De veertienjarige György (roepnaam Gyurka) Köves (vertolkt door Marcell Nagy) is een joodse jongen uit Boedapest die ondanks de oorlog toch een vrij normaal leven leidt. Zijn volwassenheid begint echter op de dag dat zijn vader opgeroepen wordt om naar een werkkamp te gaan waardoor Gyurka in een steenbakkerij moet gaan werken om in het levensonderhoud te voorzien. Op een dag worden hij en zijn joodse werkmakkers echter van de bus gehaald door de Hongaarse politie en samen met honderden andere joden op transport gezet naar het vernietigingskamp Auschwitz-Birkenau. Gyurka liegt over zijn leeftijd en wordt bij de werkbekwame gevangen ingedeeld en gaat van het ene concentratiekamp naar het andere om uiteindelijk in Buchenwald terecht te komen.
Daar leert hij Bandi Citrom (vertolkt door Áron Dimény) kennen, eveneens een jood uit Boedapest, met wie hij een hechte vriendschap opbouwt. Het is die vriendschap die Gyurka tussen alle ellende, honger, ontbering en vernederingen in het kamp in staat stelt te overleven en zelfs momenten van geluk te koesteren.
Wanneer hij echter gewond raakt, wordt hij naar de ziekenbarak overgeplaatst en verliest hij het contact met zijn vrienden.
Na de bevrijding van het kamp keert Gyurka naar Boedapest terug waar hij op het leven stuit dat hij ooit had moeten achterlaten. Zijn oude kennissen kunnen niet begrijpen wat hij meegemaakt heeft en vragen hem steeds naar alle ellende die hij meegemaakt heeft, terwijl hijzelf liever terugdenkt aan de weinige momenten van vreugde. Hoewel hij onvermijdelijk voor zijn gehele leven getekend is, ziet hij geen andere uitweg dan zijn leven gewoon verder te zetten.
De film Sorstalanság is het resultaat van de samenwerking tussen auteur en scenarioschrijver Imre Kertész en regisseur Lajos Koltai. De hoofdrol werd toebedeeld aan de toen vijftienjarige Marcell Nagy. Sorstalanság werd opgenomen in Hongarije en Duitsland.
De film is gebaseerd op de gelijknamige autobiografische debuutroman van Imre Kertész. Op zijn veertiende, in juni 1944, werd Imre Kertész vanuit zijn geboorteland Hongarije gedeporteerd naar Auschwitz. Van daaruit werd hij ook naar andere concentratiekampen overgebracht, zoals Buchenwald. Hij overleefde de horror van de kampen en keerde na de bevrijding in 1945 terug naar Hongarije. Pas in 1975 publiceerde hij zijn roman Sorstalanság, wat in het Engels letterlijk vertaald kan worden als Fatelessness. Hierin verhaalt Imre Kertesz over zijn leven in de concentratiekampen. Het werk kreeg pas later grotere bekendheid. In 2002 won Imre Kertész er de Nobelprijs voor Literatuur, omdat in zijn werk “de breekbare ervaring van de individuele mens wordt afgezet tegen de barbaarse willekeur van de geschiedenis”.
De regie van Sorstalanság was in handen van Lajos Koltai. Koltai verwierf eerder grote bekendheid als cinematograaf. In 2001 werd hij genomineerd voor een Acadamy Award voor zijn werk als cinematograaf bij de film Malèna (2000) van regisseur Giuseppe Tornatore. Ook bij verschillende andere genomineerde en bekroonde films trad Koltai op als cinematograaf, zoals bij de Oscarwinnende film Mephisto (1981) van István Szabó. Aan het eind van de jaren ’90 kreeg Lajos Koltai de roman van Imre Kertész in handen, met de bedoeling om bij de verfilming ervan op te treden als cinematograaf. De twee kwamen met elkaar in contact, en uiteindelijk zei Kertész dat hij wou dat Koltai zou optreden als regisseur. “Ik geef je dit scenario als geschenk”, zei Kertész. “Doe jij nu hetzelfde voor mij met de film”.
De kampscènes van Sorstalanság werden niet gefilmd in een studio, maar op een nagebouwde set in openlucht. De verantwoordelijke voor de setopbouw was Tibor Lázár, die hiermee niet aan zijn proefstuk toe was: Lázár had ook de set van Jakob The Liar (1999) ontworpen. Het was voor regisseur Lajos Koltai uitermate belangrijk dat alles accuraat en correct zou worden weergegeven. Om dit te bereiken, werd o.m. gebruik gemaakt van fotomateriaal en getuigenissen van kampoverlevenden (in de eerste plaats van Imre Kertész zelf). Wanneer men niet helemaal zeker was over bepaalde zaken, dan koos men er steevast voor om deze niet te tonen.
Lajos Koltai is in ieder geval in die mate geslaagd in zijn opzet, dat Imre Kertész de set van het dusdanig realistisch neergezette Buchenwald overmand door emoties moest verlaten.
Koltai hechtte niet alleen groot belang aan het realiteitsgehalte van de set: ook de personages moesten zo realistisch mogelijk verbeeld worden, met inbegrip van hun fysische verschijning en verandering. In overleg met enkele artsen, en met instemming van de ouders van Marcell Nagy, werd de vijftienjarige hoofdrolspeler gedurende de opnames op een ‘uithongeringsdieet’ gezet.
Sorstalanság werd door filmcritici met lof onthaald. De film werd door de critici vaak geplaatst tegenover films als Schindler’s List (1993) en The Pianist (2002), maar Sorstalanság wijkt volgens hen toch duidelijk af van deze twee bekendere Holocaust-verfilmingen. “In style and substance it owes something to Schindler's List, but it has a disquieting ambiguity and a sense of unresolved pain, different from Spielberg”, aldus Peter Bradshaw, filmcriticus van The Guardian, die de première van Sorstalanság op het Internationale Filmfestival van Berlijn bijwoonde. “This is an extremely powerful film that has captured the imagination of festivalgoers”.
De hoofdfiguur György Köves wordt bij zijn terugkeer in zijn geboortestad Boedapest allerminst ontvangen als een held. Hij is een anomalie in een samenleving die niet kan (of wil) vatten hoe het eraan toeging in de kampen. György Köves voelt haast een soort van heimwee naar de momenten van vriendschap in de kampen. “[These are] all heretical, shocking, deeply incorrect thoughts - thoughts that cannot be absorbed into any remedial narrative which could smooth away the pain of the Holocaust”, aldus nog Peter Bradshaw.
Sorstalanság heeft niet de intentie om sentimenteel te zijn. Regisseur Lajos Koltai en scenarioschrijver Imre Kertész hebben bewust een verhaal gecreëerd met een heel lineaire opbouw, waarbij de eigenlijke ‘plotontwikkeling’ in het karakter van de hoofdfiguur ligt, en niet zozeer in de gebeurtenissen van de film. Echte climaxen zijn er niet terug te vinden in deze film. “There is no attractive key scene in the story that the entire film could build up to. Instead, things happen quietly, step by step - pure and simple”, zoals Lajos Koltai het zelf beschrijft. Daarbij is er ook heel wat aandacht voor ‘de mooie aspecten’ van het leven in de kampen. Imre Kertész beschreef in zijn autobiografische roman bijvoorbeeld over overweldigende zonsondergangen waarvan hij en zijn kampgenoten getuige waren. Die transcendente toets is ook opgenomen in de film, omdat het voor Imre Kertész fungeerde als een soort overlevingsmechanisme, zo zegt Lajos Koltai in een interview met Humo.
Dit betekent echter niet dat de gruwel van de kampen niet getoond wordt. Maar Sorstalanság ontstijgt deze gruwel. “We are not prodding the audience with a needle, we are not milking them for tears,” aldus Lajos Koltai, “but if in their souls they relate so strongly to the boy that they become emotionally involved with the story, the viewer will break into tears”.
Het feit dat de voornaamste plotontwikkeling in de persoonlijkheid van de hoofdfiguur ligt, geeft de film echter een vrij ingetogen karakter. Voor een deel van het ruimere publiek komt deze film daarom ietwat (te) traag over, zo blijkt uit sommige reacties op filmsites.
Sorstalanság behoorde tot de Official Selection van het Internationale Filmfestival van Berlijn, Toronto en Telluride. De film werd voor talrijke prijzen genomineerd (o.m. voor een Gouden Beer (voor Lajos Koltai) op het Internationale Filmfestival van Berlijn 2005, en voor een European Film Award voor Best Cinematographer (Gyula Pados) en Best Composer (Ennio Morricone).
Sorstalanság won in totaal tien filmprijzen (o.m. de Grand Prix of festival, David Camera Award voor Best Screenplay (Imre Kertész), en David Camera Award voor Best Actor (Marcell Nagy) op het Joodse Filmfestival van Warschau 2005, de Gouden Zwaan voor Best Cinematographer (Gyula Pados) op het Internationale Filmfestival van Kopenhagen 2005, en de Best Film Award op het Lubuskie Filmfestival 2005).
De jodenvervolging is een thema dat zowel in de lessen geschiedenis als in de lessen godsdienst of niet-confessionele zedenleer vaak een prominente rol speelt. Aangezien er al heel wat films over dit thema zijn gemaakt, is het misschien wel de moeite een vergelijkende analyse van verschillende films door de leerlingen te laten maken waarbij zij nagaan in hoeverre het beeld m.b.t. de jodenvervolging doorheen de tijd is geëvolueerd.
Verder is het ook mogelijk een klein bronnenonderzoek te wijden aan de jodenvervolging, waarbij verschillende ego-documenten (waaronder de film) aan historische kritiek worden onderworpen en met elkaar worden geconfronteerd.
Uiteraard kan men de film ook gebruiken als vertrekpunt voor een klasdiscussie omtrent racisme, xenofobie en uitsluiting, bijvoorbeeld in het kader van een project rond Herinneringseducatie (zie nieuwe VOET).
Wanneer men echter verkiest de prent eerder illustratief aan te wenden, dan zijn volgende scènes alvast de moeite waard:
1. Joden in Boedapest tijdens de Tweede Wereldoorlog
2. Joden worden van straat gehaald, verzameld en op transport gezet
3. De concentratiekampen
4. Het (over)leven in de kampen
5. Na de bevrijding van het kamp
6. Terug in Boedapest
Reeds voor de Tweede Wereldoorlog kwam Hongarije, net als vele andere Europese landen tijdens het Interbellum, in een autoritair rechts, fascistisch vaarwater terecht. In de jaren ’30 stapte Hongarije uit de Volkenbond, en vanaf 1938 knoopte het steeds betere relaties aan met nazi-Duitsland en het Italië van Mussolini. Reeds daarvoor, in 1935, werd de fascistische Pijlkruiserspartij opgericht, onder leiding van Ferenc Szálasi. Er werden al voor de oorlog wetten afgekondigd voor joden, die quota oplegden voor het aantal joodse beoefenaars van een beroep. De Pijlkruisers maakten een electorale opgang door, en Hongarije kwam steeds meer in het kamp van de Asmogendheden te staan. Hitler zorgde er na het Verraad van München dan ook voor dat Hongarije Slovaaks grondgebied kreeg, en bemiddelde bij spanningen tussen Hongarije en Roemenië in september 1940, waarbij het delen van Transsylvanië kreeg.
Hongarije kon niet beletten dat het betrokken werd in de Tweede Wereldoorlog, en nam onder Duitse druk dan ook deel aan de invasie van Joegoslavië in april 1941. Ook de deelname aan de inval in de Sovjet-Unie was onvermijdelijk (op 27 juni 1941 verklaarde Hongarije de oorlog aan de Sovjet-Unie). Reeds tijdens deze oorlogsverrichtingen werden Hongaarse joden samengedreven en uitgeleverd aan Duitse Einsatzgruppen, maar ook het Hongaarse leger zelf vermoordde joden. Hongarije kende verschillende regeringshoofden tijdens de oorlogsjaren die allemaal zorgden voor onderdrukking van de joodse bevolking, maar ze werden nog niet systematisch overgeleverd aan de toen ingezette Endlösung.
Daar kwam verandering in wanneer Hongarije geheime vredesonderhandelingen aanging met de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Hitler kreeg hier weet van en beval in maart 1944 de invasie van Hongarije. Hongarije werd een soort protectoraat met Döme Sztójay – een fervent medestander van de nazi’s - als eerste minister en een Duitse militaire gouverneur. De regent van Hongarije, Horthy, werd onder huisarrest gezet, en Sztójay begon met de massale deportatie van de Hongaarse joden. Bijna alle gedeporteerden werden naar Auschwitz-Birkenau gebracht, en in totaal werden meer dan 400 000 joden en Roma uitgeroeid. In januari 1945 viel Boedapest echter in de handen van het Rode Leger, en capituleerde Hongarije, hoewel er nog gevechten doorgingen met resterende Duitse troepen en elementen van het leger die trouw bleven aan Sztójay, want de capitulatie werd getekend door een nieuwe regering. Alleen al tussen 15 mei en 9 juli 1944 werden 437.402 joden gedeporteerd naar de bezette gebieden van Polen.
http://www.humo.be/tws/tv-tips/21276/fateless.html
http://thecia.com.au/reviews/f/fateless-sorstalansag.shtml
http://en.wikipedia.org/wiki/Fateless_(film)
http://en.wikipedia.org/wiki/Fatelessness
http://www.imdb.com/title/tt0367082/
http://www.imdb.com/title/tt0367082/awards
http://www.guardian.co.uk/film/2005/feb/16/festivals.berlinfilmfestival2005
http://www.bbc.co.uk/films/2006/05/04/fateless_2006_review.shtml
http://www.guardian.co.uk/culture/2006/may/05/2
http://www.wjff.pl/en/2005/awards/david-camera
http://en.wikipedia.org/wiki/Copenhagen_International_Film_Festival
Om de gerelateerde filmfragmenten te kunnen bekijken, dient u zich eerst aan te melden. U kan inloggen via de link onderaan deze pagina.