Onderzoekslijnen

Het IPG analyseert ‘historische praktijken’ in verschillende publieke domeinen waarin geschiedenis en/of historici functioneren in het heden en het verleden.

1. Geschiedenis als legitimatie

  • geschiedenis in (politieke) opdracht (cf. onderzoekscommissies, grote publieke initiatieven enz.
  • geschiedenis als politiek en sociale actiemiddel (‘People’s History – ‘actuele volkscultuur’ – backyardhistory …)
  • geschiedenis als (politiek) bewustzijn
  • gebruik/misbruik van geschiedenis
  • geschiedenis in de publieke ruimte (herdenkingen / monumenten / lieux de mémoire
  • geschiedenis / historici in een politiek-juridische context (rechtszaken (oorlogsmisdaden, negationisme, rechtzoekenden …); transities na dictaturen (‘waarheidscommissies enz.’)

 

2. Geschiedenis as ‘format’

  • Musea:
    geschiedenis / historici in (historische) musea, tentoonstellingen en themaparken
  • Film en televisie:
    historische documentaires (radio en televisie), historische speelfilms, historici als mediafiguren (‘televisiedeskundigen’), golven in de historische belangstelling enz.
  • Literatuur:
    historicus/romancier, historische verbeelding, verhaal in de geschiedenis/geschiedenis in verhalen, geschiedenis in het theater
  • Kunst:
    geschiedenis als inspiratie / de kunstenaar als medium van het verleden / artistiek-historische verbeelding / geschiedenis als erfgoed(zorg)
  • Erfgoed:
    geschiedenis als (im)materieële getuige van het verleden
  • Geschreven media:
    geschiedbeoefening in kranten en tijdschriften / historici in de journalistiek
  • Computer en internet:
    virtuele historische realiteiten / historische spellen / historische cybercommunities

 

3. History als sociale praktijk

  • geschiedenis als vrijetijdsbeoefening
  • heem- en familiekunde
  • toegepaste volkskunde
  • verzamelen
  • re-enactment
  • bouwen en hosten van historische websites
  • historisch toerisme
  • bezoeken van historische tentoonstellingen
  • ...

 

4. Geschiedenis als instructie

  • geschiedenis in het onderwijs
  • geschiedenis van het geschiedenisonderwijs
  • theorieën over het onderwijskundig/opvoedkundig belang van geschiedenis
  • vakdidactische methoden en media
  • leerboeken en leermiddelenanalyse

 

5. Methoden en vaardigheden die toepasbaar zijn in een of meerdere van de vermelde 'historische praktijken'

  • beeldanalyse, vertooganalyse, visualiseringstechnieken
  • heuristiek van publieksgerichte historische bronnen en media
  • mondelinge geschiedenis
  • schrijfstijlen
  • wet- en regelgeving over privacy, toegankelijkheid, bruikleen, auteursrecht, copyright
  • budgettering van historische projecten
  • analyse van historische belangstelling