Gent in 3D
"Gent in 3D" heeft tot doel de uitbouw van een volwaardig digitaal en geanimeerd 3D-model van Stad Gent in micro en in macro. Zoveel mogelijk partners betrekken en gebruik laten maken van dit virtueel stadsmodel hoort bij de taakstelling. De digitale 3D-maquette heeft ook een tijds-dimensie, "Gent in 4D" dus als teletijdsmachine. Meer dimensies leiden tot Multi-D (zoals daar zijn: geluid, budget, ...).
Concrete taakstellingen van "Gent in 3D" die interessant zijn in samenwerking met (publieks)historici, zijn :
- Inwinnen van 3D-data over Stad Gent, ondermeer door inzet van diverse 3D-scantechnieken
- Kennisdiffusie in samenwerkingsverbanden inzake onderzoek, onderwijs, ontwikkeling in 3D
- Promoten van inzet van 3D-communicatie
- De factor tijd als 4de dimensie meenemen: hoe zag Gent er uit in het verleden, hoe vandaag, en hoe zal het er in de toekomst uit zien ?
- Demonstreren van VR-apparatuur aan inwoners en bezoekers van Stad Gent
- Initiatie-sessies organiseren (inzake 3D-tekenen, programmeren ifv bewegende 3D-modellen, storytelling ifv game development)
- Inzet van 3D-game engines om animaties en leven in het 3D-model te brengen
Gevorderde technische vaardigheden zijn niet noodzakelijk voor deze stage! Naargelang de interesse en technische vaardigheden van de stagiair wordt een concreet takenpakket samengesteld.