Koninklijk Museum voor Midden-Afrika

Stageplaats

 

Stagementor: Bruno Verbergt, bruno.verbergt@africamuseum.be
Leuvensesteenweg 13, 3080 Tervuren
https://www.africamuseum.be/nl

 

Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (KMMA) heeft de faam een van de mooiste en indrukwekkendste Afrikamusea ter wereld te zijn. Sinds zijn oprichting in 1898 is de opdracht van het museum de collecties te bewaren en te beheren, wetenschappelijk onderzoek te verrichten en kennis naar het brede publiek te verspreiden via museale, educatieve en wetenschappelijke activiteiten.

Het KMMA neemt actief deel aan de duurzame ontwikkeling van Afrika en wil eveneens een centrum zijn voor ontmoetingen en reflectie over hedendaags Afrika en zijn problematiek. De gevarieerde collecties hebben een grote wetenschappelijke waarde en zijn op tal van vlakken uniek. Momenteel worden grote delen van deze collecties gedigitaliseerd zodat ze toegankelijk worden voor onderzoekers overal ter wereld.

In december 2018 opent het museum na vijf jaar van intense renovatie. Die renovatie was dringend nodig, in de eerste plaats om een museum over het hedendaagse Afrika te worden in plaats van een koloniaal museum. Het Afrika van vandaag is immers heel anders dan vroeger, en dat moet ook tot uiting komen in de vernieuwde verhaallijn van het museum.

Voor de publieksgerichte werking van het KMMA wordt volgende missie voorgesteld: The world’s largest Africa collection with millions of natural, antropological and cultural objects, documents and data serves as a place of memory, as a centre of research and of knowledge dissemination and as a creative platform and scientific forum for a better understanding of and future for Africa and the world, operating in an historical, contemporary, developmental and global context. The RMCA strives to be a dynamic platform for exchanges and dialogues between cultures and generations, serving researchers and scientific and governmental institutes, policy makers, intermediate agents and the public at large. The public oriented services contribute to the aspiration of the Royal Museum for Central Africa to be the world’s most important reference center for Central Africa. 

Stageopdrachten

Profiel van de kandidaten

Uit ervaring en omwille van de hectische context van een museum dat binnenkort open gaat, wordt expliciet gezocht naar mondige, initiatiefnemede (assertieve?) studenten.

Stageopdracht 1: educatieve dienst

Kalvin Soiresse Njall, een leraar geschiedenis van Afrikaanse origine (die Franstalig is: goede kennis van het Frans is vereist!), ondersteunen bij het realiseren van een ‘visite active histoire’ aan het museum voor de doelgroep secundair onderwijs én leraars geschiedenis secundair onderwijs, incl. het samenstellen van een bibliografie en andere hulpmiddelen-lijst als pedagogische hulpstukken voor leraars geschiedenis en het opmaken van een lexicon dat toegevoegd kan worden aan de pedagogische fiche.

Stageopdracht 2: educatieve dienst

Opzetten van een podcast-reeks over het museum (en meer bepaald aspecten van koloniale geschiedenis) waarbij KMMA-historici en andere menswetenschappers, net als leden van de Afrikaanse diaspora die bij de renovatie betrokken zijn, aan het woord komen.

Stageopdracht 3: collectiebeheer

Onderzoek naar de biografieën van fotografen uit de koloniale periode en deze gegevens aanvullen in onze foto-database, zodat we van meer foto’s uit de koloniale periode de rechtenstatus kennen (zodat we met grotere zekerheid foto’s uit de collectie online kunnen zetten). Daaraan gekoppeld het uitschrijven van deze biografieën op Wikipedia (wikipedian in residence) en onderzoek naar wie de fotograaf kan zijn van zogenaamd verweesde werken, incl. een verslag van dat onderzoek posten op de Europese portaalsite daarover.

NB: deze opdracht kan gecombineerd worden met scriptieonderzoek (promotor Gillian Matthys en Bruno De Wever)

Stageopdracht 4: departement gescheidenis én collectiebeheer

Opstellen van een database-format over koloniaal geweld in Congo Vrijstaat en de Belgische koloniale gebieden, die als een crowdsourcing / citizen history – project online gezet kan worden om aangevuld te worden met lokale historische kennis over koloniaal geweld. De database wordt eerst getest op basis van archiefmateriaal dat wordt aangereikt door KMMA-historici, die ook inhoudelijk zullen begeleiden (bv. categoriseren van verschillende soorten koloniaal geweld). Indien het project slaagt, zal de database ook kunnen geraadpleegd worden door museumbezoekers in het vernieuwde KMMA.

Contactpersonen: Maarten Couttenier en Mathieu Zana Etambala

Stageopdracht 5: renovatieteam

Nog nader te bepalen opdrachten in functie van de zone koloniale en postkoloniale geschiedenis in het vernieuwde museum, zoals bv. tekstredactie en nazicht, foto-regie, multimediale productie, …

Stageopdracht 1: educatieve dienst

Kalvin Soiresse Njall, een leraar geschiedenis van Congolese origine (die Franstalig is: goede kennis van het Frans is vereist!), ondersteunen bij het realiseren van een ‘visite active histoire’ aan het museum (dat zal openen in juni 2018) voor de doelgroep secundair onderwijs én leraars geschiedenis secundair onderwijs, incl. het samenstellen van een bibliografie en andere hulpmiddelen-lijst als pedagogische hulpstukken voor leraars geschiedenis en het opmaken van een lexicon dat toegevoegd kan worden aan de pedagogische fiche.

Stageopdracht 2: educatieve dienst

Opzetten van een podcast-reeks over het museum (en meer bepaald aspecten van koloniale geschiedenis) waarbij KMMA-historici en andere menswetenschappers, net als leden van de Afrikaanse diaspora die bij de renovatie betrokken zijn, aan het woord komen.

Stageopdracht 3: collectiebeheer:

Onderzoek naar de biografieën van fotografen uit de koloniale periode en deze gegevens aanvullen in onze foto-database, zodat we van meer foto’s uit de koloniale periode de rechtenstatus kennen (zodat we met grotere zekerheid foto’s uit de collectie online kunnen zetten). Daaraan gekoppeld het uitschrijven van deze biografieën op Wikipedia (wikipedian in residence) en onderzoek naar wie de fotograaf kan zijn van zogenaamd verweesde werken, incl. een verslag van dat onderzoek posten op de Europese portaalsite daarover.

NB: deze opdracht kan gecombineerd worden met scriptieonderzoek (promotor Gillian Matthys en Bruno De Wever)

Stageopdracht 4: departement gescheidenis én collectiebeheer

Opstellen van een database-format over koloniaal geweld in Congo Vrijstaat en de Belgische koloniale gebieden, die als een crowdsourcing / citizen history – project online gezet kan worden om aangevuld te worden met lokale historische kennis over koloniaal geweld. De database wordt eerst getest op basis van archiefmateriaal dat wordt aangereikt door KMMA-historici, die ook inhoudelijk zullen begeleiden (bv. categoriseren van verschillende soorten koloniaal geweld). Indien het project slaagt, zal de database ook kunnen geraadpleegd worden door museumbezoekers in het vernieuwde KMMA.

Contactpersonen: Maarten Couttenier en Mathieu Zana Etambala

Stageopdracht 5: renovatieteam

Nog nader te bepalen opdrachten in functie van de zone koloniale en postkoloniale geschiedenis in het vernieuwde museum, zoals bv. tekstredactie en nazicht, foto-regie, multimediale productie, …

Profiel van de kandidaten

Uit ervaring en omwille van de hectische context van een museum dat binnenkort open gaat, wordt expliciet gezocht naar mondige, initiatiefnemede (assertieve?) studenten.

Er kunnen nog steeds wijzigingen en nieuwe opportuniteiten ontstaan op deze stageplaats. Neem dus zeker contact op indien je interesse hebt.

Stageopdracht 1: educatieve dienst

Kalvin Soiresse Njall, een leraar geschiedenis van Congolese origine (die Franstalig is: goede kennis van het Frans is vereist!), ondersteunen bij het realiseren van een ‘visite active histoire’ aan het museum (dat zal openen in juni 2018) voor de doelgroep secundair onderwijs én leraars geschiedenis secundair onderwijs, incl. het samenstellen van een bibliografie en andere hulpmiddelen-lijst als pedagogische hulpstukken voor leraars geschiedenis en het opmaken van een lexicon dat toegevoegd kan worden aan de pedagogische fiche.

Stageopdracht 2: educatieve dienst

Opzetten van een podcast-reeks over het museum (en meer bepaald aspecten van koloniale geschiedenis) waarbij KMMA-historici en andere menswetenschappers, net als leden van de Afrikaanse diaspora die bij de renovatie betrokken zijn, aan het woord komen.

Stageopdracht 3: collectiebeheer:

Onderzoek naar de biografieën van fotografen uit de koloniale periode en deze gegevens aanvullen in onze foto-database, zodat we van meer foto’s uit de koloniale periode de rechtenstatus kennen (zodat we met grotere zekerheid foto’s uit de collectie online kunnen zetten). Daaraan gekoppeld het uitschrijven van deze biografieën op Wikipedia (wikipedian in residence) en onderzoek naar wie de fotograaf kan zijn van zogenaamd verweesde werken, incl. een verslag van dat onderzoek posten op de Europese portaalsite daarover.

NB: deze opdracht kan gecombineerd worden met scriptieonderzoek (promotor Gillian Matthys en Bruno De Wever)

Stageopdracht 4: departement geschiedenis én collectiebeheer

Opstellen van een database-format over koloniaal geweld in Congo Vrijstaat en de Belgische koloniale gebieden, die als een crowdsourcing / citizen history – project online gezet kan worden om aangevuld te worden met lokale historische kennis over koloniaal geweld. De database wordt eerst getest op basis van archiefmateriaal dat wordt aangereikt door KMMA-historici, die ook inhoudelijk zullen begeleiden (bv. categoriseren van verschillende soorten koloniaal geweld). Indien het project slaagt, zal de database ook kunnen geraadpleegd worden door museumbezoekers in het vernieuwde KMMA.

Contactpersonen: Maarten Couttenier en Mathieu Zana Etambala

Stageopdracht 5: renovatieteam

Nog nader te bepalen opdrachten in functie van de zone koloniale en postkoloniale geschiedenis in het vernieuwde museum, zoals bv. tekstredactie en nazicht, foto-regie, multimediale productie, …
 

Profiel van de kandidaten

Uit ervaring en omwille van de hectische context van een museum dat binnenkort open gaat, wordt expliciet gezocht naar mondige, initiatiefnemede (assertieve?) studenten.

Een jaar voor de opening is het KMMA volop bezig de laatste hand te leggen aan de inhoud en vormgeving van de nieuwe permanente opstelling en van de algemene communicatie over de vernieuwde inhoud.

Hoewel er een specifiek deel van de permanente opstelling voorbehouden zal zijn voor koloniale en post-koloniale geschiedenis en er daarnaast ook ruimte wordt gemaakt voor het verhaal van de Afrikaanse diaspora in België, voor de geschiedenis van het museum zelf en voor zijn functie als lieu de mémoire, is het de bedoeling ook doorheen andere opstellingen (taal en muziek, ‘Journey of Life’, landschappen en biodiversiteit, natuurlijke rijkdommen, ‘lange geschiedenis’ van Afrika, …) de dekoloniale insteek te onderstrepen. Tevens worden op verschillende plekken in het museum interactieve en meer op kinderen en jongeren gerichte zalen voorzien, onder andere over beeldvorming en representatie (van het gekoloniseerde Afrika en van het Westen als kolonisator) doorheen film en foto. Een aparte ‘Africatube’-ruimte waar de beeldvorming van het hedendaagse (Centraal-)Afrika vorm krijgt, is nog in ontwikkeling.

Het KMMA heeft volgende opdrachten die door stagiairs kunnen opgenomen worden

  • Redactionele en museologische ondersteuning voor de zaal ‘koloniale geschiedenis’: selectie en realisatie van getuigenissen, beeldselectie voor een visuele tijdslijn, selectie en productie van film- en ander beeldmateriaal, …
  • Redactionele en museologische ondersteuning voor de zaal ‘post-koloniale geschiedenis’: selectie en realisatie van getuigenissen, beeldselectie voor een visuele tijdslijn, selectie en productie van film- en ander beeldmateriaal, …
  • Redactionele en museologische ondersteuning voor de zaal ‘diaspora’: selectie en realisatie van getuigenissen, beeldselectie voor een visuele tijdslijn, selectie en productie van film- en ander beeldmateriaal, aanmaak van infographics, …
  • Redactionele en museologische ondersteuning voor de zaal ‘resources’: opzoekwerk voor en aanmaak van infographics (vooral dan deze met economisch, demografische en sociaal-historische insteek: “evolutie van …”), selectie en productie van film- en ander beeldmateriaal, …
  • Ontwikkeling van publiekswerkingsinstrumenten, in het bijzonder rondleidingen (scenario’s, gedrukte, …) voor specifieke doelgroepen zoals Belgen van Afrikaanse afkomst, Afrikaanse vluchtelingen, maar ook algemene teksten over het nieuwe museum, aanmaken van FAQ-lijsten, …
  • Ondersteuning bij crowdsourcing-acties (o.a. transcriptieprojecten van koloniale archieven): lancering, communicatie, opzetten van partnerships, validatie, …

Stagebegeleiders KMMA: Bambi Ceuppens, Sofie Bouillon, Gonda Geets, Isabelle Van Loo, Bruno Verbergt.

KMMA is een federale wetenschappelijke instelling. Studenten moeten bereid en bekwaam zijn om in een tweetalige context te werken. De documenten, teksten of andere bijdragen die de stagiairs leveren mogen in het Nederlands, Frans of Engels opgesteld worden.