Stage 1 Educatieve bronnen en tools voor leerkrachten
Context burgerschapseducatie
Het BELvue is niet alleen een museum over België en zijn geschiedenis, maar ook een Centrum voor Democratie dat jaarlijks bijna 15.000 leerlingen ontvangt voor workshops rond burgerschapseducatie. Het BELvue wil hiermee bijdragen tot de verbetering van het vertrouwen in de democratische waarden, door een historisch bewustzijn te ontwikkelen en door kritische bespiegelingen te stimuleren over de grote belangen en de inzet van de democratie.
Het volledige gratis aanbod dat doorheen de jaren ontwikkeld werd behandelt onderwerpen zoals de waarden en de werking van een democratie, de werking van justitie, financiële educatie en mediakritiek. De ontwikkeling van het aanbod doorheen de jaren gebeurde door gedetacheerde leerkrachten en werd begeleid door een pedagogisch comité met een breed pallet van personen uit het educatieve veld, om zo goed mogelijk aan de educatieve noden te beantwoorden.
Het BELvue heeft de aantallen workshops stelselmatig moeten uitbreiden, om zo goed mogelijk aan de vraag van de leerkrachten te kunnen beantwoorden. In 2017 werden 460 workshops gegeven waarbij bijna 50% van de leerlingen secundair onderwijs uit TSO of BSO richtingen kwamen. Naast de workshops worden ook vormingen aan leerkrachten en leerkrachten in opleiding gegeven zodat deze in de klas aan de slag kunnen met burgerschapsvorming. Ieder schooljaar wordt er ook verder gewerkt aan de ontwikkeling van educatieve tools, die leerkrachten kunnen gebruiken als voorbereiding of naverwerking van het volgen van een workshop, maar ook meer en meer als een les op zich.
Om de leerkrachten zo goed mogelijk te ondersteunen in hun lessen rond burgerschapseducatie, wil het BELvue haar aanbod rond online educatieve bronnen en tools verder uitbreiden en schrijft hiervoor een stageproject uit voor masterstudenten.
Stageproject
Onder begeleiding zal de student gevraagd worden de noodzakelijke opzoekingen voor het project te doen en de mogelijkheden en voorstellen neer te schrijven in een overzichtelijk rapport. Tweetaligheid (Nederlands en Frans) is noodzakelijk voor deze stage, want het BELvue ligt in Brussel en werkt zowel naar Nederlandstalige als Franstalige scholen toe.
Overzicht planning
Fase 1: Onderzoek
- Internet: opzoeken van relevante documenten, teksten, presentaties, reeds bestaande lessen, serious games… rond de verschillende aspecten van burgerschapseducatie die in het BELvue aan bod komen (werking van de democratie, democratische waarden, financiële educatie, werking van justitie, mediawijsheid…)
- Offline: idem
Fase 2: Verwerken van alle verkregen informatie in een rapport
Fase 3: Uitwerken van het aanbod (enkel indien Fase 2 goed werd afgerond)
- contacteren van de instellingen/verenigingen/personen van de geselecteerde bronnen met aanvraag om de documenten op website BELvue te mogen plaatsen
- korte beschrijvingen opstellen per bron zodat de leerkracht snel een zicht heeft op de inhoud en de manier waarop de bron bruikbaar is
- overzicht maken van het soort bronnen dat ontbreekt
- het bedenken van de structuur, de functionaliteiten en de inhoud van een nieuwe educatieve rubriek op de website ism de communicatieverantwoordelijke en de webbouwers.
- plaatsen van bronnen of de linken van de bronnen op website BELvue
Stage 2: Publiekswerking: Vlaamse senioren de weg wijzen naar het BELvue
Context
Het BELvue richt zich al jaren vooral naar kinderen/jongeren, families en de educatieve sector. Voor kinderen en jongeren werden verschillende parcours uitgewerkt, die integraal deel uitmaken van de tentoonstelling en individueel of in familieverband kunnen gebruikt worden. Voor de educatieve sector beschikt het BELvue over een zeer uitgebreid aanbod van workshops en tools rond burgerschapseducatie, autonome parcours en workshops voor het BELvue museum en pedagogische dossiers. Tenslotte heeft het BELvue al sinds enkele jaren een jongerenbende, MultiBEL, die activiteiten organiseert voor jongeren in het BELvue, een kindercommissie die tools bedenk voor kinderen en worden er tal van activiteiten georganiseerd voor kinderen en jongeren. Deze gerichte aanpak heeft er toe geleid dat ongeveer de helft van het publiek van het BELvue jongere is dan 25 jaar, een succes dus!
Maar we merken dat de Vlaamse senioren daarentegen het BELvue bijna niet meer bezoeken… Terwijl het BELvue zeker voor hen ook heel interessant kan zijn: het BELvue is immers geen kindermuseum, gemaakt op maat van kinderen, maar een museum voor het brede publiek, met tools die de inhoud voor de kinderen toegankelijk maakt. We wensen daarom na te gaan op welke manier we de Vlaamse senioren hun weg terug naar het BELvue kunnen doen vinden.
Stageproject
Om dit te onderzoeken schrijft het BELvue museum een stageproject uit voor masterstudenten. Onder begeleiding zal de student gevraagd worden de noodzakelijke opzoekingen voor het project te doen, focusgroepen te organiseren, instellingen en bedrijven te contacteren, prijzen op te vragen, de mogelijkheden en voorstellen neer te schrijven in een overzichtelijk rapport. Een goede kennis van het Frans is nodig voor deze stage, want het BELvue ligt in Brussel en werkt met zowel Nederlandstalige als Franstalige bedrijven en leveranciers.
Overzicht planning
Fase 1: Onderzoek van de doelgroep adhv focusgroepen met Vlaamse senioren
- Wat verlangen senioren van een museumbezoek en wat zijn hun behoeften?
- Welke praktische zaken en dienstverleningen zijn belangrijk voor hen (voor de voorbereiding van het bezoek, de reservatie, de verplaatsing, het bezoek zelf, restaurant, shop…)?
- Hoe is hun houding tov een bezoek aan Brussel, is er bijvoorbeeld nog een onveiligheidsgevoel?
- Welke programmatie spreekt hen aan in een museum?
- Hoe en langs welk kanaal wordt het best gecommuniceerd met hen (beeldtaal, taalgebruik, medium)?
Fase 2: Verwerken van alle verkregen informatie in een rapport
Fase 3: Uitwerken van een communicatie en aanbod naar Vlaamse senioren toe (enkel indien Fase 2 goed werd afgerond)
- Geschikte media vinden om naar de senioren te communiceren: offertes aanvragen voor advertentieruimtes, publireportages, folders…
- Overzicht maken van de verschillende mogelijkheden met vermelding medium, bereik, periodiciteit, afmetingen, prijzen…
- Voorleggen aan verantwoordelijke communicatie
- Indien overgegaan wordt tot aankoop advertentieruimte of andere mediaruimte: briefing opmaken voor de grafiste en opvolging van de voorstellen