Stageopdracht: waarderingstraject Klokkengilde
De Roeselaarse klokkengilde staat met zijn rituele handeling van het manueel klokken luiden op de Vlaamse Inventaris van het immaterieel cultureel erfgoed. Maar het wil een stap verder zetten en de mogelijkheden van dit erfgoed in kaart brengen én realiseren in het kader van hun droomscenario (zie bijlage).
De opdracht houdt dan ook in om eerst een collectieplan op te stellen waarbij de eigen identiteit afgebakend wordt: Welk verhaal willen we brengen? Hoe past de huidige collectie hierin? Wat hebben we nog nodig? Of welke stukken passen niet langer in het verhaal en waarom? Dit traject goed documenteren en bijhouden waarom bepaalde keuzes gemaakt worden is belangrijk.
Een pluspunt hierbij is dat er een inventaris is op basis waarvan de denkoefening kan uitgevoerd worden. Idealiter wordt er ook buiten de muren gekeken naar gelijkaardige spelers en collecties: Hoe hebben zij dit aangepakt? Welke struikelblokken hebben zij ervaren? Op die manier zorg je ervoor dat de collectie niet alleen is afgestemd op de eigen noden, maar dat hij ook in de regio breder gedragen wordt.
Het volgen van een voorafgaande korte opleiding bij FARO kan een waardevolle voorbereiding van deze opdracht betekenen, zie https://faro.be/kalender/starten-met-waardering-basiscursus-december
(Voor masterstudenten – 2de semester)
Stageopdracht: voorbereiding WOII herdenking met linken tussen verleden en heden
Na de uitgebreide publieksontsluiting van 100 jaar Groote Oorlog, is het voor vele (erfgoed)organisaties opnieuw alle hens aan dek om de nakende WOII herdenking voor te bereiden.
Een ideale uitdaging voor een master die op basis van historisch WOII onderzoek, toegespitst op de Roeselaarse regio, en inspirerende voorbeelden (zie ook https://faro.be/kalender/woii-door-de-ogen-van-je-publiek-een-praktische-inspiratiedag) een inspiratiegids samen stelt voor deze organisaties. Eventueel ook aan hen voorgesteld tijdens een vormings-/infodag errond die hij/zij me helpt organiseren.
(Voor masterstudenten – 2de semester)
Stageopdracht: project ‘Groenten in de vitrine’
Het project wil een breed socio-economisch verhaal brengen over het agro-voedingsproces en - sector waarbij economie, welzijn, kunst, cultuur, onderwijs en erfgoed een ideale geleider zijn.
Enkele leegstaande (commerciële) panden worden tijdelijk uitnodigend ingekleed en ingevuld volgens een relevante schakel uit het agro-voedingsproces en vanuit één of meerdere bovenvermelde invalshoeken belicht/vertaald/geïnterpreteerd.
Bijvoorbeeld:
- Pand 1: landbouw vroeger
- Pand 2: landbouw nu (innovatief karakter)
- Pand 3: verwerking vroeger en nu
- Pand 4: bereiding/consumptie (proeven van diverse bereidingswijzen)
Naar haalbaarheid toe lijken twee tijdelijke pop-up tours mogelijk in de stadskernen van Roeselare en Izegem met een verschillende invalshoek en waarde:
- Izegem: Van aardappel tot friet-route (nadruk op kwaliteit)
- Roeselare: een route rond de ‘groenteverwerking’ (nadruk op voeding)
Het brede publiek (jongeren, ouderen en gezinnen met kinderen) wordt op een creatieve manier geïnformeerd over deze schakels in agro-voedingssector via deelname aan workshops, crea-ateliers, actieve demo’s, … Beleving en interactie staat hierbij centraal.
Een smakelijke opdracht voor een master die op basis van historisch onderzoek ism het Centrum Agrarische Geschiedenis (CAG) een voedingshistoriek zoveel mogelijk toegespitst op de Roeselaarse regio reconstrueert van de grond naar de mond met focus op groenten en aardappelen. Samen met een hiervoor aangestelde curator zorgt hij/zij ook voor een creatieve publieksvertaling ervan.
(Voor masterstudenten – 2de semester)
Stageopdracht: publieksmoment religieus erfgoed
Samen met een groep vrijwilligers ging Erfgoedcel TERF in het voorjaar van 2018 aan de slag in de parochiekerk Heilige Kruisverheffing in Beveren (Roeselare). De vrijwilligers inventariseren op wekelijkse basis een gevarieerde collectie, gaande van kelken en missalen tot relieken en processiekledij. De vrijwilligers werken momenteel vlijtig verder met als doel om in het najaar een afgeronde inventaris te hebben. Op het einde van dit traject wordt er ook een publieksmoment voorzien. Hierbij worden de kerkschatten voorgesteld aan de inwoners van Roeselare, en de bredere regio.
De opdracht bestaat er in om samen met de vrijwilligers een origineel concept uit te werken voor een tijdelijke tentoonstelling of een publieksevent. De stagiair komt hierbij in contact met zowel professionele als niet-professionele actoren in het erfgoedveld.
Voor bachelor- en masterstudenten – 2de semester.