Onderzoeksseminarie 2017: geschiedenis en verbeelding

Gepubliceerd op 19-09-2017, laatst bijgewerkt op 02-10-2021.
Taal
Trefwoorden (blogbericht, project)
Sep 19

Programma Onderzoeksseminarie Publieksgeschiedenis 2017-2018

Wat hebben priester Daens, ridders en nazi’s gemeen? Ze spreken tot de verbeelding van het publiek. Hun geschiedenis wordt geschreven door kunstenaars, schrijvers, theatermakers, cineasten en historici. Het verleden en creatieve verbeelding zijn twee onuitputtelijke bronnen voor historische verhalen. Er worden krachtige cocktails uit gebrouwen, maar ook troebel water. Hoe proeven we het verschil? Hoe kan de publiekshistoricus smaakmaker zijn en wat kan Clio, muze van de geschiedschrijving, leren van haar zusters Kalliope en Melpomene?

Het IPG leest dit semester historische romans en kijkt films, gaat naar theater en tentoonstellingen op zoek naar de verbeelding van het verleden.

Alle lessen zijn gratis toegankelijk voor publiek. Download het programma.

Wat is publieksgeschiedenis?

5 oktober (16u, Rommelaere Instituut)

Wat is publieksgeschiedenis? Wat is het verschil tussen erfgoed, herinnering en geschiedenis? Welke rol spelen publiekshistorici in dit spanningsveld? Waar ligt de lijn tussen entertainment en geschiedenis? In deze inleiding bakenen Bruno De Wever en Gita Deneckere het terrein af.

Geschiedenis en verbeelding

12 oktober (13-19u, Kasteel van Gaasbeek)

De middeleeuwse ridder is doorheen de eeuwen een inspirerende stijlfiguur gebleken. De expositie The Artist/Knight in het Kasteel van Gaasbeek toont hoe een gefantaseerd verleden over ridders in de beeldtaal van kunstenaars binnensluipt. Jeroen Deploige helpt ons het subtiele samenspel van historische en actuele thema’s te doorgronden.

Film en geschiedenis

19 oktober (16u)

Priester Daens en Jan Decleir zijn door film verenigd in de Vlaamse historische verbeelding. Filmstudio's zijn geschiedenisfabrieken en historische films hebben meer dan academische historiografie impact op het populaire beeld van het verleden. Maar hoe onderscheid je een goede historische film van een kostuumdrama? En hoeveel goede geschiedenis is er te bekijken op het Film Fest Gent 2017?

Praktijk van de verbeelding

26 oktober (16u, STAM)

Historici hanteren uiteenlopende technieken om het verleden dat ze kennen uit hun onderzoek te verbeelden voor publiek. Gita Deneckere biedt een blik achter de schermen van het wordingsproces van de STAM-tentoonstelling Stad en Universiteit. Sinds 1817 en haar jubileumboek Uit de ivoren toren. Welke verbeelding is er nodig om  je doelpubliek(en) warm te maken voor geschiedenis tijdens een herdenkingsjaar?

Grenzen aan de verbeelding?

16 november (16u, Museum Dr. Guislain)

We testen het nieuwe buitenparcours en de bijhorende boekapp van het Museum Dr. Guislain. Welke effecten hebben fysieke, bronmatige en technologische beperkingen op de verbeelding van het verleden? Directeur Patrick Allegaert heeft het over de impact van de politieke en financiële context op de beweegruimte van een museum.

Beroependag voor historici

Vrijdag 24 november (10-17u30, Brussel)

Welke toekomst is er voor historici in de cultureel-erfgoedsector? Faro, Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed, stelt de sector aan je voor en geeft je praktische tips voor stageplaatsen en sollicitaties. Historici vertellen over de ups en downs van hun eigen zoektocht en bieden inspiratie voor publiekshistorici van de toekomst.

Narratieve strategieën

30 november (16u, Rommelaere Instituut)

Kunnen verhalen historische trauma’s helen? Jeroen Olyslaegers' roman Wil maakt pijnlijke feiten bespreekbaar in een complex verhaal. Koen Aerts toont in de Canvasreeks Kinderen van de collaboratie hoe familiale verhalen niet alle wonden helen. Tamar Cachet maakte met Belgium WWII een virtuele ruimte met harde feiten en menselijke verhalen.

Verbeelding voor maatschappelijk debat

7 december (16u, Rommelaere Instituut)

Historicus Chokri Ben Chikha maakt met Action Zoo Humaine theatervoorstellingen over de impact van onverwerkt koloniaal en oorlogsverleden op het heden. Daarbij vervaagt de grens tussen realiteit en verbeelding. Welke claims en rechten heeft het verleden? Hoe kan het theater van de geschiedenis vastgeroeste maatschappelijke debatten over diversiteit loswrikken?

Creatieve non-fictie

14 december (16u, Rommelaere Instituut)

Literaire non-fictie zijn verhalen die lezen als een roman, maar helemaal op feiten zijn gebaseerd.  Hoe flexibel mag een creatieve auteur omgaan met het verleden om een waarheidsgetrouw verhaal te schrijven? Schrijfster Els Snick vertelt hoe ze literaire technieken en geschiedschrijving verenigt en op zoek gaat naar het ware verhaal.

University for you?

21 december (16u, STAM)

Studenten slopen de ivoren toren met hun projectvoorstellen in de STAM-tentoonstelling. Hun werk kadert in het 200 jaar UGent-symposium over de maatschappelijke dienstbaarheid van een universiteit.