Roesmiddelen – 1e semester (uitrol in 2e semester)
Inhoudelijke en praktische medewerking bij de voorbereiding van een tijdelijke tentoonstelling over de omgang met roesmiddelen.
Inhoud
De tentoonstelling werpt een open blik op de omgang met roesmiddelen en onderzoekt zowel positieve effecten - zoals bewustzijnsverbreding -, als negatieve gevolgen – zoals isolatie en zelfdestructie. Zowel het experiment in de wetenschap en kunsten, de maatschappelijke fascinatie en veroordeling, als individuele ervaringen met gebruik, afhankelijkheid en herstel worden in beeld gebracht.
Opdracht
Wetenschappelijk onderzoek aangevuld met praktische ondersteuning bij de uitwerking en organisatie van een activiteitenprogramma. In het kader van de expo organiseert Museum Dr. Guislain een filmreeks in Sphinx, een literatuurfestival, lezingen en debat. Dit programma loopt van oktober 2020 tot mei 2021. Tijdens de stageperiode in het tweede semester kan hier dus verder aan meegewerkt worden. Er kan ook meegewerkt worden aan de samenstelling van de tekstbundel voor gidsen en het aanbod voor scholen (secundair en hoger onderwijs). Gidsen in de tentoonstelling kan van februari tot mei 2021. Mogelijkheid om verschillende werkterreinen van het museum te leren kennen. Zowel onderzoek, praktische organisatie en publiekswerking kunnen aan bod komen.
Over Deligny (master- of bachelorstage – 2e semester)
Inhoudelijke en praktische medewerking bij de voorbereiding van een tentoonstelling rond het werk van de Franse pedagoog Fernand Deligny. De tentoonstelling kadert in een themajaar (2021-2022) van Museum Dr. Guislain rond de figuur Deligny met naast presentaties ook een studiedag, lezingen en voorstellingen.
Inhoud
In 1986 trok de Franse pedagoog Fernand Deligny (1913-1996) naar Monoblet in de Cevennen met een groep autistische kinderen. Het was niet zijn bedoeling hen te verzorgen of op te voeden. Hij wilde hen in de eerste plaats een leefbare wereld bieden. Hij zocht naar een manier om zonder woorden ‘de stilte van de ander te horen’. Hij ontwierp een grafisch systeem van lignes d’erre (dwaallijnen), een combinatie van topografische aanduidingen, gedocumenteerde verplaatsingen van de jongeren en de opvoeders en gecodeerde gebaren. Hij zocht naar nodige aanpassingen van de ruimte en welke rol bepaalde objecten speelden in het leven van de jongeren. Deligny liet een indrukwekkend en inspirerend oeuvre na, van teksten en tekeningen tot film.
Opdracht
Wetenschappelijk onderzoek aangevuld met praktische ondersteuning bij de uitwerking van een activiteitenprogramma voor breed publiek en een aanbod voor scholen. Mogelijkheid om verschillende werkterreinen van het museum te leren kennen. Zowel onderzoek, praktische organisatie en publiekswerking kunnen aan bod komen.