Stageproject: Expedities en veldwerk (1)
In de vaste opstelling van het Gents Universiteitsmuseum krijgt de bezoeker, gespreid over twee verdiepingen een blik achter de schermen van wetenschap. Een blik die ogen opent, één die inzichten verleent, maar ook soms doet twijfelen aan wat je voorheen dacht. De opstelling neemt de bezoeker mee doorheen het wetenschappelijk denken en toont de mens achter de wetenschapper. Welke uitdagingen komt een wetenschapper tegen? Hoe gaat hij/zij tewerk? Welke impact heeft wetenschap op ons leven en denken?
We selecteerden zeven thema’s die de wetenschappelijke praktijk en de uitdagingen waarmee een wetenschapper geconfronteerd wordt illustreren.
- Chaos: Hoe ontdek ik orde in de wanorde? Kan ik die orde zelf creëren?
- Twijfel: Is wat ik zie de werkelijkheid? Kan mijn brein mij bedriegen?
- Model: Hoe toon ik wat ik onderzoek? Beïnvloed ik via een model de waarheid?
- Meten: Hoe neem ik feiten waar, kan ik ze vastleggen en vergelijken? Is alles meetbaar?
- Verbeelding: Kan mijn fantasie helpen om tot nieuwe inzichten te komen?
- Kennis: Is wetenschap de enige bron van kennis? Waar ga ik op zoek naar kennis?
- Netwerk: Kan ik alleen aan wetenschap doen? Welke rol speel ik t.o.v. mijn voorgangers, mede-wetenschappers en zij die na mij komen?
Deze zeven thema’s worden getoond aan de hand van centrale tafels met ‘sleutelstukken’ (één tafel per thema) die de thema’s vanuit verschillende invalshoeken benaderen. De tafels worden omringd door kabinetkasten die een veelheid aan objecten tonen. De kabinetten gaan dieper in op bepaalde onderwerpen die op de tafels aan bod komen en illustreren die met een diversiteit aan objecten en verhalen.
Twee kabinetten hebben nog nood aan een verdere uitwerking.
De student kan ons verder helpen door cultuurhistorisch onderzoek te verrichten omtrent bepaalde objecten of personen die in de kabinetten aan bod komen. De verhalen en informatie die de student verzamelt, moeten geschreven worden voor een breed publiek. Dat wil zeggen dat ze bruikbaar zijn in een museale opstelling, op een website, en eventueel voor communicatiedoeleinden. Ook zal er aan de student gevraagd worden om in kaart te brengen uit welke archieven en bronnen hij/zij de nodige informatie gehaald heeft.
Hieronder volgt een korte beschrijving van de thematische insteek van de twee kabinetten.
- Expedities en veldwerk (thema: meten)
In dit kabinet tonen we hoever een wetenschapper soms wil/kan/moet gaan om data te verzamelen, metingen te doen en kennis te documenteren. Een selectie van ‘waanzinnige’, ‘innovatieve’, ‘experimentele’ of ‘gevaarlijke’ expedities en veldwerk van vroeger en nu ontnuchtert de bezoeker die denkt dat wetenschap zich enkel achter een computer of bureau afspeelt.
- Netwerk
Het wetenschappelijk denken is gebaseerd op het anti-dogmatische principe dat geen enkele hypothese als een absolute waarheid gezien wordt, maar steeds omvergeworpen kan worden. Meer nog, de wetenschappelijke methode impliceert dat onderzoekers hun hypotheses voorleggen aan hun onderzoekgemeenschap met de vraag ze trachten omver te werpen. Zolang dat niet gebeurt, wordt de hypothese als plausibel aangenomen. Deze hele werkwijze vormt één van de fundamenten van wetenschap en impliceert het uitbouwen van fora en netwerken waarbinnen die discussies en kritische analyse kunnen plaatsgrijpen. In dit kabinet tonen we op verschillende manieren hoe relevant en divers een netwerk kan zijn binnen wetenschap.
Takenpakket
- De student werkt een aantal vooropgezette cases uit en voert onderzoek (interview collectiebeheerders, onderzoekers, archiefonderzoek, etc.)
- De student schrijft per case een relevante tekst die bruikbaar is voor museale doeleinden; dus geschreven voor een breed publiek.
- De student brengt in kaart welk relevant beeld-, video- en of archiefmateriaal digitaal ontsloten kan worden.
- Objecten bij cases in kaart brengen.
Profiel van de stagestudent
- Bachelorstudent geschiedenis
- Interesse in en leergierigheid met betrekking tot de werking van een museum, gaande van publiekswerking tot (archief)onderzoek, tekstverwerking en registratie.
- Beschikt over een vlotte pen.
- Nauwgezetheid en zorgzaamheid bij de uitvoering van de taken.
- Een grote mate van zelfstandigheid en opmerkzaamheid
- Zin om dit nieuwe museum op de kaart te zetten.
Waarom een stage bij het Gents Universiteitsmuseum?
- Ontwikkeling van expertise in verwerking van gegevens tot een publieksvriendelijke presentatie
- Ervaring in de uitwerking van verhaallijnen
- Ervaring met en inzicht in het maken van een tentoonstelling
- Een blik achter de schermen van een organisatie die een volledig nieuw museum uitbouwt
- Een blik op de unieke erfgoedcollectie van de Gentse universiteit