GUM - Gents Universiteitsmuseum

Stageplaats

Logo GUM

Stagementor: Evelien Willockx, Evelien.Willockx@UGent.be
Campus UFO en De Sterre, 9000 Gent
https://www.gum.gent/nl

 

Met een collectie van meer dan 400.000 objecten beschikt de Universiteit Gent over de grootste academische erfgoedverzameling van Vlaanderen. Deze prachtige collectie krijgt een nieuw onderkomen in het Gents Universiteitsmuseum aan de Plantentuin. Het ‘GUM’ wordt een museum over wetenschap, onderzoek, nieuwsgierigheid en kritisch denken. Het slaat een brug tussen de academisch-wetenschappelijke bedrijvigheid aan de Gentse universiteit en de maatschappij waarbinnen dat wetenschappelijk denken en doen plaatsvinden.

Het Gents Universiteitsmuseum richt zich op een brede doelgroep met interesse in wetenschap in al haar facetten. Naast een uitgebreide werking rond leerlingen en studenten uit het secundair en hoger onderwijs, zal dit museum ook een bijzondere plek innemen in het rijke Gentse museumlandschap waar het een breed wetenschap- en kunstminnend publiek zal aanspreken. Natuurlijk behoren ook de eigen studenten en de academische UGent-gemeenschap tot onze kerndoelgroepen. Zij zullen mee invulling geven aan de forumfunctie van het museum.

Het GUM wordt een museum van de 21ste eeuw, een ontmoetingsplek die uitnodigt om actief deel te nemen aan het hedendaags wetenschappelijk en maatschappelijk debat. Voor onderzoekers vormt het museum een platform om hun passie voor wetenschap met het grote publiek te delen en het te inspireren. De bezoekers worden aangezet tot reflectie en kritisch denken en kunnen op hun beurt actief aan het onderzoek participeren.

Stageopdrachten

Stageproject: Expedities en veldwerk (1)

In de vaste opstelling van het Gents Universiteitsmuseum krijgt de bezoeker, gespreid over twee verdiepingen een blik achter de schermen van wetenschap. Een blik die ogen opent, één die inzichten verleent, maar ook soms doet twijfelen aan wat je voorheen dacht. De opstelling neemt de bezoeker mee doorheen het wetenschappelijk denken en toont de mens achter de wetenschapper. Welke uitdagingen komt een wetenschapper tegen? Hoe gaat hij/zij tewerk? Welke impact heeft wetenschap op ons leven en denken?

We selecteerden zeven thema’s die de wetenschappelijke praktijk en de uitdagingen waarmee een wetenschapper geconfronteerd wordt illustreren.

  1. Chaos: Hoe ontdek ik orde in de wanorde? Kan ik die orde zelf creëren?
  2. Twijfel: Is wat ik zie de werkelijkheid? Kan mijn brein mij bedriegen?
  3. Model: Hoe toon ik wat ik onderzoek? Beïnvloed ik via een model de waarheid?
  4. Meten: Hoe neem ik feiten waar, kan ik ze vastleggen en vergelijken? Is alles meetbaar?
  5. Verbeelding: Kan mijn fantasie helpen om tot nieuwe inzichten te komen?
  6. Kennis: Is wetenschap de enige bron van kennis? Waar ga ik op zoek naar kennis?
  7. Netwerk: Kan ik alleen aan wetenschap doen? Welke rol speel ik t.o.v. mijn voorgangers, mede-wetenschappers en zij die na mij komen?

Deze zeven thema’s worden getoond aan de hand van centrale tafels met ‘sleutelstukken’ (één tafel per thema) die de thema’s vanuit verschillende invalshoeken benaderen. De tafels worden omringd door kabinetkasten die een veelheid aan objecten tonen. De kabinetten gaan dieper in op bepaalde onderwerpen die op de tafels aan bod komen en illustreren die met een diversiteit aan objecten en verhalen.

Twee kabinetten hebben nog nood aan een verdere uitwerking.

De student kan ons verder helpen door cultuurhistorisch onderzoek te verrichten omtrent bepaalde objecten of personen die in de kabinetten aan bod komen. De verhalen en informatie die de student verzamelt, moeten geschreven worden voor een breed publiek. Dat wil zeggen dat ze bruikbaar zijn in een museale opstelling, op een website, en eventueel voor communicatiedoeleinden. Ook zal er aan de student gevraagd worden om in kaart te brengen uit welke archieven en bronnen hij/zij de nodige informatie gehaald heeft.

Hieronder volgt een korte beschrijving van de thematische insteek van de twee kabinetten.

  1. Expedities en veldwerk (thema: meten)

In dit kabinet tonen we hoever een wetenschapper soms wil/kan/moet gaan om data te verzamelen, metingen te doen en kennis te documenteren. Een selectie van ‘waanzinnige’, ‘innovatieve’, ‘experimentele’ of ‘gevaarlijke’ expedities en veldwerk van vroeger en nu ontnuchtert de bezoeker die denkt dat wetenschap zich enkel achter een computer of bureau afspeelt.  

  1. Netwerk

Het wetenschappelijk denken is gebaseerd op het anti-dogmatische principe dat geen enkele hypothese als een absolute waarheid gezien wordt, maar steeds omvergeworpen kan worden. Meer nog, de wetenschappelijke methode impliceert dat onderzoekers hun hypotheses voorleggen aan hun onderzoekgemeenschap met de vraag ze trachten omver te werpen. Zolang dat niet gebeurt, wordt de hypothese als plausibel aangenomen. Deze hele werkwijze vormt één van de fundamenten van wetenschap en impliceert het uitbouwen van fora en netwerken waarbinnen die discussies en kritische analyse kunnen plaatsgrijpen. In dit kabinet tonen we op verschillende manieren hoe relevant en divers een netwerk kan zijn binnen wetenschap.

Takenpakket

  • De student werkt een aantal vooropgezette cases uit en voert onderzoek (interview collectiebeheerders, onderzoekers, archiefonderzoek, etc.)
  • De student schrijft per case een relevante tekst die bruikbaar is voor museale doeleinden; dus geschreven voor een breed publiek.
  • De student brengt in kaart welk relevant beeld-, video- en of archiefmateriaal digitaal ontsloten kan worden.
  • Objecten bij cases in kaart brengen.

Profiel van de stagestudent

  • Bachelorstudent geschiedenis
  • Interesse in en leergierigheid met betrekking tot de werking van een museum, gaande van publiekswerking tot (archief)onderzoek, tekstverwerking en registratie.
  • Beschikt over een vlotte pen.
  • Nauwgezetheid en zorgzaamheid bij de uitvoering van de taken.
  • Een grote mate van zelfstandigheid en opmerkzaamheid
  • Zin om dit nieuwe museum op de kaart te zetten.

Waarom een stage bij het Gents Universiteitsmuseum?

  • Ontwikkeling van expertise in verwerking van gegevens tot een publieksvriendelijke presentatie
  • Ervaring in de uitwerking van verhaallijnen
  • Ervaring met en inzicht in het maken van een tentoonstelling
  • Een blik achter de schermen van een organisatie die een volledig nieuw museum uitbouwt
  • Een blik op de unieke erfgoedcollectie van de Gentse universiteit

 

Expedities en veldwerk in het Gents Universiteitsmuseum

In de vaste opstelling van het Gents Universiteitsmuseum krijgt de bezoeker, gespreid over twee verdiepingen een blik achter de schermen van wetenschap. Een blik die ogen opent, één die inzichten verleent, maar ook soms doet twijfelen aan wat je voorheen dacht. De opstelling neemt de bezoeker mee doorheen het wetenschappelijk denken en toont de mens achter de wetenschapper. Welke uitdagingen komt een wetenschapper tegen? Hoe gaat hij/zij tewerk? Welke impact heeft wetenschap op ons leven en denken?

We selecteerden zeven thema’s die de wetenschappelijke praktijk en de uitdagingen waarmee een wetenschapper geconfronteerd wordt illustreren.

  1. Chaos: Hoe ontdek ik orde in de wanorde? Kan ik die orde zelf creëren?
  2. Twijfel: Is wat ik zie de werkelijkheid? Kan mijn brein mij bedriegen?
  3. Model: Hoe toon ik wat ik onderzoek? Beïnvloed ik via een model de waarheid?
  4. Meten: Hoe neem ik feiten waar, kan ik ze vastleggen en vergelijken? Is alles meetbaar?
  5. Verbeelding: Kan mijn fantasie helpen om tot nieuwe inzichten te komen?
  6. Kennis: Is wetenschap de enige bron van kennis? Waar ga ik op zoek naar kennis?
  7. Netwerk: Kan ik alleen aan wetenschap doen? Welke rol speel ik t.o.v. mijn voorgangers, mede-wetenschappers en zij die na mij komen?

Deze zeven thema’s worden getoond aan de hand van centrale tafels met ‘sleutelstukken’ (één tafel per thema) die de thema’s vanuit verschillende invalshoeken benaderen. De tafels worden omringd door kabinetkasten die een veelheid aan objecten tonen. De kabinetten gaan dieper in op bepaalde onderwerpen die op de tafels aan bod komen en illustreren die met een diversiteit aan objecten en verhalen.

Twee kabinetten hebben nog nood aan een verdere uitwerking.

De masterstudent kan ons verder helpen door cultuurhistorisch onderzoek te verrichten omtrent bepaalde objecten of personen die in de kabinetten aan bod komen. De verhalen en informatie die de student verzamelt, moeten geschreven worden voor een breed publiek. Dat wil zeggen dat ze bruikbaar zijn in een museale opstelling, op een website, en eventueel voor communicatiedoeleinden. Ook zal er aan de student gevraagd worden om in kaart te brengen uit welke archieven en bronnen hij/zij de nodige informatie gehaald heeft.

Hieronder volgt een korte beschrijving van de thematische insteek van de twee kabinetten.

  • Expedities en veldwerk (thema: meten)

In dit kabinet tonen we hoever een wetenschapper soms wil/kan/moet gaan om data te verzamelen, metingen te doen en kennis te documenteren. Een selectie van ‘waanzinnige’, ‘innovatieve’, ‘experimentele’ of ‘gevaarlijke’ expedities en veldwerk van vroeger en nu ontnuchtert de bezoeker die denkt dat wetenschap zich enkel achter een computer of bureau afspeelt.  

  • Netwerk

Het wetenschappelijk denken is gebaseerd op het anti-dogmatische principe dat geen enkele hypothese als een absolute waarheid gezien wordt, maar steeds omvergeworpen kan worden. Meer nog, de wetenschappelijke methode impliceert dat onderzoekers hun hypotheses voorleggen aan hun onderzoekgemeenschap met de vraag ze trachten omver te werpen. Zolang dat niet gebeurt, wordt de hypothese als plausibel aangenomen. Deze hele werkwijze vormt één van de fundamenten van wetenschap en impliceert het uitbouwen van fora en netwerken waarbinnen die discussies en kritische analyse kunnen plaatsgrijpen. In dit kabinet tonen we op verschillende manieren hoe relevant en divers een netwerk kan zijn binnen wetenschap.

Takenpakket

  • De student* werkt een aantal vooropgezette cases uit en vult aan met eigen suggesties om de kabinetten verder aan te vullen.
  • Onderzoek voeren naar de voorgestelde cases (interview collectiebeheerders, onderzoekers, archiefonderzoek, etc.)
  • Per case een relevante tekst schrijven die bruikbaar is voor museale doeleinden; dus geschreven voor een breed publiek.
  • Tekst aanvullen met relevant archiefmateriaal (foto’s, filmpjes, brieven, krantenartikelen,…) dat digitaal ontsloten kan worden.
  • Objecten bij cases in kaart brengen.
  • De teamleden van het GUM adviseren bij hun keuze van de objecten – welke objecten worden getoond in de kabinetten? Dit kan o.b.v. de cultuurhistorische relevantie van een object of het verhaal dat erachter schuilt.
  • Verder onderzoek voeren naar bepaalde vooraanstaande figuren die in de kabinetten aan bod komen.

* Een masterstudent kan op een half semester één kabinet verwerken. Idealiter zoeken we twee masterstudenten die elk een kabinet voor hun rekening kunnen nemen of één student die over een volledig academiejaar de twee kabinetten kan verwerken.

Profiel van de stagestudent

  • Masterstudent geschiedenis, postgraduaat cultuurmanagement
  • Interesse in en leergierigheid met betrekking tot de aspecten die deel uitmaken van de werking van een museum, gaande van publiekswerking tot (archief)onderzoek, tekstverwerking en registratie.
  • Beschikt over een vlotte pen.
  • Nauwgezetheid en zorgzaamheid bij de uitvoering van de taken.
  • Een grote mate van zelfstandigheid en opmerkzaamheid die kan leiden tot een eigen inbreng of kritische vraagstelling.
  • Zin om dit nieuwe museum op de kaart te zetten.

Waarom een stage bij het Gents Universiteitsmuseum?

  • Ontwikkeling van expertise in verwerking van gegevens tot een publieksvriendelijke presentatie
  • Ervaring in de uitwerking van verhaallijnen
  • Ervaring met en inzicht in het maken van een tentoonstelling
  • Een blik achter de schermen van een organisatie die een volledig nieuw museum uitbouwt
  • Een blik op de unieke erfgoedcollectie van de Gentse universiteit

Het GUM wil haar bezoekers prikkelen, verwonderen en aanzetten tot reflectie. We geloven in de kracht van objecten om dit gewenste effect te bekomen. In de permanente opstelling zullen we werken met ‘topstukkentafels’ waarop steevast 8 objecten gepresenteerd worden die telkens een bepaald thema vanuit een andere invalshoek belichten. We benaderen deze objecten m.a.w. metaforisch. Via een dieper, onderliggend verhaal, vertellen ze iets over een bepaald aspect van wetenschap. De meeste van deze objecten zijn tevens gebruikt geweest voor onderwijs, onderzoek en of experimenten. Sommige kunnen gelinkt worden met belangrijke figuren en professoren aan de Universiteit Gent.

De student duikt het Universiteitsarchief in om meer te weten te komen over de (wetenschappelijke) achtergrond van sommige objecten. De focus ligt op het verzamelen van beeld-, video- en op archiefmateriaal, bruikbaar voor een museale opstelling. De student legt een documentatiemap aan voor elk object.