All Quiet on the Western Front vertelt het verhaal van een groep Duitse schooljongens die geïnspireerd worden door hun leerkracht om in 1915 deel te nemen aan de Eerste Wereldoorlog. Onder impuls van het adagium “dulce et decorum est, pro patria mori” trekken deze jongens naar het westfront waar ze geconfronteerd worden met het harde bestaan in de loopgraven.
Bij aankomst worden deze jongens smalend bekeken door de veteraan ‘Kat’ die zich over hen zal ontfermen. De miserabele levensomstandigheden zorgen ervoor dat de jongens hun geloof in de legimiteit van de oorlog verliezen, wat zich uit in filosofische besprekingen over het nut van de oorlog. De groep schoolvrienden wordt langzaam uitgedund, totdat het hoofdpersonage Paul Baumer als enige overblijft.
Op verlof in zijn dorp stuit Paul Baumer op onbegrip van zowel ouderen die aan hem uitleggen hoe de oorlog gestreden moet worden, als van de jongeren die Paul uitjouwen als hij de propaganda van de leerkracht tracht te doorprikken. Dit onbegrip zorgt ervoor dat Paul eerder uit verlof terugkeert naar het front, waar hij zijn laatste vriend, de veteraan Kat, verliest in een vliegtuigbombardement. Hierna wordt hij weer in de loopgraven gevestigd waar hij tracht een vlinder te vangen. Tijdens deze vlinderjacht wordt doodgeschoten door een scherpschutter.
All Quiet on the Western Front is een Amerikaanse oorlogsfilm uit 1930 gebaseerd op het gelijknamige boek “Im Westen nichts Neues” van de Duitse oorlogsveteraan Erich Maria Remarque uit 1929. Dit boek werd omgevormd tot een script door Maxwell Anderson, George Abbott en Del Andrews. De regie lag in handen van Lewis Milestone, die tijdens de oorlog soldaat was binnen het Amerikaanse Signal Corps, waar hij instond voor de bewerking van oorlogsbeelden. De film was van november 1929 tot maart 1930 in productie.
De film werd geproduceerd door Universal Studios en werd zowel op locatie als in studio’s in Californië gefilmd. De loopgravenscènes werden gedraaid in Laguna Beach, de studioscènes zowel in de Pathéstudios in Culver City als in de Universal Studio’s.
De film werd in twee versies gemaakt: één met en één zonder geluid. Veel cinema’s waren in de jaren ’30 immers nog niet uitgerust met de technologie om geluid af te spelen. De film werd heruitgegeven in 1934, 1939 en 1950. Deze edities waren ingekorte versies. 45 minuten film werden weggeknipt. De opmerkelijke editie van 1939 bevatte aan het einde een documentaire over Wereldoorlog I en bevatte anti-nazicommentaar. De originele film werd uiteindelijk in 1984 heruitgegeven.
Omdat de film een hoog realisme nastreefde werden 2000 veteranen als figuranten aangenomen en deskundig advies werd ingewonnen bij Otto Biber, Hans von Morhart en Hans Fuerberg, drie Duitse veteranen.
Het budget van de film was 1,25 miljoen dollar. In de jaren ’30 was dit gigantisch veel voor een film. Universal nam met dit budget dan ook een groot risico: de studio wou graag een epische film maken en zich herprofileren maar de beurscrash van 1929 zorgde ervoor dat de opbrengst onzeker was.
All Quiet on the Western Front werd in 1930 enthousiast in de Verenigde Staten onthaald. De prent mocht in 1930 de Oscar voor beste film en beste regie in ontvangst nemen.
De ontvangst van de film in Europa was een ander verhaal. In sommige landen werd de film warm onthaald hoewel de prent het onderwerp werd van censuur. Deze censuur vloeide voort uit het feit dat de Eerste Wereldoorlog nog vers in het geheugen lag en de film alle legimiteit van deze oorlog ondergroef. In Duitsland en Oostenrijk zorgde de film zelfs voor politieke commotie: de slechte economische en sociale toestand in deze landen werd steeds in verband gebracht met het verlies van de oorlog: de film sterkte de bevolking in hun overtuiging dat ze evengoed slachtoffer waren van de oorlog. De film werd in deze landen binnen het jaar van uitgave verboden.
De film All Quiet on the Western Front speelt zich af aan het westfront tijdens de Eerste Wereldoorlog en belicht het verhaal van Duitse soldaten. Het leven in de loopgraven, de houding van de soldaten tegenover de oorlog, het oorlogvoeren op zich en de perceptie van oorlog zijn belangrijke thema’s in deze anti-oorlogsfilm.
Opvallend aan deze film is het perspectief: het verhaal van de Duitse soldaat is van toepassing op elke soldaat, ongeacht welke nationaliteit deze heeft, in de loopgraven. Hierdoor is deze film zeker bruikbaar in de les over Wereldoorlog I. Leerlingen kunnen zich aan de hand van fragmenten een beeld vormen van het oorlogsgebeuren en worden door bepaalde dialoogscènes aan het denken gezet over het nut van de oorlog.
Daarnaast is de film uiteraard ook een icoon binnen de filmgeschiedenis.
Hieronder volgt alvast een overzicht van de meest sprekende scènes.
1. Visie op oorlog
2. Leven in de loopgraven:
3. Loopgravenoorlog
4. Nut van oorlog
Van juli 1914 tot november 1918 werd de Eerste Wereldoorlog of de Groote Oorlog in Europa uitgevochten. In dit gewapend conflict stonden de geallieerden [o.a.: België, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië (vanaf 1915), Rusland en de Verenigde Staten (vanaf 1917)] tegenover de Centralen (Duitsland, Oostenrijk-Hongarije, Bulgarije en het Ottomaanse Rijk). De aanleiding van het gewapende conflict was de moord op aartshertog Franz-Ferdinand van Oostenrijk-Hongarije door een Bosnisch-Servische nationalist. Hierop verklaarde Oostenrijk-Hongarije de oorlog aan Servië waarna - dankzij de geheime diplomatie - een sneeuwbaleffect ontstond en er steeds meer naties aan de oorlog deelnamen.
Het startschot van Wereldoorlog I aan het westfront was de oorlogsverklaring van Duitsland aan Frankrijk. Om het succes van de Frans-Pruisische oorlog te herhalen en zodoende een snelle overwinning te halen waarna de Duitse troepen beschikbaar werden voor het oostfront, was in het voorgaande decennium het Von Schlieffenplan uitgedokterd. Dit plan voorzag in een snelle opmars door het neutrale België, waardoor de Franse defensie in het oosten omzeild werd en Parijs ingenomen kon worden.
Het hevige verzet van het Belgische leger, de snelle Russische mobilisatie, het toetreden van Groot-Brittannië tot de oorlog en de gebrekkige communicatie binnen het Duitse leger zorgden ervoor dat de Duitse opmars tot stilstand werd gebracht in West-Vlaanderen en Noord-Frankrijk. De fronten stagneerden en de legers groeven zich in complexe loopgravensystemen in vanaf oktober 1914.
Door deze loopgraven kwam een einde aan de illusie van een korte oorlog en transformeerde het conflict aan het westfront in een uitputtingsslag. De combinatie van verouderde tactieken (zoals het over een ganse linie oprukken) en moderne technologie (zoals machinegeweren, langeafstandsartillerie, gifgas) zorgden voor miljoenen doden.
Het leven in de loopgraven eiste zowel fysisch als psychisch een hoge tol van de soldaten. Fysisch werd het leven gekenmerkt door onhygiënische omstandigheden: de kou in de winter, de warmte in de zomer, modder, ratten, luizen en vlooien veroorzaakten veel kwalen en ziektes. Psychisch was het leven in de loopgraven mogelijks nog erger dan fysisch. Enerzijds veroorzaakten de dagenlange artilleriebeschietingen voor een offensief shellshock, een soort waanzin. Anderzijds zorgden de rustige periodes voor verveling; Dit werd versterkt door de eenzaamheid die soldaten kenden. Deze eenzaamheid ontstond door het grote slachtoffertol van de oorlog: vriendschappen waren een kort leven beschoren door het overlijden van de soldaten.
Dit mensonwaardig bestaan leidde tot een anti-oorlogshouding, geuit door onder ander de bekende Britse oorlogspoëten, en muiterij in de loopgraven. Deze houding van de soldaten werd achter het front vaak moeilijk begrepen omwille van de grote invloed die de propaganda had. Muiterij werd bijgevolg door executie bestraft.
De oorlog werd gestaakt met een wapenstilstand op 11 november 1918, waarna de verdragen van Parijs een officieel einde aan deze oorlog maakte.
Wynant (D.). De censuur van de controversiële film 'All Quiet on the Western Front' in België en andere Europese landen: een historisch receptieonderzoek en filmanalyse van 'All Quiet on the Western Front' in België, Gent (onuitgegeven licentiaatsverhandeling Universiteit Gent), 2009, 146 p. (promotor: D. Biltereyst)
Schleh (E.). “All Quiet on the Western Front, a History teacher’s reappraisal” in: Film & History, 4 (1978), 5p.
Kelly (A.). All quiet on the western front, the story of a film, London, I.B. Tauris & Co LTd, 1998, 200 p.
Jones (D.B.). “War without Glory” in: The Quarterly of Film Radio and Television, 3 (1954), 16p.
Palmer R.R., A history of the modern world, New York, McGraw-Hill, 2007, 1191 p.
http://www.rottentomatoes.com/m/1000642-all_quiet_on_the_western_front/: filmreview
http://www.moviediva.com/website/MD_root/reviewpages/MDAllQuietWesternFront.htm : filmreview
http://www.tcm.com/this-month/article/85856|0/All-Quiet-on-the-Western-Front.html: filmfiche
http://www.imdb.com/title/tt0020629/: filminformatie
Om de gerelateerde filmfragmenten te kunnen bekijken, dient u zich eerst aan te melden. U kan inloggen via de link onderaan deze pagina.