audio)gidsen die de wandelaar-meerwaardezoeker meenemen door historisch én groen Deurne kennen een stijgend succes bij jong en oud (en zelfs tussenin). De methodologie ‘Buurten met Erfgoed’, ondersteund door Canon Cultuurcel en FARO, werd twee jaar geleden in Deurne gelanceerd, voor het eerst in een grootstedelijke context. (bekijk zeker het filmpje van de eerste editie!) Het project wortelde meteen in enkele scholen en kan nu alleen maar groeien. De idee dat geschiedenis en erfgoed iets is voor de blanke zestigplusser, is hiermee definitief ontkracht.

Stageopdrachten

  1. Wikipedia is niet alleen de grootste, maar ook de meest geconsulteerde encyclopedie geworden. Naar aanleiding van Wiki Loves Heritage wil Schatten van Deurne ook in de toekomst op basis van https://nl.wikipedia.org/wiki/Deurne_(Antwerpen) verder bouwen aan een uitgebreide collectie leesbare artikels over alle aspecten van Deurne.
  2. De verzameling audiogidsen in Deurne breidt zich uit. Tot nu toe zijn het vooral wandelingen, maar je hebt ook de ontdekkingstocht door het districtshuis op kindermaat. Wat nog niet is gebeurd, maar wat perfect mogelijk is, is om de snelle-hap-info voor wie al wandelend wist-je-datjes wil verzamelen, doorlinken aan Wiki-artikels of stekjes op onze eigen website die thema’s verder uitdiepen.
  3. iziTravel en de Erfgoedapp zijn aan elkaar gewaagd als het erom gaat erfgoed digitaal te ontsluiten. De Erfgoedapp biedt meer features, iziTravel is gebruikvriendelijker, intuïtiever en heeft de meest aantrekkelijke interface. In Deurne hebben we beide apps lang naast elkaar gebruikt, maar kiezen steeds meer om onze routes via iziTravel aan te bieden. We willen nu ook werk maken van audiogidsen voor Museum Boekenberg, het VolXmuseum en Luchtvaartmuseum Stampe & Vertongen.
  4. Door het VolXmuseum waait een nieuwe wind. De stichter is gepromoveerd tot ere-voorzitter en het nieuwe bestuur wil, in samenwerking met Deurne en het MAS, de opstelling van de collectie thematiseren, moderniseren, wieden en verjongen. Daarbij zijn alle know how en nieuwe, frisse inzichten welkom.
  5. In het kader van ‘Buurten met Erfgoed’ zijn scholen voortdurend op zoek naar een aanpak op maat om kinderen hun omgeving te leren lezen. Waarom ziet mijn straat er uit zoals ze eruit ziet? Waar komt een straatnaam vandaan? Hoe past mijn eigen ‘geschiedenis’ in de geschiedenis van hun wijk of stad? Welke methodes kunnen juffen en meesters gebruiken om de blik van de leerlingen te richten, om hen heden en verleden aan elkaar te laten linken. Waar is de overlap tussen geschiedenis en milieueducatie, tussen lokale verhalen en duurzame ontwikkeling?

Dat is de speeltuin waarin we studenten publieksgeschiedenis graag loslaten en kijken welk speeltuig hen het meeste boeit. Er ligt veel werk op de plank en je kan niet alles tegelijk, dus zoeken we samen met de stagiaire één of enkele afgebakende opdrachten die passen in ons lokaal erfgoedbeleid en waar ze zelf kunnen in groeien en zich uitleven.
 
Zowel bachelorstudenten als masterstudenten zijn welkom. We zijn als stageplaats heel flexibel, verwachten ook flexibiliteit van de student. Maar toch vooral veel goesting en enthousiasme

  • Wikipedia is niet alleen de grootste, maar ook de meest geconsulteerde encyclopedie geworden. Naar aanleiding van Wiki Loves Heritage (2018) wil Schatten van Deurne ook in de toekomst op basis van https://nl.wikipedia.org/wiki/Deurne_(Antwerpen) verder bouwen aan een uitgebreide collectie leesbare artikels over alle aspecten van Deurne.
  • De verzameling audiogidsen in Deurne breidt zich uit. Tot nu toe zijn het vooral wandelingen, maar je hebt ook de ontdekkingstocht door het districtshuis op kindermaat. Wat nog niet is gebeurd, maar wat perfect mogelijk is, is om de snelle-hap-info voor wie al wandelend wist-je-datjes wil verzamelen, doorlinken aan Wiki-artikels of stekjes op onze eigen website die thema’s verder uitdiepen.
  • Door Volksmuseum Turninum waait een nieuwe wind. De stichter is gepromoveerd tot ere-voorzitter J en het nieuwe bestuur wil, in samenwerking met Deurne en het MAS, de opstelling van de collectie thematiseren, moderniseren, wieden en verjongen. Daarbij zijn alle know how en nieuwe, frisse inzichten welkom.
  • In het kader van ‘Buurten met Erfgoed’ zijn scholen voortdurend op zoek naar een aanpak op maat om kinderen hun omgeving te leren lezen. Waarom ziet mijn straat er uit zoals ze eruit ziet? Waar komt een straatnaam vandaan? Hoe past mijn eigen ‘geschiedenis’ in de geschiedenis van hun wijk of stad? Welke methodes kunnen juffen en meesters gebruiken om de blik van de leerlingen te richten, om hen heden en verleden aan elkaar te laten linken. Waar is de overlap tussen geschiedenis en milieueducatie, tussen lokale verhalen en duurzame ontwikkeling?

Dat is de speeltuin waarin we studenten publieksgeschiedenis graag loslaten en kijken welk speeltuig hen het meeste boeit. Er ligt veel werk op de plank en je kan niet alles tegelijk, dus zoeken we samen met de stagiaire één of enkele afgebakende opdrachten die passen in ons lokaal erfgoedbeleid en waar ze zelf kunnen in groeien en zich uitleven.
 
Zowel bachelorstudenten als masterstudenten zijn welkom. We zijn als stageplaats heel flexibel, verwachten ook flexibiliteit van de student. Maar toch vooral veel goesting en enthousiasme.

Stage opdracht(en): educatie en digitale strategie

Als student geschiedenis willen we je uitdagen om…

  • een volledige educatieve map te maken voor kinderen van 10 tot 14 jaar, waarin het verhaal verteld wordt van de visionaire architect Renaat Braem. Hij was vijftig jaar geleden bezig met de architectuur en de samenlevingsvormen van de toekomst. Zijn utopieën spreken tot de verbeelding. Laat de kinderen individueel en/of in klasverband kennismaken met de modernisten, en laat hen fantaseren over het alledaagse leven in de verre toekomst: ‘Wonen in 2100’.
  • de hoogtepunten van de geschiedenis van Deurne op een overzichtelijke manier op de website te zetten. Check http://www.schattenvandeurne.be/geschiedenis. De historische kaarten en de tijdlijn die er nu staan, geven een ‘general overview’ van de geschiedenis van Deurne Bedoeling is dat jij dieper graaft en een aantal belangrijke bladzijden uit de Deurnse geschiedenis (Benedictijnen en Norbertijnen in Deurne, Slag bij Deurne, Franse overheersing, Wereldoorlogen...) op een laagdrempelige en aantrekkelijke manier verhaalt.
    Die verhalen moeten op een begrijpelijke en aantrekkelijke manier worden ontsloten (website, wandeling, app, expo…)
  • In Deurne-Zuid starten we tijdens het schooljaar 2017-2018 met een traject ‘Buurten met Erfgoed’ opzetten, op basis van voorbeelden uit de voorbije jaren in Beernem, Nevele, Geraardsbergen, Dilbeek.... Basisscholen gebruiken het erfgoed uit de eigen schoolomgeving te weinig als onderwijsmiddel. Het verhaal achter de schoolbuurt wordt onderschat of is onbekend, de lesbronnen of handboeken zijn zelden of nooit aan de eigen omgeving aangepast en de meeste leerkrachten wonen zelf niet langer in de omgeving van de school. Om die redenen blijft de schoolbuurt voor de leerkrachten en voor de kinderen een grote onbekende. Nochtans heeft elke wijk, buurt, stad of elk dorp, landschap een verhaal. Erfgoed vind je overal, je moet het alleen willen of kunnen zien.

Tijdens een kennismakingsgesprek kiezen we samen met jou, op basis van onze dromen en jouw interesses, welke taken je concreet zal uitvoeren. Daarnaast zijn jouw creatieve input en kritische feedback op onze werking als jonge ‘buitenstaander’ heel welkom.

Info

‘Schatten van Deurne’ is een product van ‘Lokaal Cultuurbeleid Deurne vzw’, ondersteund door ‘Musea & Erfgoed vzw’ en de Vlaamse Gemeenschap. Voor de app ‘Schatten van Deurne’ werken we samen met Visits for OJOO (www.ojoo.com) en Antwerp Museum App (www.antwerpmuseumapp.be)

Stage opdracht(en): educatie en digitale strategie

Als student geschiedenis willen we je uitdagen om…

  • een volledige educatieve map te maken voor kinderen van 10 tot 14 jaar, waarin het verhaal verteld wordt van de visionaire architect Renaat Braem. Hij was vijftig jaar geleden bezig met de architectuur en de samenlevingsvormen van de toekomst. Zijn utopieën spreken tot de verbeelding. Laat de kinderen individueel en/of in klasverband kennismaken met de modernisten, en laat hen fantaseren over het alledaagse leven in de verre toekomst: ‘Wonen in 2100’.
  • de hoogtepunten van de geschiedenis van Deurne op een overzichtelijke manier op de website te zetten. Check http://www.schattenvandeurne.be/geschiedenis. De historische kaarten en de tijdlijn die er nu staan, geven een ‘general overview’ van de geschiedenis van Deurne Bedoeling is dat jij dieper graaft en een aantal belangrijke bladzijden uit de Deurnse geschiedenis (Benedictijnen en Norbertijnen in Deurne, Slag bij Deurne, Franse overheersing, Wereldoorlogen...) op een laagdrempelige en aantrekkelijke manier verhaalt.
    Die verhalen moeten op een begrijpelijke en aantrekkelijke manier worden ontsloten (website, wandeling, app, expo…)
  • In Deurne-Zuid starten we tijdens het schooljaar 2017-2018 met een traject ‘Buurten met Erfgoed’ opzetten, op basis van voorbeelden uit de voorbije jaren in Beernem, Nevele, Geraardsbergen, Dilbeek.... Basisscholen gebruiken het erfgoed uit de eigen schoolomgeving te weinig als onderwijsmiddel. Het verhaal achter de schoolbuurt wordt onderschat of is onbekend, de lesbronnen of handboeken zijn zelden of nooit aan de eigen omgeving aangepast en de meeste leerkrachten wonen zelf niet langer in de omgeving van de school. Om die redenen blijft de schoolbuurt voor de leerkrachten en voor de kinderen een grote onbekende. Nochtans heeft elke wijk, buurt, stad of elk dorp, landschap een verhaal. Erfgoed vind je overal, je moet het alleen willen of kunnen zien.

Tijdens een kennismakingsgesprek kiezen we samen met jou, op basis van onze dromen en jouw interesses, welke taken je concreet zal uitvoeren. Daarnaast zijn jouw creatieve input en kritische feedback op onze werking als jonge ‘buitenstaander’ heel welkom.

Info

‘Schatten van Deurne’ is een product van ‘Lokaal Cultuurbeleid Deurne vzw’, ondersteund door ‘Musea & Erfgoed vzw’ en de Vlaamse Gemeenschap. Voor de app ‘Schatten van Deurne’ werken we samen met Visits for OJOO (www.ojoo.com) en Antwerp Museum App (www.antwerpmuseumapp.be)

Schatten van Deurne

Als student geschiedenis willen we je uitdagen om…

  • een volledige educatieve map te maken voor kinderen van 10 tot 14 jaar, waarin het verhaal verteld wordt van de visionaire architect Renaat Braem. Hij was vijftig jaar geleden bezig met de architectuur en de samenlevingsvormen van de toekomst. Zijn utopieën spreken tot de verbeelding. Laat de kinderen individueel en/of in klasverband kennismaken met de modernisten, en laat hen fantaseren over het alledaagse leven in de verre toekomst: ‘Wonen in 2100’.
  • de hoogtepunten van de geschiedenis van Deurne op een overzichtelijke manier op de website te zetten. Check http://www.schattenvandeurne.be/geschiedenis. De tijdlijn die er nu staat, geeft een ‘general overview’ van de geschiedenis van Deurne Bedoeling is dat jij dieper graaft en een aantal belangrijke bladzijden uit de Deurnse geschiedenis (Benedictijnen en Norbertijnen in Deurne, Slag bij Deurne, Franse overheersing, Wereldoorlogen...) op een laagdrempelige en aantrekkelijke manier verhaalt.
  • met een school (of scholengemeenschap) in Deurne een traject ‘Buurten met Erfgoed’ opzetten, op basis van voorbeelden uit de voorbije jaren in Beernem, Nevele, Geraardsbergen, Dilbeek.... Basisscholen gebruiken het erfgoed uit de eigen schoolomgeving te weinig als onderwijsmiddel. Het verhaal achter de schoolbuurt wordt onderschat of is onbekend, de lesbronnen of handboeken zijn zelden of nooit aan de eigen omgeving aangepast en de meeste leerkrachten wonen zelf niet langer in de omgeving van de school. Om die redenen blijft de schoolbuurt voor de leerkrachten en voor de kinderen een grote onbekende. Nochtans heeft elke wijk, buurt, stad of elk dorp, landschap een verhaal. Erfgoed vind je overal, je moet het alleen willen of kunnen zien.

Tijdens een kennismakingsgesprek kiezen we samen met jou, op basis van onze dromen en jouw interesses, welke taken je concreet zal uitvoeren. Daarnaast zijn jouw creatieve input en kritische feedback op onze werking als jonge ‘buitenstaander’ heel welkom.

Info

‘Schatten van Deurne’ is een product van ‘Lokaal Cultuurbeleid Deurne vzw’, ondersteund door ‘Musea & Erfgoed vzw’ en de Vlaamse Gemeenschap. Voor de app ‘Schatten van Deurne’ werken we samen met OJOO (www.ojoo.com).

Apps

Zoals gezegd heeft ‘Schatten van Deurne’ een eigen app, ondersteund door OJOO, met nog een onwaarschijnlijk groot groeipotentieel. Momenteel wordt gewerkt aan de digitalisering van de edukit ‘Dit is zóóó 1900’ (waarin kinderen van 8 tot 12 jaar 100 jaar in het verleden worden teruggeflitst) en willen we ook een nieuwe kit uitwerken: ‘Wonen in 2100’ voor kinderen van 10 tot 14 jaar (waarin met de figuur van architect Renaat Braem gefantaseerd wordt over het leven en wonen in de verre toekomst). Maar ook voor jongere kinderen bestaat een audiotour waar klassieke sprookjes worden gelinkt aan erfgoed in het straatbeeld (het Tinnen Soldaatje aan een oude kazerne, Quasimodo aan een kerk, De Bremer Stadsmuzikanten aan de muziekacademie…).

Een andere app, ‘Lomap’, werd speciaal voor kinderen en jongeren ontworpen door BEAM, het multimedialabo van JES (Jeugd en Stad). Het werkt als een fototoestel waarbij de kinderen eerst een emotie moeten kiezen voor ze een foto maken. Die emotie wordt in de app als een kleurlaag over de foto gelegd. Op die manier creëert de groep of de klas een ‘Lomowall’ van foto’s waarbij de kinderen de buurt rond hun school of thuis in beeld brengen met alle positieve of negatieve connotaties die erbij horen. De ideale insteek voor een klasbabbel over de leefomgeving van de kinderen en de ideale opstap naar erfgoededucatie zoals ‘Dit is zóóó 1900’.

Voor juffen en meesters

Heel bewust hebben we gekozen voor een educatief luik gelinkt aan ‘Schatten van Deurne’. Zowel onroerend als cultureel erfgoed hebben een veel grotere invloed op de leefomgeving van kinderen dan meestal wordt onderkend. Bovendien kunnen lokale verhalen en lokale geschiedenis het historisch besef bij kinderen en jongeren aanscherpen. ‘Voor juffen en meesters’ staat nu nog in zijn kinderschoenen, maar dit is wat er al is:

  • ‘Dit is zóóó 1900’, de edukit waarvan hierboven sprake. We werken aan het vervolg ‘Wonen in 2100’.
  • Het erfgoedkwartet, een spel waarbij kinderen bewust worden van wat het begrip ‘erfgoed’ allemaal kan inhouden (en hoe dicht het bij hun leefwereld staat). We hopen volgend jaar ook een Monopoly te maken met Deurns erfgoed.
  • ‘How To Fall Apart’. Deze edukit voor jongeren van 16 en ouder heeft geen rechtstreeks verband met erfgoed of met Deurne, maar is te belangrijk en te relevant om niet op te nemen in het aanbod. Het werd gebaseerd op de gelijknamige documentaire en gaat over depressie, burn out en zelfdoding.
  • ‘Oorlogswouten’. De educatieve map, gebaseerd op de gelijknamige oorlogsdocumentaire die het verhaal vertelt van het Deurnse politiekorps tijdens de Tweede Wereldoorlog, maakt de link tussen een dramatische pagina uit de lokale geschiedenis en de vaak moeilijk en hartverscheurende keuzes waar mensen ookvandaag voor staan in oorlogsomstandigheden. Geschikt voor 15+, waarbij je wel extra aandacht moet hebben voor leerlingen die zelf uit oorlogsgebied gevlucht zijn.

Jouw taak

Als student geschiedenis willen we je uitdagen om…

  • … een volledige educatieve map te maken voor kinderen van 10 tot 14 jaar, waarin het verhaal verteld wordt van de visionaire architect Renaat Braem. Hij was vijftig jaar geleden bezig met de architectuur en de samenlevingsvormen van de toekomst. Zijn utopieën spreken tot de verbeelding. Laat de kinderen individueel en/of in klasverband kennismaken met de modernisten, en laat hen fantaseren over het alledaagse leven in de verre toekomst: ‘Wonen in 2100’.
  • … de hoogtepunten van de geschiedenis van Deurne op een overzichtelijke manier op de website te zetten. Check http://www.schattenvandeurne.be/geschiedenis. De tijdlijn die er nu staat, geeft een ‘general overview’ van de geschiedenis van Deurne. Bedoeling is dat jij dieper graaft en een aantal belangrijke bladzijden uit de Deurnse geschiedenis (Benedictijnen en Norbertijnen in Deurne, Slag bij Deurne, Franse  overheersing, Wereldoorlogen...) op een laagdrempelige en aantrekkelijke manier verhaalt.
  • … een digitale wandelgids te maken over het Sint-Fredegandus begraafpark. Dit begraafpark is heel wat kleiner maar wel veel ouder dan Schoonselhof. Er liggen heel wat interessante notabelen uit Antwerpen en omgeving begraven. Zoek verbanden tussen de historische zerken en probeer er een consistent verhaal van te maken. Je maakt de gids in de OJOO Design Studio.
  • … Tijdens een kennismakingsgesprek kiezen we samen met jou, op basis van onze dromen en jouw interesses, welke taken je concreet zal uitvoeren.
  • Daarnaast zijn jouw creatieve input en kritische feedback op onze werking als jonge ‘buitenstaander’ heel welkom.

Apps

Zoals gezegd heeft ‘Schatten van Deurne’ een eigen app, ondersteund door OJOO, met nog een onwaarschijnlijk groot groeipotentieel. Momenteel wordt gewerkt aan de digitalisering van de edukit ‘Dit is zóóó 1900’ (waarin kinderen van 8 tot 12 jaar 100 jaar in het verleden worden teruggeflitst) en willen we ook een nieuwe kit uitwerken: ‘Wonen in 2100’ voor kinderen van 10 tot 14 jaar (waarin met de figuur van architect Renaat Braem gefantaseerd wordt over het leven en wonen in de verre toekomst). Maar ook voor jongere kinderen bestaat een audiotour waar klassieke sprookjes worden gelinkt aan erfgoed in het straatbeeld (het Tinnen Soldaatje aan een oude kazerne, Quasimodo aan een kerk, De Bremer Stadsmuzikanten aan de muziekacademie…).

Een andere app, ‘Lomap’, werd speciaal voor kinderen en jongeren ontworpen door BEAM, het multimedialabo van JES (Jeugd en Stad). Het werkt als een fototoestel waarbij de kinderen eerst een emotie moeten kiezen voor ze een foto maken. Die emotie wordt in de app als een kleurlaag over de foto gelegd. Op die manier creëert de groep of de klas een ‘Lomowall’ van foto’s waarbij de kinderen de buurt rond hun school of thuis in beeld brengen met alle positieve of negatieve connotaties die erbij horen. De ideale insteek voor een klasbabbel over de leefomgeving van de kinderen en de ideale opstap naar erfgoededucatie zoals ‘Dit is zóóó 1900’.

Voor juffen en meesters

Heel bewust hebben we gekozen voor een educatief luik gelinkt aan ‘Schatten van Deurne’. Zowel onroerend als cultureel erfgoed hebben een veel grotere invloed op de leefomgeving van kinderen dan meestal wordt onderkend. Bovendien kunnen lokale verhalen en lokale geschiedenis het historisch besef bij kinderen en jongeren aanscherpen. ‘Voor juffen en meesters’ staat nu nog in zijn kinderschoenen, maar dit is wat er al is:

  • ‘Dit is zóóó 1900’, de edukit waarvan hierboven sprake. We werken aan het vervolg ‘Wonen in 2100’.
  • Het erfgoedkwartet, een spel waarbij kinderen bewust worden van wat het begrip ‘erfgoed’ allemaal kan inhouden (en hoe dicht het bij hun leefwereld staat). We hopen volgend jaar ook een Monopoly te maken met Deurns erfgoed.
  • ‘How To Fall Apart’. Deze edukit voor jongeren van 16 en ouder heeft geen rechtstreeks verband met erfgoed of met Deurne, maar is te belangrijk en te relevant om niet op te nemen in het aanbod. Het werd gebaseerd op de gelijknamige documentaire en gaat over depressie, burn out en zelfdoding.
  • ‘Oorlogswouten’. De educatieve map, gebaseerd op de gelijknamige oorlogsdocumentaire die het verhaal vertelt van het Deurnse politiekorps tijdens de Tweede Wereldoorlog, maakt de link tussen een dramatische pagina uit de lokale geschiedenis en de vaak moeilijk en hartverscheurende keuzes waar mensen ookvandaag voor staan in oorlogsomstandigheden. Geschikt voor 15+, waarbij je wel extra aandacht moet hebben voor leerlingen die zelf uit oorlogsgebied gevlucht zijn.

Jouw taak

Als student geschiedenis willen we je uitdagen om…

  • … een volledige educatieve map te maken voor kinderen van 10 tot 14 jaar, waarin het verhaal verteld wordt van de visionaire architect Renaat Braem. Hij was vijftig jaar geleden bezig met de architectuur en de samenlevingsvormen van de toekomst. Zijn utopieën spreken tot de verbeelding. Laat de kinderen individueel en/of in klasverband kennismaken met de modernisten, en laat hen fantaseren over het alledaagse leven in de verre toekomst: ‘Wonen in 2100’.
  • … de hoogtepunten van de geschiedenis van Deurne op een overzichtelijke manier op de website te zetten. Check http://www.schattenvandeurne.be/geschiedenis. De tijdlijn die er nu staat, geeft een ‘general overview’ van de geschiedenis van Deurne. Bedoeling is dat jij dieper graaft en een aantal belangrijke bladzijden uit de Deurnse geschiedenis (Benedictijnen en Norbertijnen in Deurne, Slag bij Deurne, Franse  overheersing, Wereldoorlogen...) op een laagdrempelige en aantrekkelijke manier verhaalt.
  • … een digitale wandelgids te maken over het Sint-Fredegandus begraafpark. Dit begraafpark is heel wat kleiner maar wel veel ouder dan Schoonselhof. Er liggen heel wat interessante notabelen uit Antwerpen en omgeving begraven. Zoek verbanden tussen de historische zerken en probeer er een consistent verhaal van te maken. Je maakt de gids in de OJOO Design Studio.
  • … Tijdens een kennismakingsgesprek kiezen we samen met jou, op basis van onze dromen en jouw interesses, welke taken je concreet zal uitvoeren.
  • Daarnaast zijn jouw creatieve input en kritische feedback op onze werking als jonge ‘buitenstaander’ heel welkom.