Stage 1. Workshop ridderromans (informatiegeletterdheid)
De Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience biedt – in het kader van een stage publieksgeschiedenis – als opdracht het uitwerken van een workshop rond de populariteit en receptie van ridderverhalen van de middeleeuwen tot nu. De stagiair werkt een workshop voor het vak Nederlands uit voor leerlingen van de 3de graad ASO/KSO. De te organiseren workshop loopt parallel met een tentoonstelling over ridderromans die gepland staat voor het najaar van 2020.
De afgelopen vijftien jaar wist de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience vijf bijzondere zestiende-eeuwse drukken van ridderromans te verwerven. Deze kleine maar belangrijke collectie zal de basis vormen van de riddertentoonstelling. Die zal een aantal aspecten van deze vorm van literatuur die vooralsnog minder bekend zijn voor het voetlicht brengen. Meestal wordt bij ridderromans aan de middeleeuwen gedacht, maar ook in de renaissance bleken deze boeken nog erg populair te zijn. De tentoonstelling zal dieper ingaan op de vraag waarom sommige ridderverhalen, zoals Karel ende Elegast, nog steeds bekend zijn bij het grote publiek, terwijl andere, zoals Jonathas en Rosafiere, enkel bij specialisten een belletje doen rinkelen. Sommige ridderromans zijn, op enkele fragmenten na, zelfs helemaal verdwenen. Aan de andere kant kunnen er ook nog steeds nieuwe ridderromans opduiken: in 2016 verwierf de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience het enige bekende exemplaar van Die historie van Galien rethore.
Bij de uitwerking van de workshop staat het bevorderen van mediawijsheid, informatiegeletterheid en het interpreteren van literaire teksten centraal, in het bijzonder van ridderromans. De workshop moet duidelijk aansluiten op vakoverschrijdende en vakgebonden eindtermen voor het vak Nederlands in de 3de graad. De leerlingen die aan een wokshop deelnemen, leren ridderverhalen interpreteren, analyseren en evalueren. Belangrijk hierbij is dat zij verbanden leren leggen op verschillende niveau’s binnen en buiten de teksten en dat zij informatie over literaire teksten leren verzamelen en verwerken, via verschillende informatiekanalen, te beginnen bij de bibliotheek.
De kandidaat stagiair kan de stagedata vrij bepalen, in onderling overleg, waarbij de stage wel moet eindigen vóór eind juni 2020.
Stage 2. Sociale media en Google arts culture
Wil je je inzetten voor ons bibliothecair erfgoed? Ben je geboeid door gedrukt erfgoed en sociale media? Heb je een ‘oog’ voor goede verhalen en kennis van sociale media kanalen?
De Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience biedt studenten een kans op een praktische stageplek om ervaring op te doen in de erfgoedsector. Je helpt bij het beheren van de verschillende sociale mediakanalen en zorgt voor creatie van content voor zowel website, sociale media (facebook en Instagram), Je komt terecht op de afdeling publiekswerking waar je de diverse sociale mediakanalen mee beheert en zorgt voor creatie van content voor zowel website, sociale media (facebook en Instagram), nieuwsbrieven. Je gaat creatief om met de collectie in de zoektocht naar nieuwe content.
Een groter project waar je aan meewerkt is de invulling van Google, Arts & Culture. Dit project is een online compilatie van hoge-resolutieafbeeldingen van kunstwerken uit musea over de hele wereld. Je schrijft mee aan de verhalen die we willen vertellen op dit platform en zorgt voor kwalitatieve invoer van de site.
Stage 3. Wikipedian in residence
Een Wikipedian in Residence (WiR) is een bewerker van Wikipedia die de organisatie ondersteuning biedt bij het samenwerken met Wikipedia. Voor culturele instellingen biedt een WiR de mogelijkheid om het publiek meer zicht te geven op de collectie. Wikipedia staat in de top 10 staat van meest bekeken websites ter wereld. Een collectie wordt daarmee beter zichtbaar en toegankelijker en krijgt door de toevoeging van contextuele kennis bij stukken uit de collectie en invoeging in artikelen, een duidelijkere context en grotere maatschappelijke relevantie. De WiR biedt ondersteuning bij het schrijven en aanvullen van Wikipedia-artikelen op het onderwerpgebied van de instelling. Er kan ook geholpen worden bij de organisatie van publieksactiviteiten van de instelling ten behoeve van Wikipedia en de zusterprojecten.
We verwachten dat de stagiair interesse heeft voor onze collectie (geschiedenis, letterkunde) en reeds als vrijwilliger op de (Nederlandstalige) Wikipedia en/of Wikimedia Commons bijdragen levert – of het ziet zitten om zich dat eigen te maken.
Mogelijke taken die een Wikipedian in residence bij de Erfgoedbibliotheek Hendrik Consciencekan hebben:
- Toevoegen van links naar bijvoorbeeld collectiebeschrijvingen op Wikipedia-pagina’s
- Toevoegen van informatie met bronverwijzing op Wikipedia-pagina’s
- Toevoegen van afbeeldingen op Wikimedia Commons
De stagestudent zet ook een planning op (wat wil ik bereiken tijdens deze stage, wat ga ik wel/niet doen) met vervolgprojecten (wat staat er nog te doen). Het is ook nuttig om de eigen ervaringen mee te geven in een handleiding, waarin een aantal tips, tricks en krijtlijnen zijn uitgeschreven als ondersteuning bij vervolgprojecten.
Stage 4. Opwaarderen van beschrijvingen oude drukken
De stagiair bekijkt alle oude drukken (boeken gedrukt voor 1830) binnen een bepaald ‘perceel’ (bijvoorbeeld Gentse drukken, Antwerpse drukken uit de periode 1701-1780, Duitse boeken uit 1501-1600, ...). Op basis van de fysieke exemplaren worden de bestaande catalografische beschrijvingen nagekeken en indien nodig gecorrigeerd of uitgebreid. De beschrijvingen worden ook opgezocht in de belangrijkste relevante naslagwerken (Bibliographie Gantoise, ...) en databanken (STCV, VD16, ...). Het gekozen perceel en de diepgang van de correcties kan worden aangepast al naargelang de duur van de stage en de interessesfeer van de stagiair. De stagiair rapporteert aan de hand van een excelbestand, op basis waarvan statistische gegevens verzameld kunnen worden die het belang van het beschreven perceel in de totale collectie oude drukken verduidelijken.
Stage 5. Peiling naar een zwaartepunt van de EHC-collectie (vervolgproject)
Doorlichting van een deelcollecties is zinvol om een beter zicht te krijgen op de waarde en de lacunes van de eigen verzameling. De student gaat voor een bepaalde deelcollectie op zoek naar een gezaghebbend referentiewerk of een toonaangevend bibliografisch overzicht, stelt een steekproef op en spiegelt die aan het bezit van de Erfgoedbibliotheek, en vergelijkt die met het bezit van de andere Anet-bibliotheekcollecties (bench-marking). Hiaten worden opgelijst, en er wordt onderzocht in hoeverre deze nog te verkrijgen zijn bij de boekhandel of in het boekenantiquariaat. Bijvoorbeeld, in hoeverre is de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience in het bezit van: vertalingen van Vlaamse literatuur voor een afgebakende periode; de diverse edities van titels van een selectie van prominente Vlaamse auteurs; recente referentiewerken leeszaal voor bepaalde rubrieken, wetenschappelijke literatuur in casu geneeskunde in de negentiende eeuw? De student zal ervaring opdoen met de systematiek van de catalogus en met de werking van de Erfgoedbibliotheek. Deze opdracht bevindt zich op de scheidingslijn tussen collectievorming en publiekswerking.
Via de netwerkcatalogus wordt ook aan benchmarking gedaan met de andere Anet-bibliotheken. Uit het onderzoek volgen aanbevelingen voor collectievorming en collectieafspraken.
In het academiejaar 2013-2014 werd voor het eerst dergelijk onderzoek uitgevoerd voor het zwaartepunt kunst. In 2014-2015 volgde een onderzoek in verband met de canon van de wereldliteratuur.