Das Leben der Anderen is een film die zich afspeelt in Oost-Berlijn in het jaar 1984. Het jaartal is niet toevallig gekozen en is een impliciete verwijzing naar het boek ‘1984’ van George Orwell. Het verhaalt draait rond een kapitain van de Stasi, Gerd Wiesler, die de opdracht krijgt om de succesvolle toneelschrijver Georg Dreyman en zijn partner Christa-Marie Sieland te observeren. Gerd Wiesler is een trouwe politieke medewerker die zijn volledige leven wijdt aan de communistische ideologie. Dit verandert echter door de intieme observatie van het koppel. Doorheen de film wordt Dreyman geleidelijk aan betrokken in het verzet tegen de zware censuur van de staat. Zijn goede vriend Jerska pleegt zelfmoord nadat hij als directeur van een theater op de zwarte lijst van de DDR was terecht gekomen. Deze zelfmoord is voor Dreyman de druppel die de emmer doet overlopen en hij neemt contact op met het Westerse tijdschrift Der Spiegel. Hij beslist om een kritische tekst te schrijven over het hoge aantal zelfmoorden in de DDR. Deze tekst wordt gesmokkeld naar West-Duitsland waar hij gepubliceerd wordt. Ondertussen wordt zijn vriendin Sieland gechanteerd door de Stasi om als informant voor hen te werken. Indien ze weigert, dreigt de Stasi ermee om haar carriere als actrice te dwarsbomen. Gerd Wiesler observeert van nabij de dramatische gevolgen die de censuur heeft op het leven van het koppel. Hij beslist om zijn loyaliteit tegenover de communistische partij op te zeggen en het koppel te steunen.
De ouders van de regisseur, Florian Henckel von Donnersmarck, waren allebei afkomstig uit Oost-Duitsland. Als kind ervoer Florian Henckel von Donnersmarck alreeds de angst die de burgers van Oost-Duitsland hadden tegenover de staat.[1] Het idee om deze film te maken, kwam bij hem op toen hij in 1997 een scenario moest schrijven voor een filmklas. Hij was aan het luisteren naar muziek en herinnerde zich plots een gesprek tussen Maxim Gorky, een Russische schrijver, en Lenin, een Russische revolutionair. In dit gesprek vertelde Lenin dat de Appassionata van Beethoven zijn favoriete muziekstuk was. Maar in het belang van de revolutie wilde hij niet meer luisteren naar het muziekstuk. Na een luisterbeurt wilde hij “stomme en zoete dingen” vertellen aan de mensen en wilde hij hun hoofden strelen. Maar in revolutionaire tijden was het volgens Lenin “noodzakelijk om deze hoofden zonder enige genade in elkaar te slaan.”[2]
Von Donnersmarck vond deze uitspraak verschrikkelijk omdat het aantoont hoe een ideologie de gevoelens van Lenin had uitgeschakeld om bepaalde doelen te bereiken. Hij begreep plots de ware essentie van de ideologie: de totale dominatie van principes over het gevoel. Lenin had gekozen voor de principes. Maar op een bepaalde manier vindt Donnermarck de uitspraak van Lenin ook prachtig daar deze de humaniserende kracht van de kunst aantoont.[3]
Door deze uitspraak kreeg von Donnersmarck het beeld voor zich van een persoon met een koptelefoon in een deprimerende ruimte. Deze persoon verwachtte om woorden te horen die ingingen tegen zijn geliefde ideologie. Maar uiteindelijk hoort hij muziek die zo prachtig en krachtig is dat hij zijn ganse ideologie moest herdenken.[4] Na dit beeld begon Donnersmarck te schrijven aan de scenische synopsis, een uitvoerige en gedetailleerde beschrijving van de inhoud en het verloop van de film.[5] Het script werd volledig uitgeschreven terwijl hij vertoefde in een klooster.
[1] Florian Henckel von Donnersmarck, "Thirteen Questions with Florian Henckel von Donnersmarck " http://www.sonyclassics.com/thelivesofothers/swf/index.html.
[2] Ibid.
[3] Ibid.
[4] Ibid.
[5] Alan Riding, "Behind the Berlin Wall, Listening to Life," New York Times, 7 januari 2007
Das Leben der Anderen is zonder enige twijfel een internationale kaskraker. Het was de eerste Duitse film die er in slaagde om de oscar voor de beste buitenlandse film binnen te rijven na een lange periode waarin de Duitse filmscene weinig erkenning kreeg. In 2006 kreeg deze film ook nog eens zeven Lola’s op de Deutscher Filmpreis. Maar liefst 1,7 miljoen Duitsers hebben de film gezien en in de Verenigde Staten van Amerika trok deze film een bijzonder groot publiek aan voor een Duitse productie.[1]
Vanaf haar release kon deze film rekenen op heel wat bijval van filmkenners. Op de filmwebsite Rotten Tomatoes kreeg de film een 93% “Fresh” cijfer. Dit “Fresh” cijfer is gebaseerd op 142 positieve reviews op een totaal van 152.[2] Op de filmwebsite IMDb kreeg de film een gemiddelde van 8,5 op 10 van ongeveer 150 000 gebruikers.[3] Deze film verscheen op de tweede plaats in de top tien films van het jaar 2007 van het magazine Time.[4] Verschillende filmcritici hebben opgemerkt dat het vooral de subtiele opbouw van details is die de film zo sterk maakt. Volgens Stephanie Zacharek is de film zo sterk omdat deze is opgebouwd uit verschillende lagen die elk een verschillende emotionele textuur hebben.[5]
Ondanks de zeer positieve receptie werd de film ook vanuit verschillende hoeken bekritiseerd. De Marxistische filosoof Slavoj Zizek heeft deze film gerecenseerd voor In These Times. Hij bekritiseert de film omwille van haar zwakke kritiek op het repressieve karakter van de communistische staat. Daarnaast is volgens hem het karakter van de toneelschrijver Dreyman onwaarschijnlijk onder een hard communistische regime.[6] Ook verschillende historici hebben er op gewezen dat de film niet altijd even historisch accuraat is. Voorbeelden hiervan kan de lezer aantreffen in de sectie onderwijs.
[1] Cheryl Dueck, "The Humanization of Stase in "Das Leben der Anderen" " German Studies Review 31, no. 2 (2008): 599.
[2] "The Lives of Others," http://www.rottentomatoes.com/m/the_lives_of_others/.
[3] "Das Leben der Anderen ", http://www.imdb.com/title/tt0405094/?ref_=sr_1&licb=0.37901207339018583.
[4] Richard Corliss, "The 10 Best Movies " Time Magazine 2007, 40.
[5] Stephanie Zacharek, "The Lives of Others " Salon 9 februari 2007
[6] Slavoj Žižek, "The Dreams of Others ", In These Times (2007), http://inthesetimes.com/article/3183/the_dreams_of_others/.
Hoewel de film een fictief verhaal brengt, gebeurt dit wel tegen een historische achtergrond. Duitsland werd opgedeeld in een communistisch deel, de DDR, en een kapitalistische deel. De bevolking van de DDR mocht het grondgebied niet verlaten. Om de invloed van het Westen tot een minimum te beperken, werd de bevolking sterk gecontroleerd. Dit gebeurde ondermeer door middel van de veiligheidsdienst, de Stasi. Burgers met verdachte vrienden of ideeën werden door de Stasi sterk in de gaten gehouden. Het is de confrontatie tussen deze twee elementen, de Stasi in de vorm van Wiesler en het ‘verdachte individu’ in de vorm van theaterregisseur Dreyman, die in deze film wordt uiteengezet. De film kan in verscheidene lessen gebruikt worden als didactisch materiaal om over deze periode te leren. Daarnaast kan het concept van de totalitaire staat aan de hand van deze film verduidelijkt worden.
1. Inleiding: Historische Context
2. Stasi als contolerend politieapparaat.
3. De controle van de Stasi op de maatschappij.
4. Afluisterpraktijken
5. Kunst als propaganda
6. Censuur en vrije meningsuiting
7. Controle over kunstenaars
8. De invloed van het regime op de bevolking
9. De invloed van het regime op de bevolking
10. Kritiek op de DDR
11. Smokkel
12. Kritiek op de DDR en smokkel
13. ‘Die Wende’
14. De opening van de Stasi-archieven.
[1] T Lindenberg, "Why Not? The Scriptwriter's Historical Creativity in "The Lives of Others" " German Studies Review
31, no. 2 (2008): 559.
Deze film speelt zich af in de periode waarin Duitsland was opgedeeld in een westelijk en een oostelijk deel. Deze opdeling stamde uit de periode vlak na de Tweede Wereldoorlog waarin Duitsland werd verdeeld onder de geallieerden en de Sovjet-Unie. Het westelijke deel kreeg een democratisch politiek bestel met een kapitalistische economie. Het oostelijke deel werd afgestaan aan de Sovjet-Unie en werd een communistische staat met een centraal geleide econonmie. Op politiek vlak was de macht in de Duitse Bondsrepubliek in handen van één enkele partij, de Sozialistische Einheitspartei Deutschlands. Het regime werd vanaf haar oprichting geconfronteerd met grote problemen waardoor er een streng en hard beleid gevoerd moest worden. Heel wat mensen probeerden Oost-Duitsland in deze periode te ontvluchten. Daar kwam een einde aan met de bouw van de Berlijnse muur in 1961.
De film speelt zich af tijdens de periode waarin Erich Honecker voorzitter van de staatsraad was. Hij wordt samen met zijn vrouw Margot meermaals in de film vermeld. Om de sociale beginselen van de jonge communistische staat te beschermen werd onder zijn bewind een heus repressieapparaat uitgebouwd. Een grote rol in dit apparaat werd toebedeeld aan het Ministerie voor Staatszekerheid of kortweg de Stasi, de veiligheidsdienst van de DDR. Het gebruik van een groot informantennetwerk zorgde ervoor dat de controle op de bevolking redelijk efficiënt verliep.[1] In de film wordt ook meermaals verwezen naar Hohenshönhausen, een belangrijke gevangenis van de Stasi. Vooral politieke gevangenen en mensen met afwijkende (lees: Westerse) ideeën, kwamen hier terecht. Er werd daarbij beroep gedaan op zware ondervragingstechnieken om informatie los te weken.
Het repressieapparaat slaagde er echter niet in om kritiek op het regime definitief uit te schakelen. Uiteindelijk kwam met die Wende, de omwenteling, waaronder de val van de Berlijnse muur, een einde aan het veertigjarige bestaan van de DDR. Duitsland werd terug herenigd en na enige tijd werden ook de archieven van de Stasi vrijgegeven. Veel voormalige Oost-Duitsers zagen hierin een kans om meer te weten te komen over hun leven onder het voormalige totalitaire regime.
De volgende personages in de film zijn allemaal verzonnen door de regisseur: de theaterregisseur Georg Dreyman, actrice Christa-Marie Seeland, Luitenant-Kolonel Grubitz en minister van cultuur Bruno Kempf.
[1] G. Bruce, The Inside Story of the Stasi (Oxford Oxford University Press 2010).
Bruce, G. The inside Story of the Stasi Oxford Oxford University Press 2010.
Corliss, Richard. "The 10 Best Movies " Time Magazine 2007.
"Das Leben Der Anderen ". http://www.imdb.com/title/tt0405094/?ref_=sr_1&licb=0.37901207339018583.
Donnersmarck, Florian Henckel von. "Thirteen Questions with Florian Henckel Von Donnersmarck " http://www.sonyclassics.com/thelivesofothers/swf/index.html.
Dueck, Cheryl. "The Humanization of Stase in "Das Leben Der Anderen" ". German Studies Review 31, no. 2 (2008): 599-609.
Lindenberg, T. "Why Not? The Scriptwriter's Historical Creativity in "the Lives of Others" ". German Studies Review
31, no. 2 (2008): 557-66
"The Lives of Others." http://www.rottentomatoes.com/m/the_lives_of_others/.
Riding, Alan. "Behind the Berlin Wall, Listening to Life." New York Times, 7 januari 2007
Zacharek, Stephanie. "The Lives of Others " Salon 9 februari 2007
Žižek, Slavoj. "The Dreams of Others " In, In These Times (2007). http://inthesetimes.com/article/3183/the_dreams_of_others/.
Om de gerelateerde filmfragmenten te kunnen bekijken, dient u zich eerst aan te melden. U kan inloggen via de link onderaan deze pagina.