Kazerne Dossin

Stageplaats

Stagementor: Anne-Sophie Van Vyve, anne-sophie.vanvyve@kazernedossin.eu
Goswin de Stassartstraat 153, 2800 Mechelen
https://www.kazernedossin.eu/NL/

 

Kazerne Dossin is een memoriaal, museum en onderzoekscentrum en kadert een diepgaande historische analyse van de deportatie van Joden en Roma vanuit België in een ruimere context van mensenrechten en de mechanismen van extremisme en geweld. Dagelijks ijvert Kazerne Dossin als bijzondere 'lieu de mémoire' om een toonaangevende organisatie te blijven met veel aandacht voor onderzoek, historisch educatief werk en maatschappelijke relevantie.

Stageopdrachten

Geef ze een gezicht (+ondergedoken kinderen)

Context

Een van de meest duurzame projecten van Kazerne Dossin is het Geef ze een gezicht-project. Al vele jaren gaan we op zoek naar foto’s van alle mensen die vanuit Mechelen gedeporteerd zijn naar Auschwitz-Birkenau. Elk jaar kunnen we portretten toevoegen aan onze beklijvende portrettenwand waar slachtoffers van de Holocaust opnieuw mens worden in plaats van nummer. Veel portretten zijn van kinderen.

Kazerne Dossin wil de verhalen van deze kinderen zoveel mogelijk delen met kinderen vandaag. Daarvoor werken we als een van de eerste instellingen in België met de Digitale scheurkalender. Dit interactieve, digitaal platform is ideaal om korte, krachtige verhalen te vertellen in schoolcontext.

Om leerkrachten uit de derde graad van het basisonderwijs te ondersteunen in hun lessen over de Holocaust tijdens de Tweede Wereldoorlog, bieden we menselijke verhalen aan om hun lessen te introduceren en meer tot leven te wekken.

Stageopdracht

Deze stageopdracht bestaat uit:

  • Onderzoek naar bruikbare verhalen/fotomateriaal/documenten van kinderen en hun familie die vanuit de Dossinkazerne zijn gedeporteerd in het archief van Kazerne Dossin en mogelijk andere archieven.
  • Selectie maken van bruikbare verhalen (met aandacht voor positieve elementen, geschikt voor de doelgroep van 10-12-jarigen).
  • Omzetten van de gevonden informatie naar een interactief verhaal (volgens het INZOVU-principe).
  • Illustratief materiaal verzamelen of maken (foto’s, documenten, of hedendaagse animaties of audiovisuele hulpmiddelen creëren).
  • Implementeren van deze verhalen in de Digitale scheurkalender (heel gebruiksvriendelijk en met de nodige ondersteuning).
  • Mogelijke uitbreiding:
    maken van een tweede digitale scheurkalender met verhalen van ondergedoken kinderen volgens bovenstaande stramien.

1. Project "Geweld en menselijk gedrag"

Doel van de stage

Kazerne Dossin wil een nieuwe educatieve formule ontwikkelen met als onderwerp “geweld en menselijk gedrag”. Die formule kan verschillende vormen aannemen (lezing, workshop,…) De centrale doelstelling is jongeren verschijnselen als groepsconformiteit, gehoorzaamheid aan autoriteit, onverschilligheid bij omstaanders,… te leren herkennen en tackelen. Welke impact hebben deze verschijnselen op onze identiteit en ons gedrag? Hoe leidden deze factoren tot polarisering en radicalisering? De stagiair(e) heeft als voornaamste taak zich te verdiepen in het thema “geweld en menselijk gedrag”, naar de verwachtingen bij de doelgroep te peilen, en aanbevelingen te formuleren voor de ontwikkeling van een nieuwe formule.

Situering van de stage

Als stagiair(e) maak je deel uit van de dienst 'publiekswerking'. Samen met de educatief medewerker en het diensthoofd 'publiekswerking' bouw je mee aan een maatschappelijk, educatief en publieksvriendelijk aanbod.

Takenpakket

  • Je vergaart kennis en inzicht rond thema’s als de Holocaust, polarisatie en bystander- en dadergedrag.
  • Je organiseert een bevraging en focusgroepen om te ontdekken wat er speelt bij de doelgroep (jongeren, leerkrachten en jeugdwerkers ).
  • Je ontwikkelt op inhoudelijk en didactisch vlak het bouwplan van een nieuwe workshop “geweld en menselijk gedrag”.

Je profiel

  • Didactische vaardigheden: Je hebt inzicht in methodieken, weet deze vlot toe te passen en je kan inspelen op diverse leerstijlen.
  • Je hebt zin voor initiatief, bent flexibel en een creatieve duizendpoot en wil graag voeling krijgen met de doelgroep.
  • Je bent beschikbaar om een stage van minimaal 120 uur te volbrengen.

Ons aanbod

We bieden je een zeer boeiende en afwisselende stage van 120 uur met ruimte voor initiatief en zelfstandig werken. Deze stage vindt plaats in het tweede semester.

2. Project 'Rondleiding voor magistraten'

Doel van de stage

Kazerne Dossin krijgt jaarlijks heel wat magistraten over de vloer. De stagiair(e) heeft als voornaamste taak een handleiding voor gidsen uit te schrijven die hen zo goed mogelijk voorbereidt op een rondleiding voor deze specifieke doelgroep.

Situering van de stage

Als stagiair(e) maak je deel uit van de dienst 'publiekswerking'. Samen met de educatief medewerker en het diensthoofd 'publiekswerking' bouw je mee aan een maatschappelijk, educatief en publieksvriendelijk aanbod.

Takenpakket

  • Je verdiept je in geschiedenis van de Jodenvervolging in België met specifieke aandacht voor de rol van de magistratuur.
  • Je onderhoudt contacten met mensen die het veld van de magistratuur kennen. Kazerne Dossin brengt deze contacten aan.
  • Je ontwikkelt op inhoudelijk en didactisch vlak een rondleiding op maat van magistraten. Dit resulteert in een handleiding en gidsenopleiding.
  • Je zorgt, in samenspraak met de communicatiemedewerker, voor de promotie van dit vernieuwde educatief aanbod.
  • Je organiseert, begeleidt en evalueert de pilootsessies.

Je profiel

  • Didactische vaardigheden: Je hebt inzicht in methodieken, weet deze vlot toe te passen en je kan inspelen op diverse leerstijlen.
  • Je hebt zin voor initiatief, bent flexibel en een creatieve duizendpoot en wil graag voeling krijgen met de doelgroep.
  • Je bent beschikbaar om een stage van minimaal 120 uur te volbrengen.

Ons aanbod

We bieden je een zeer boeiende en afwisselende stage van 120 uur met ruimte voor initiatief en zelfstandig werken. Deze stage vindt plaats in het tweede semester.

Stageopdracht 1

Kazerne Dossin zoekt een gemotiveerde en positief ingestelde (v/m/x): STAGIAIR(E) VOOR STAGEPROJECT CONTENTMARKETING

Doel van de functie:
De stagiair(e) heeft als voornaamste taak om mee te werken aan het communicatie- en marketingbeleid van Kazerne Dossin. In deze communicatie staan niet alleen de diensten van Kazerne Dossin centraal, maar zorgt de inhoud voor een relevante en toegevoegde waarde voor de bezoekers en gebruikers. Zo zijn de verschillende communicatiemiddelen (sociale media, website, nieuwsbrief etc.) informatief, inspirerend en educatief.

Situering van de functie:
Als stagiair(e) 'contentmarketing' maak je deel uit van de dienst 'publiekswerking'. Samen met de publieksmedewerker en de communicatiemedewerker bouw je mee aan een publieksvriendelijke en communicatieve marketingstrategie waarbij de maatschappelijke boodschap van Kazerne Dossin centraal staat en aansluit bij verschillende publieksdelgroepen.

Gedetailleerde functiebeschrijving:

  • Je doet onderzoek naar de verschillende strategieën in de contentmarketing: Hoe kan Kazerne Dossin de boodschap van het museum vertalen en via welke kanalen? Dit onderzoek kadert als onderdeel van een geïntegreerd marketing- en communicatieplan met specifieke aandacht voor de inhoud van het museum.
  • Dit onderzoek resulteert in specifieke (beleids)aanbevelingen voor de contentmarketing in Kazerne Dossin.
  • Je doet een concrete aanzet om een bepaalde contentmarketingstrategie uit te werken voor Kazerne Dossin.
  • Je koppelt jouw onderzoek en aanbevelingen naar het communicatieplan van het Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie (BHC).

Je profiel:

  • Opleidingsniveau: Je studeert bachelor in de communicatiemanagement, master in cultuurmanagement, master in Publieksgeschiedenis of aanverwante relevante opleiding.
  • PC-vaardigheden: Je bezit een uitstekende kennis van MS Office en eventuele (basis)kennis van grafische software (Adobe Photoshop, Indesign,...) is een plus.
  • Talenkennis: Je beschikt over uitstekende Nederlandse mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden. Kennis van andere talen waaronder Frans en Engels zijn een troef.
  • Relevante ervaring in museale of communicatieve sector zijn een grote meerwaarde.
  • Je hebt zin voor initiatied, bent flexibel en een creatieve duizendpoot.

Ons aanbod
We bieden je een zeer boeiende en afwisselende stage met ruimte voor initiatief enzelfstandig werken.

Interesse?
Stuur je CV en motivatiebrief met vermelding 'stage contentmarketing' t.e.m. 31 oktober 2016 naar klaartje.deboeck@kazernedossin.eu. Voor mee uitleg over de stage kan je terecht bij Klaartje De Boeck, publieksmedewerker.

Stageopdracht 2

Kazerne Dossin zoekt een gemotiveerde en positief ingestelde (v/m/x): STAGIAIR(E) VOOR STAGEPROJECT GEZINSWERKING

Doel van de funtie:
De stagiair(e) heeft als voornaamste taak om het gezinstraject van Kazerne Dossin te ontwikkelen. Een bezoek aan Kazerne Dossin is niet evident voor onze jongste bezoekers, Hoe kunnen (groot)ouders hun kinderen ondersteunen zodat een bezoek aan Kazerne Dossin een leerrijke en inspirerende ervaring wordt waarin thema's als uitsluiting, discriminatie en verdraagzaamheid centraal staan?

Situering van de functie
Als stagiair(e) 'gezinswerking' maak je deel uit van de dienst 'publiekswerking'. Samen met de educatief medewerker en het diensthoofd 'publiekswerking' bouw je mee aan een maatschappelijk, educatief en publieksvriendelijk aanbod.

Gedetailleerde functiebeschrijving

  • Je ontwikkelt op inhoudelijk en didactisch vlak het gezinsaanbod van Kazerne Dossin.
  • Je zorgt, in samenspraak met de communicatiemedewerker, voor de promotie van dit nieuwe educatief aanbod.
  • Je organiseert, begeleidt en evalueert de gezinsactiviteiten.

Je profiel

  • Opleidingsniveau: Je studeert bachelor in het sociaal cultureel werk, bachelor in het onderwijs (lager of secundair onderwijs), Specifieke Lerrenopleiding, master in cultuurmanagement, master in de publieksgeschiedenis of aanverwante relevante opleiding.
  • PC-vaardigheden: Je bezit een uitstekende kennis van MS Office en eventuele (basis)kennis van grafische software (Adobe Photoshop, Indesign,...) is een plus.
  • Talenkennis: Je beschikt over uitstekende Nederlandse mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden. Kennis van andere talen waaronder Frans en Engels zijn een troef.
  • Didactische vaardigheden: Je hebt inzicht in methodieken, weet deze vlot toe te passenm en je kan inspelen op diverse leerstijlen.
  • Relevante ervaring in de museale, educatieve of sociale sector zijn een grote meerwaarde.
  • Je hebt zin voor initiatief, bent flexibel en een creatieve duizendpoot en hebt voeling met de doelgroep.

Ons aanbod

We bieden je een zeer boeiende en afwisselende stage met ruimte voor initiatief enzelfstandig werken.

Interesse?
Stuur je CV en motivatiebrief met vermelding 'stage gezinswerking' t.e.m. 31 oktober 2016 naar sara.lanoye@kazernedossin.eu. Voor mee uitleg over de stage kan je terecht bij Sara Lanoye, educatief medewerker.