Erfgoedcel Pajottenland - Onroerend erfgoeddienst (IOED)

Stageplaats

Logo Efgoedcel Pajottenland Zennevallei

Stagementor: THomas D'hoker, thomas.d’hoker@dilbeek.be, 0496 56 47 34
JC Castelhof, Molenstraat 102, 1700 Dilbeek

De IOED heeft als doel het onroerend erfgoed van de gemeenten Affligem, Dilbeek, Roosdaal en Sint-Pieters-Leeuw te behouden, te beschermen en te beheren. Het samenwerkingsverband helpt gemeenten en vrijwilligers het onroerend erfgoed te bewaren, te valoriseren, bekend te maken, erover te leren, er nieuwe invullingen aan te geven en het door te geven aan toekomstige generaties. De IOED maakt zoveel mogelijk betrokkenen warm voor het lokale onroerend erfgoed. De dienst vormt het aanspreekpunt voor architecten, bouwheren, projectontwikkelaars, eigenaars van monumenten en geïnteresseerden omtrent onroerend erfgoed.

Stageopdrachten

Waarderingstraject niet-beschermd erfgoed

Een belangrijke pijler van de IOED is de omgang met waardevol niet-beschermd erfgoed. Dit erfgoed kent niet de status van een monument, maar wordt door de lokale besturen erkend als waardevol en typerend voor de regio. Een belangrijk type bouwkundig erfgoed hierbinnen is de hoevearchitectuur. De laatste decennia staan deze hoeves echter onder druk. Meer en meer landbouwbedrijven stoppen te bestaan, waardoor vele hoeves komen leeg te staan of worden herbestemd tot woonst. Deze tendens heeft ertoe geleid dat vele van deze hoeves onherkenbaar zijn verbouwd of zelfs helemaal zijn verdwenen. De IOED is daarom gestart met een waarderingstraject historische hoeves. Daarbij wordt de waarde van de hoevearchitectuur in beeld gebracht en wordt er een afwegingskader uitgewerkt waar erfgoed en stedenbouw op elkaar worden afgesteld.

Volgende acties zijn gekoppeld aan het waarderingstraject:

• Onderzoek naar hoevearchitectuur. Wat is hoevearchitectuur en wat zijn haar kenmerken.
  • Inventarisatie van de hoevegebouwen in Affligem, Dilbeek, Roosdaal en Sint-Pieters-Leeuw. Samen met vrijwilligers worden de historische hoeves in kaart gebracht. De erfgoedwaarde van elk van deze hoeves wordt in kaart gebracht.
  • Ontwikkeling van waarderingscriteria voor een maximaal behoud van de hoevearchitectuur.
  • Publiekswerking. Sensibilisering van het publiek, eigenaars en bouwpromotoren is een belangrijk instrument in deze methodiek.

Voor dit waarderingstraject zijn we op zoek naar een stagiair die kan meewerken aan de voorbereiding hiervan. De stagiair zal ingezet worden in het luik publiekswerking en zal mee helpen met het onderzoek naar en het uitwerken van mogelijke sensibiliseringsmethodes.

We zoeken een enthousiaste student die graag ervaring wil opdoen in de erfgoedsector, iemand die organisatorisch en communicatief is aangelegd en verantwoordelijkheidszin heeft. Je bent goed in het foutloos opstellen van teksten. Je bent flexibel je takenpakket toe als naar je werkschema toe.

Waarderingstraject niet-beschermd erfgoed

Volgende acties zijn gekoppeld aan het waarderingstraject: