Stageopdracht 1
In het centrum van de stad Antwerpen vind je naast bekende kerken zoals Carolus Borromeus en Sint-Paulus ook tal van verborgen kapellen. Een enthousiaste Antwerpenaar is volop bezig om er informatie over te verzamelen: over de stichters, het interieur, het gebruik, enzovoort. Het MAS wil deze informatie omzetten tot een erfgoedroute die men kan ontdekken via de Antwerp Museum App. De stedelijke dienst Monumentenzorg verleent zijn medewerking. En samen met de opleiding Fotografie van de Karel de Grote hogeschool worden foto’s en animaties gemaakt. Met al die beelden en foto’s kan je weldra ontdekken wat er achter al die gesloten deuren verborgen gaat.
Takenpakket
- Op basis van informatie van de dienst Communicatie en Marketing bekijk je hoe de verzamelde informatie herwerkt kan worden om in de Museum App te passen.
- Je hebt een neus voor interessante weetjes en verbanden. Je toetst die af bij de vrijwilliger en de dienst Monumentenzorg. Indien nodig, ga je samen met hen verder op zoek naar ontbrekende informatie.
- Je zorgt voor de redactie van tekstmateriaal op maat van de Antwerpse Museum App.
- Je brengt de beschikbare beelden samen en bekijkt hoe ze het beste een plekje krijgen in de Antwerp Museum App. Je hebt daarbij oog voor copyrights.
- Je voert de informatie in de Antwerp Museum App in.
- Je stage (1 stagiair) loopt tijdens het tweede semester (voorjaar 2017).
Vaardigheden:
- Zin voor taal en beeld
- Nauwkeurig en consequent gegevens kunnen verwerken
- Affiniteit met apps
- Vlot contacten kunnen leggen en onderhouden
- Zelfstandig aan de slag kunnen gaan
- Een open blik om erfgoed en de erfgoedsector te bekijken of te leren kennen
Wat je erbij wint:
- Ontwikkeling van expertise in verwerking van gegevens tot een publieksvriendelijke presentatie
- Ervaring in de uitwerking van verhaallijnen
- Ervaring met en inzicht in projectwerking
- Kennismaking met een organisatie die de grenzen aftast van een museale én een stadsbrede erfgoedwerking
- Een blik op het Antwerpse erfgoedveld en de uiteenlopende organisaties, diensten en personen die daarin actief zijn
Stageopdracht 2
Tentoonstelling “Congo in Antwerpen” (werktitel) in voorbereiding 2019-2020.
In 2020 zal het 100 jaar geleden zijn dat de Stad Antwerpen zo’n 2000 kunstvoorwerpen en rituele objecten verwierf uit de voormalige Belgische kolonie Congo. Tot deze kiemcollectie behoren Afrikaanse topstukken van diverse Congolese volken. Ze werden in 1920 aangekocht door het Stadsbestuur van Henri Pareyn, de Antwerpse pionier verzamelaar en handelaar in Afrikaanse kunst. In datzelfde jaar, maakte Louis Franck, toen Minister van Koloniën en stichter van de Koloniale Hogeschool (Antwerpen) een propaganda reis naar Congo. Talrijke Afrikaanse kunstvoorwerpen die hij zelf ter plaatse verwierf, kwamen toen terecht in Tervuren maar ook in de afdeling Congolese kunst van het Museum Vleeshuis met als doel het Belgische publiek “beter vertrouwd te maken met de volken uit de kolonie.”
In de loop der tijd werd de Afrika verzameling verder verrijkt met aankopen, legaten en schenkingen. Pas vanaf 1988 werd de Afrika collectie publiek tentoongesteld in het Etnografisch Museum, dat nu in het MAS is opgenomen. De tentoonstelling beoogt de kleine, internationaal gewaardeerde Afrika collectie van het MAS, waarvan er maar een deel permanent is opgesteld, een bredere uitstraling te geven in een nieuw (historisch, antropologisch en actueel) contextueel kader. We gaan op zoek naar bekende en minder bekende historische sporen van het Afrikaanse erfgoed in de havenstad alsook naar hedendaagse facetten van de in Antwerpen levende Congolese gemeenschap. Rode draad in het verhaal is de veranderende perceptie over Afrikanen in de beeldende kunsten (van de 16de eeuw tot heden) alsook de cultuurhistorische waarde van het Afrikaanse erfgoed in het licht van traditie, vernieuwing en verandering.
Expo onderwerpen die aan bod komen voor medewerking van stagiairs:
- De Antwerpse Wereldtentoonstellingen (1885-1894-1930): met focus op de presentatie van de Afrikaanse kunst in de expo paviljoenen en de blik op de “Ander” (Afrikanen als kijkobject) in de gereconstrueerde namaakdorpen, zoals “Vivi aan de Schelde”.
- Pionier verzamelaars in Afrikaanse kunst in het Antwerpse milieu: met de focus op de betekenis/ rol van de eerste verzamelaars bij de verwerving van de basiscollectie Congo door de stad Antwerpen (eind 19de – begin 20ste eeuw). Onderzoek naar één of meerdere van de volgende betrokken personen:
- Louis Franck (1868-1937): Antwerps Schepen, Minister van Koloniën (1918-1925), stichter van de koloniale Hogeschool, reis naar Congo 1920, gratieverlening Simon Kimbangu, ….
- Henri Pareyn (1869-1928): verzamelaar, kunsthandelaar, zakenman, een van de prominentste Belgische antiquairs in Afrikaanse kunst, met de sensationele veiling na zijn dood in het Grand Hotel Weber (Antwerpen)
- Alexander Delcommune (1855-1922) militair, koloniaal officier van de Force Publique
- Broers Vincent en Frans Claes: Antwerpse kunsthandelaars, stichtten in 1904 hun privé museum « Gulden Spoor », Frans was tevens curator van het Steen en Museum Vleeshuis.
- J. Ernest Osterrieth (1826-1893) en familie: Duits/Antwerpse familie van zakenlui, bankiers, ondernemers, reders met handelscontacten in de voormalige Belgische kolonie.
- Geschiedenis van de Koloniale Hogeschool Antwerpen (tot het huidige IOB): oprichting door Louis Franck om kolonialen klaar te stomen voor een verblijf in Congo. Na de onafhankelijkheid opgedoekt. In 2016 Instituut voor Ontwikkelingsbeleid en Beheer. Opdracht: historiek van de instelling gekoppeld aan het verzamelen van getuigenissen van daar opgeleide studenten in de koloniale en postkoloniale periode.
- Instituut Tropische Geneeskunde Antwerpen: met focus op de historiek van de instelling, de bewaarde wandschilderingen van expo 1930 van de hand van de “Afrikanist” kunstenaar Olivier Allard (1883-1933) gekoppeld aan een doorlichting van het fotoarchief van de instelling.
- Zichtbare en verdwenen sporen van het koloniale verleden in de Scheldestad: kritische doorlichting van monumenten, standbeelden, straatnamen, .. inclusief het verzamelen van getuigenissen (actiegroepen, Congolese gemeenschap) hieromtrent. Vb. monument Dhanis, standbeelden Leopold II (Ekeren), Pater De Deken (Wilrijk).
- Onderzoek naar de migratie en integratie van verschillende Congolese geloofsgemeenschappen en kerken in Antwerpen: met specifieke aandacht voor het Kimbangisme, de eerste syncretische Congolese kerk, in 1920 gesticht door Simon Kimbangu gekoppeld aan het verzamelen van beeldmateriaal en getuigenissen.
Takenpakket / vaardigheden:
- Op basis van je eigen voorkeur voor één van de bovenstaande onderwerpen zal je wegwijs worden gemaakt en begeleid door de MAS conservator Afrika.
- Je hebt een neus voor archiefonderzoek en kan zelfstandig werken (onder meer in het MAS archief en de gespecialiseerde vakbibliotheek in het Hessenhuis of het Felix stadsarchief, ….)
- Je hebt affiniteit voor Afrikaanse kunst en /of een open blik voor niet-westers erfgoed.
- Je heb interesse voor de veranderende beeldvorming over andere culturen
- Je verzamelt historisch en actueel beeldmateriaal en documenten die aan bod zullen komen in de tentoonstelling.
- Je kan gegevens (ook in het Frans en Engels) nauwkeurig met bronvermelding verwerken.
- Je resumeert de wetenschappelijke onderzoeksgegevens in een publiek toegankelijke zaaltekst of als een onderdeel van een multimedia installatie.
- Je presenteert je onderzoek in een power point aan de MAS collega’s van publiekswerking en communicatie op het einde van de stage.
Return:
- Je maakt kennis met de werking van een museum achter de schermen tijdens de voorbereiding van een nieuw tentoonstellingsproject
- Je ontwikkelt expertise in de verwerking van wetenschappelijke gegevens tot een publieksvriendelijke presentatie
Periode:
- Je loopt stage in het tweede semester (voorjaar 2017)
- Er zijn max. 3 stage plaatsen beschikbaar