Boekvoorstelling Uit de Ivoren Toren op 8 oktober

Gepubliceerd op 20-09-2017, laatst bijgewerkt op 02-10-2021.
Sep 20

Bijna dag op dag twee eeuwen na de plechtige installatie van de UGent in het Gentse stadhuis verschijnt een indrukwekkende synthese van de geschiedenis van de universiteit. Historica Gita Deneckere graaft in het collectieve geheugen van haar alma mater en laat de mensen aan het woord die de universiteit gemaakt hebben tot wat ze is. Tegelijk lees je het verhaal van de grote maatschappelijke vraagstukken die sinds 1817 de geesten beroeren. Want een universiteit is geen ivoren toren.

UIT DE IVOREN TOREN
200 jaar universiteit Gent
GITA DENECKERE

In tien thematische hoofdstukken lees je het verhaal van de UGent en van de maatschappelijke betrokkenheid van haar wetenschappers. Professor Gita Deneckere schuwt de controverse niet en maakt duidelijk waarom de universiteit voor een samenleving zo belangrijk is. Zo wordt het feestboek zélf een voorbeeld van hoe wetenschap en engagement hand in hand gaan. Het motto is bekend: Durf Denken.

Iedereen is welkom op de feestelijke boekvoorstelling op zondag 8 oktober 2017 om 10u30 in Vooruit

De matinee steunt op drie thematische pilaren, elk voorzien van een eigen expert en 'spreekkoor'. Elk thema wordt historisch ingeleid door Gita Deneckere.
  • PLURALISME: Orhan Agirdag (KULeuven sociologie & educatie) gaat in gesprek met Khalid Benhaddou (Platform Vlaamse Imams) en Raymonda Verdyck (Gemeenschapsonderwijs Go!)
  • MAAKBAARHEID: Lieve Gheysen (UGent moleculaire biotechnologie) gaat in gesprek met Sylvia Burssens (Agro-Link) en John Vandaele (MO*-magazine)
  • BESCHAVING: Paul Verhaeghe (UGent psychoanalyse) gaat in gesprek met: Krist Biebauw (De Krook) en Claire Tillekaerts (Flanders Investment & Trade)

De presentatie is in handen van Heleen Debruyne. Muzikaal wordt de boekpresentatie opgeluisterd door epossen van en door ’t Zal Wel Gaan, de oudste studentenvereniging van de UGent (sinds 1852).

De toegang tot de boekvoorstelling in de Theaterzaal is gratis. Reserveren is  noodzakelijk. Dat kan uitsluitend via Vooruit.

Boekhandel Walry bouwt een boekenstand, de auteur signeert. De in Vooruit verkochte exemplaren krijgen een speciale stempel die herinnert aan de feestelijke boekpresentatie en aan de viering van 200 jaar Universiteit Gent.