Op de fiets! / Bicycle, bicycle! Wieleraffiches uit de belle époque (werktitel)
expo van 28 maart t/m 30 augustus 2020 – (masterstage, 1ste en ev. 2de semester)
In de belle époque was fietsen een ware rage in West-Europa en de VSA. Nieuwe technische ontwikkelingen zoals de kettingaandrijving en de luchtband zorgden ervoor dat de fiets een handig, snel en comfortabel vervoersmiddel werd. En tegen het einde van de 19de eeuw ook betaalbaar, waardoor de fiets al snel bij alle lagen van de samenleving populair werd.
De combinatie van sport en genieten van de natuur zorgde ervoor dat de fiets uitgroeide van een praktisch transportmiddel tot een symbool van vrijheid. Zowel mannen als vrouwen sprongen op de fiets. Fietsers verenigden zich, wielerclubs en -tijdschriften schoten als paddenstoelen uit de grond. Voor vrouwen bracht fietsen nieuwe mogelijkheden en vrijheden, van activiteiten in gemengd gezelschap tot vrijere, sportieve kleding. Met wielerwedstrijden in velodrooms en op de weg werd fietsen ook een populaire toeschouwerssport. De opkomst van de auto maakte een einde aan de hegemonie van de fiets. De fiets werd het vervoersmiddel van de volk. De elite maakte gebruik van de wagen, het nieuwe statussymbool.
Vandaag is fietsen terug van nooit weggeweest: je geraakt snel en efficiënt op je bestemming, het is goed voor het milieu en voor je gezondheid, het laat je toe de natuur in te trekken (alleen of met vrienden), aan slow travel te doen, steden op een andere manier te verkennen, … En dankzij innovatie en technische ontwikkelingen is er een ruime keuze aan lichtgewicht-, stads-, race- en plooifietsen al dan niet elektrisch.
Met ca. 60 reclameaffiches van rond de eeuwwisseling vertelt de expo het verhaal van de populariteit van de fiets in de belle époque, met linken naar vandaag. De affiches horen tot de substantiële collectie van het Letterenhuis die meer dan 60.000 affiches telt. Een deel van deze unieke collectie dateert van de late 19de eeuw toen veel illustere kunstenaars ontwerpen maakten en verbeterde druktechnieken een enorme toename van de kleurrijke affiche in het straatbeeld teweegbracht. Ook fietsmerken en verkopers van fietsen maakten er gretig gebruik van de nieuwe reclametechnieken en vroegen belangrijke kunstenaars van die tijd om ontwerpen: Henri de Toulouse-Lautrec, Alphonse Mucha, Georges Gaudy, Armand Rassenfosse, …
Stageopdrachten
- Uitdiepen van thema’s en subthema’s die in de expo aan bod komen (technische ontwikkeling, verenigingsleven, vrijheidsgevoel, terug naar de natuur, vrouwenemancipatie, wielerwedstrijden, de opkomst van de auto) en de verhalen uitwerken tot toegankelijke teksten die o.a. in een rondleiding in de Antwerp Museum App gebruikt kunnen worden. O.m. het zoeken van informatie in wielerbladen en andere historische bronnen, verzamelen van historisch en actueel beeldmateriaal en documenten, het belichten van hedendaagse aspecten, citaten en getuigenissen verzamelen, …
- Selecteren en contacteren van mogelijke partners rond het thema om een participatief aanbod buiten het Letterenhuis uit te werken en linken naar vandaag te leggen: bv. fietsenwinkels, wielerclubs, fietsgidsen, vrouwenverenigingen, retrocyclogroepen, fietsenmerken, sportverenigingen, …
- Uitwerken van een traject met ‘ambassadeurs’ voor de expo en de vele verhalen die erin vervat zitten, die ook ingezet kunnen worden voor bv. podcasts (mannelijke en vrouwelijke (oud)wielrenners, grafisch vormgevers, auteurs van wielerboeken …
Tijdens je stage maak je deel uit van het Letterenhuisteam dat de expo uitwerkt. Je beschikt over de nodige onderzoekvaardigheden, je weet van aanpakken en kunt zelfstandig werken. Je bent creatief, communicatief, sociaalvaardig en denkt publieksgericht.