Het IPG analyseert ‘historische praktijken’ in verschillende publieke domeinen waarin geschiedenis en/of historici functioneren in het heden en het verleden.
1. Geschiedenis als legitimatie
- geschiedenis in (politieke) opdracht (cf. onderzoekscommissies, grote publieke initiatieven enz.
- geschiedenis als politiek en sociale actiemiddel (‘People’s History – ‘actuele volkscultuur’ – backyardhistory …)
- geschiedenis als (politiek) bewustzijn
- gebruik/misbruik van geschiedenis
- geschiedenis in de publieke ruimte (herdenkingen / monumenten / lieux de mémoire
- geschiedenis / historici in een politiek-juridische context (rechtszaken (oorlogsmisdaden, negationisme, rechtzoekenden …); transities na dictaturen (‘waarheidscommissies enz.’)
2. Geschiedenis as ‘format’
- Musea:
geschiedenis / historici in (historische) musea, tentoonstellingen en themaparken - Film en televisie:
historische documentaires (radio en televisie), historische speelfilms, historici als mediafiguren (‘televisiedeskundigen’), golven in de historische belangstelling enz. - Literatuur:
historicus/romancier, historische verbeelding, verhaal in de geschiedenis/geschiedenis in verhalen, geschiedenis in het theater - Kunst:
geschiedenis als inspiratie / de kunstenaar als medium van het verleden / artistiek-historische verbeelding / geschiedenis als erfgoed(zorg) - Erfgoed:
geschiedenis als (im)materieële getuige van het verleden - Geschreven media:
geschiedbeoefening in kranten en tijdschriften / historici in de journalistiek - Computer en internet:
virtuele historische realiteiten / historische spellen / historische cybercommunities
3. History als sociale praktijk
- geschiedenis als vrijetijdsbeoefening
- heem- en familiekunde
- toegepaste volkskunde
- verzamelen
- re-enactment
- bouwen en hosten van historische websites
- historisch toerisme
- bezoeken van historische tentoonstellingen
- ...
4. Geschiedenis als instructie
- geschiedenis in het onderwijs
- geschiedenis van het geschiedenisonderwijs
- theorieën over het onderwijskundig/opvoedkundig belang van geschiedenis
- vakdidactische methoden en media
- leerboeken en leermiddelenanalyse
5. Methoden en vaardigheden die toepasbaar zijn in een of meerdere van de vermelde 'historische praktijken'
- beeldanalyse, vertooganalyse, visualiseringstechnieken
- heuristiek van publieksgerichte historische bronnen en media
- mondelinge geschiedenis
- schrijfstijlen
- wet- en regelgeving over privacy, toegankelijkheid, bruikleen, auteursrecht, copyright
- budgettering van historische projecten
- analyse van historische belangstelling